[Hemsida]
      [Brf-direkt] [Skicka
      vykort] [Tipsa ditt nätverk]
       
      Sparbanken slarvade
      Kund får rätt efter slarv 
      Sparbanken Syd gjorde fel och kunden skall därför hållas skadeslös.
      Det anser allmänna reklamationsnämnden (ARN) och ger en av bankens lånekunder
      helt rätt. 
      Kunden, en kvinna i Sjöbo, hade 1990 lånat 100 000
      kronor, som skulle återbetalas på tio år. Lånet hade rak amortering.
      Det var alltså inte fråga om något så kallat falskt annuitetslån.
      Dessa falska annuitetslån, med ett fast månatligt belopp inkluderande
      kapital och ränta, behandlas numera inte längre i ARN.
       Kvinnan fick en mindre chock när hon i januari i år
      upptäckte att hennes kapitalskuld bara sjunkit med 8 000 kronor. Detta
      trots att hon betalat in tiotusentals kronor till banken. Men det var i
      form av ränta och dessutom på tok för mycket ränta.
       Följde inte avtalet 
      Det visade sig att banken slarvat och inte följt de avtalade
      debiteringsperioderna. Banken ville i efterhand kompensera kvinnan med att
      hon skulle slippa ränta under viss tid. Men samtidigt skulle lånet förlängas
      och alltså inte vara slutbetalt år 2000.
       Det här vägrade kvinnan att gå med på. Hon hade
      sett fram emot att lånet snart skulle vara slutbetalt. ARN går helt på
      hennes linje.
       Banken felade 
      Det är banken som felat och kvinnan skall därför hållas helt skadeslös.
      Att hon själv skulle ha upptäckt felet ör för mycket begärt. ARN
      anser också att beräkningen skall ske så som om hon amorterat lånet i
      den takt parterna avtalat. Banken har därför inte rätt att retroaktivt
      ta ut den faktiska ränta som borde ha debiterats. 
      Svd Björn Suneson
       Föreninges fråga: 
      Hur många bankkunder finns det som fallit offer för Sparbankens slarv? 
      Hur många vågar ifrågasätta bankens villkor och regler? 
       
      |