[Hemsida] [Brf-direkt] [Skicka vykort]
           
          Ränteskruvningen eroderar förtroendet 
          Av Hans Peter Larsson och Nils Jakobsson - Dagens
          Industri - 12 nov. 1999
          Sören Wolmefeldt, maskinentreprenör, säger i DI 3/11 att han känner
          sig rånad av Merita Nordbanken, vars finansbolag smyghöjde räntan på den kredit han tagit för
          att köpa en grävmaskin som bättre motsvarade de nya miljökraven. Överdebiteringen blev 61 000
          kronor, vilket utgör 8,5 procent av ursprunglig skuld. 
          - Sören är bara en av tusentals småföretagare i våra medlemsorganisationer som tvingats betala
          för hög ränta. Det verkar som om överdebitering har blivit ett sätt för finansväsendet att
          systematiskt sko sig på intet ont anande småföretagare. Finansväsendet borde inse att oschysta ränteförändringar
          uppdagas förr eller senare. 
          - Några exempel på vad vi kallar bristande etik och moral:
           
               - Banker och finansbolag debiterar 1-25 procent högre ränta än avtalat utan att tala om
                    det för kredittagaren. - Åtta av tio kreditkontrakt som Finansanalys AB (oberoende
                    juridisk konsult för kreditberäkningar) kontrollerat är överdebiterade.
               
 - Finansbolagen har valt att inte erkänna de fel som begåtts utan väljer att gör upp i
                    det tysta om trycket blir för stort.
               
 - Nordbanken Finans dömdes för överdebitering av Stockholms tingsrätt i maj - och överklagade.
                    Men det godkände inte hovrätten. Den 3/11 beslutade Svea hovrätt att inte bifalla
                    Nordbankens överklagan. Domen kvarstår alltså. - Banken har i vissa fall valt att inte
                    längre göra upp med sina kunder. I stället måste kredittagaren driva fallet i tingsrätten
                    till höga kostnader och flera års väntan på rättvisa. Det kan väl inte vara så att
                    finansbolagen försöker utnyttja sin situation som den starkare parten?
               
 - Merita Nordbanken påstår genom sin informationsdirektör Lars Thalén att de svarat på
                    de krav som drabbade kunder ställt. Men i Finansanalys undersökning har varken
                    Wolmefeldt eller någon annan av de drygt 60 företagen fått svar. De som legat på har fått
                    ett standardiserat brev där finansbolaget i en mening bestrider varje tänkbart fel. Men
                    för första gången, i TV4s nyheter den 2 november, erkände Lars Thalén att Nordbanken
                    gjort sig skyldig till överdebitering.
               
 - Bank- och finansbolag har ingått förlikning i över 400 fall av överdebitering, men har
                    prutat återbetalningen till bara 70-80 procent av den skuld de har till företagaren. Är
                    det schyst? Varför får banken pruta på skulder när inte deras kunder får det?
 
                    - När finansinstituten inte kan kommunicera vettigt med landets kredittagare, hur ska vi
                    då kunna lita på dem? Förtroendet smälter i allt snabbare takt, vilket får återverkningar
                    lång tid framöver.
            
          - Tusentals småföretagare i våra medlemsorganisationer förväntar sig nu
          återbetalning. Annars överväger vi att ifrågasätta er rätt att bedriva bankverksamhet.
           Hans Peter Larsson 
          Jurist, Företagarnas Riksorganisation, tidigare expert i Leasingutredningen
           Nils Jakobsson 
          VD Maskinentreprenörerna 
           Copyright  |