[Hemsida]
      [Brf-direkt] [Skicka
      vykort] [Tipsa ditt nätverk]
       
      "Datainspektionen gör
      orimlig tolkning av EUs datadirektiv" 
      Av Anders Björngreen - 16 september 2000
      Den tragikomiska farsen kring den svenska
      implementeringen av EU:s dataskyddsdirektiv tycks inte ta slut. Det är
      emellertid glädjande att bl.a. Svenska Dagbladet äntligen försöker få
      till stånd en debatt   om personuppgiftslagen. Det har anförts
      i debatten att personuppgiftslagens definition av vad som utgör
      personuppgifter är orimligt vid. Så är dock inte fallet. 
      - Vad gäller lydelsen stämmer personuppgiftslagen numera ganska väl överens
      med EU:s dataskyddsdirektiv. Hur lagen tolkas och tillämpas är dock en
      annan sak. 
      - Problemet är den felaktiga tolkning som bl.a. Datainspektionen gör av
      begreppet "behandling". Datainspektionen menar i princip att
      allt man gör med hjälp av en dator är behandling. Därmed, tycks man
      mena, är det behandling av personuppgift att på Internet publicera
      uppgifter om en människa. 
      Gäller bara register
      Som jag påpekade redan i samband med att den svenska
      personuppgiftslagen trädde ikraft i oktober 1998 är dataskyddsdirektivet
      enbart tillämpligt på register (se t.ex. Svenska Dagbladet den 23
      oktober 1998). I direktivet anges detta i artikel 3 på så sätt att
      uppgifter som struktureras genom automatisk databehandling omfattas av
      direktivet. 
      - Tyvärr är den svenska versionen av artikel 3 i direktivet något
      oklar, vilket troligtvis har medverkat till den svenska begreppsförvirringen.
      Den danska versionen är desto klarare. Där anges att direktivet är tillämpligt
      på personuppgifter som genomgår "edb", vilket är danska för
      ADB. 
      - Jag tror att de flesta håller med mig om att det inte är fråga om ADB
      av personuppgifter om man nämner en människa på en hemsida. 
      - Datainspektionen lägger emellertid i begreppet "behandling"
      vad vi jurister vanligen lägger i det när vi talar om
      "behandling" av t.ex. offentliga uppgifter. Med behandling av
      uppgift menar vi helt enkelt allt handhavande av en uppgift. Om en uppgift
      lämnas ut till någon så har den per definition behandlats på ett annat
      sätt än om den sekretessbelagts. Datainspektionen synes inte förstå
      att dataskyddsdirektivet inte menar denna sorts "behandling". 
      - Dataskyddsdirektivet gäller för uppgifter som struktureras genom
      automatisk databehandling, ADB. En naturlig fråga är naturligtvis hur
      det kommer sig att hela den svenska lagstiftningsapparaten kunnat missförstå
      en så enkel sak. 
      - En förklaring är vad som skedde i samband med direktivets tillkomst. I
      sitt ursprungliga förslag till dataskyddsdirektiv angav kommissionen
      uttryckligen att direktivet endast skulle tillämpas på personregister
      ("personal data files", se t.ex. COM (92) 422 final - SYN 287 s.
      67, se även s. 63 för definition av "personal data file").
      Parlamentet ville emellertid att tillämpningsområdet skulle omfatta alla
      persondata som genomgår automatisk databehandling, alltså även data som
      inte ingår i ett register. Kommissionen gick Parlamentet delvis till mötes.
       Detta hände under resans gång
      Direktivets tillämpningsområde innebär enligt
      Kommissionen att strukturerade persondata omfattas av direktivet vare sig
      de är ordnade i ett manuellt register eller genom automatisk
      databehandling ( se a.a. s.12).  Enligt Kommissionen är tillämpningsområdet
      alltså "strukturerade persondata", vilket ju i princip är
      liktydigt med direktivets definition av begreppet personregister. 
      - När ministerrådet skulle anta en gemensam ståndpunkt i samband med
      tillkomsten av direktivet, klargjordes vidare att direktivet enbart är
      tilllämpligt på register. I de "Förklaringar"
      ("Statements on the protection of individuals with regard to the
      processing of personal data and on the free movement of such data") 
      som Ministerrådet och Kommissionen utarbetade inför antagandet av den
      Gemensammma Ståndpunkten och som fogades som bilaga 6 till protokollet från
      rådsmötet den 20 februari 1995 anförs följande: 
      - "Rådet och kommissionen erkänner att - i enlighet med den gällande
      definitionen i artikel 2 c är direktivet endast tillämpligt på
      register, och inte på akter - de kriterier som tillåter att fastställa
      de element som utgör en strukturerad samling av personuppgifter, samt de
      kriterier enligt vilka 
      en sådan samling är tillgänglig, får preciseras av var in en av
      medlemsstaterna". 
      - I en av de svenska versioner som finns av detta protokoll finns
      emellertid en felöversättning: istället för ordet register har ordet
      kortregister angivits. Detta kan ha föranlett lagstiftaren att inte
      beakta vad som anfördes i protokollet. Vederbörande handläggare har
      helt enkelt inte ansett denna del av protokollet ha relevans för hela
      direktivets tillämpningsområde. 
      Sveriges linje kolliderar med EG-rätten
      Detta innebär att det inte i sig strider mot
      direktivet att Sverige anser att alla hemsidor som nämner personer är
      strukturerade samlingar med personuppgifter och därför omfattas av den
      lagstiftning som medlemsstaterna skall införa. Den svenska tolkningen
      kolliderar emellertid med de principer om yttrandefrihet som gäller i EU
      och därmed EG-rätten. 
      - Datainspektionens tolkning är orimlig och strider mot romfördraget och
      Europakonventionen om de mänskliga rättigheterna. Den strider därmed även
      mot svensk lag. 
      Anders
      Björngreen 
     |