|
Pär Fjällström - Producent
I dag är EU en församling, som har allt större makt över oss alla 380
miljoner EU-medborgare. Vare sig det gäller handel, miljö, transport, hälsa,
galna kor. Ja EU lägger sig i allt mer. Det är något som Börje Ramsbro
i Stockholm fått erfara.
Han är tidigare en framgångsrik företagare, som kom i kläm
under bankkrisens år i början av 90-talet. Då lurade skojare av honom företaget
och bankerna hjälpte till, ansåg han.
Han ville använda sin grundlagstadgade rätt att säga sin
mening om saken.
|
|
Börje Ramsbro
Vi var tre stycken som startade. Vi hade förlorat allt
vad vi ägde och hade. Vi kunde då inte starta någon förening med
omfattande kostnader, då fann vi att Internet var ett ypperligt
instrument att redovisa hur bankerna uppträtt mot kunderna.
|
|
Pär Fjällström
Börje Ramsbro publicerade en hemsida på Internet, med namnen på de
bankdirektörer han var kritisk till. |
|
Börje Ramsbro
Sedan blev jag polisanmäld av en av de nya ägarna,
för att jag skulle ha upprättat ett register. Han vände sig både till
polisen och Datainspektionen, som tog direkt kontakt med mig och påtalade
att det där var förmodligen ett brott mot datalagen och då bad jag dem
att tala om vad det var för någonting. Dagen efter tog vi bort skampålen.
Så jag följde deras instruktioner direkt. Men det räckte tydligen inte.
|
|
Pär Fjällström
Nej, för nu är Du dömd både i tingsrätt och hovrätt.
Börje Ramsbro
Jag är brottsling nu ja. Både dömd i tingsrätt
och hovrätt, ja.
|
|
Pär Fjällström
Ramsbro dömdes för brott mot personuppgiftslagen. En ny lag, som
bl.a. innebär att man inte får nämna namn på Internet utan att fråga
berörda personer. Sidan betraktas nämligen som ett dataregister. |
|
Men vad har lagen med EU att göra. Jo, den är en
direkt följd av det EU-beslut, ett s.k. direktiv, som länderna måste rätta
sig efter.
Lagen anses numera så absurd, att Riksdagens
konstitutionsutskott flera gånger krävt att regeringen med kraft ska
verka för att direktivet skall ändras.
Ännu ett byråkratiskt påfund i Bryssel, verkar det som.
Men som vi snart skall se är det inte riktigt så enkelt. Vi skall se på
hur lagen kom till.. |
EU-kommisionen |
Bryssel, EU-kommissionens hus. Det är kommissionen som
lägger fram lagförslag och härifrån kom förslaget till ett direktiv
om data- och personuppgifter för tio år sedan. |
Ministerrådet |
På andra sidan gatan, rådets byggnad. Detta högsta
beslutande organ i EU, oftast kallat ministerrådet, består av medlemsländernas
ministrar i olika sammanställningar. Ibland finansministrarna, ibland
justitieministrarna o.s.v. Alla med rätt att fatta beslut för unionens räkning.
De allra viktigaste frågorna avgörs av regeringscheferna
vid s.k. toppmöten, som hålls några gånger per år. I alla stora frågor
måste man vara överens. Så en sak kännetecknas alla dessa möten - förhandlingar.
|
|
Anna Lindh
Då har något land positionerat sig i några frågor och så
sitter dom och kör och kör och kör och tjatar och tjatar och tjatar
samma fråga. Prövar kompromisser och diskuterar vid bordet och så närmar
man sig någon slags slutuppgörelse och så till slut - och så kommer
man och säger flera gånger under natten, det går inte och då spricker
allting, och förhoppningsvis när allting är färdigt då säger de
kvarvarande länderna ok vi accepterar den här kompromissen. Så blir det
en kompromiss. Sedan kan man fundera över hur klokt det är att
fatta beslutet klockan fem på morgonen när alla är ganska utmattade och
trötta och inte riktigt tänker klart.
|
|
Pär Fjällström
Långt innan ministrarna träffats har tjänstemännen i Bryssel
i månader förberett beslutet.
Förhandlingar kräver kompromisser och kompromisser kräver
slutenhet, och detta faktum kom att bli avgörande för
personuppgiftsdirektivet i ministerrådet vintern 1995. Då hade Sverige
precis gått med i EU.
|
EU-nämnden |
Vad tyckte då Sveriges regering om
personuppgiftsdirektivet. Ja, regeringen samråder alltid med riksdagens
EU-nämnd. Här sitter riksdagsmän från alla partier. Det är någon
slags MBL-förhandling, information och debatt och ständiga omröstningar. |
|
Protokollen från mötena är offentliga så man kan här
läsa vad regeringen egentligen tyckte om förslaget i februari 1995.
|
|
Byråkrat
Vi uppfattar detta direktiv som en onödig och byråkratisk
omgång. |
|
Men trots att man ogillade förslaget valde man att
inte säga nej. |
|
Efter som vi anser oss kunna leva med direktivet, finns
det då inget skäl för en nejröst.
|
Europaparlamentet |
Pär Fjällström
Beslutet togs enhälligt i ministerrådet och därefter passerar det
EU:s tredje maktinstans Europaparlamentet. De folkvalda som har rätt att
säga nej till förslaget, men också här gick det igenom. Och därmed
hade Sveriges riksdag inget val utan tvingades att stifta en
personuppgiftslag i enlighet med direktivet. En lag som kom direkt i
konflikt med svensk grundlag och som nu ingen lägre vill behålla. Men
det har också ifrågasatts om det kanske var Sveriges riksdag som tolkade
direktivet onödigt hårt. Så förr eller senare kommer frågan att avgöras
i en domstol. Långt från Sveriges gränser. |
EG-domstolen |
Luxemburg, här ligger Europas mest okända
maktcentrum EG-domstolen. Ja, den heter faktiskt så. Inte
EU-domstolen och den skall inte heller förväxlas med Europadomstolen för
mänskliga rättigheter i Strasbourg. Det här är domstolen som tolkar
EU:s lagtexter. |
|
Här bestämdes t.ex. att Sverige skulle få
behålla sina speciella regler när det gäller Systembolaget. Men man kan
inte klaga hit som privatperson. Däremot skall svenska domstolar fråga
EG-domstolen när man är osäker på om de svenska lagarna stämmer med
EG. Och domstolens beslut måste följas. |
|
Varje nation har en domare, Hans Ragnemalm
har varit svensk ledamot sedan 1995 och han är medveten om den makt han
har.
Hans Ragnemalm
Det är dramatiskt, man får tänka sig för, man får tänka på
konsekvenserna när man dömer. Därför att en liten ynklig tvist, låt
oss säga i Portugal, kan ge upphov till ett mål här, där en viktig
principfråga kommer att avgöras och därmed är denna fråga löst över
hela Europa och alla länder som har ett liknande problem får anpassa sin
lagstiftning efter vår dom. Man skall inte tro att man sitter och avgör
en liten fråga i en liten affär. Utan det kan bli en jättestor sak
innan det är färdigt som kan påverka människor i hela Europa och som
kan kosta staterna massorna av pengar.
|