Otherlands VII - ett nutida Underlandet
Av Mats Lönnerblad - Svenska Dagbladet/Kultur -  september 2002

Den sjunde och näst sista delen av den amerikanske författaren Tad Williams ungdomsroman Otherland handlar i likhet med de sex tidigare delarna, om affärsmannen och industrimagnaten Felix Jongleur. Han är ledare för Graalbrödraskapet, en sammanslutning vars medlemmar är några av världens mäktigaste och rikaste människor, som tillsammans byggt ett virtuellt universum, Graalprojektet, även kallat Otherland. Några av dessa män och kvinnor ingår i en sammansvärjning som bestämmer sig för att skapa sig ett eget virtuellt paradis.

Bokens titel: Otherlands nät - Ett hav i silverljus
Författare: Tad Williams
Förlag: B. Wahlström, 2002

De lyckas hålla sitt stora arbete hemligt i flera decennier. Till sin hjälp för att bygga nätverket använder de komplicerad teknik för att komma i direktkontakt med de inblandades hjärnor.

I berättelsen utnyttjas också barn och ungdomar på ett kusligt och otillbörligt sätt för att hålla nätet vid liv. Några personer som upptäckt vad som pågår försöker komma till rätta med Graalbrödraskapets grymma våldsdåd och andra oegentligheter. I stället för att lyckas avslöja vad som pågår, bokstavligen fastnar de på nätet där de sedan befinner sig på ständig drift, genom olika virtuella världar i både tid och rum.

Händelseförloppen är komplicerade och förvirrande, både i den riktiga världen och i den virtuella. I nätverket händer hela tiden saker och ting som de många inblandade personerna kan förnimma, men som är svåra att förstå. De vuxna och barn som är fångar i operativsystemet förföljs och plågas. Det sker fysiskt och mentalt, både på nätet och i den verkliga världen. Samtidigt som de hela tiden utsätts för faror från operativsystemets grundare, och hans medhjälpare.

I bokens sju första delar tas läsarna med på dramatiska rundturer på nätet i vitt skilda epoker och miljöer. Från gatorna i Venedig till kejsartidens Rom. Genom afrikanska stäpper befolkad av sällsamma djur, vidare genom spöklika silverljusa landskap, som hela tiden förändras och skiftar i färg och form.

Graalbrödraskapets mäktige grundare och ordförande Felix Jongleur upplever sig som Gud i ett virtuellt universum. I själva verket bestämmer de inflytelserika medlemmarna själva redan, vilka lagar och regler som de behöver tillämpa för att nå sina syften både i den allmänna världen och på nätet. Att tvingas dela nätverket med Jongleur och hans kumpaner, är en hemsk upplevelse för de ofrivilliga "fångarna" i nätverket.

Vad som händer i nätverket vederlägger alla föreställningar om vad naturlig tröghet innebär. Allt som kan inträffa på nätet, gör det nästan ofelbart i Williams böcker om "Otherland". Nätverket tycks grunda sig på dels imiterat och dels verkligt mänskligt medvetande.

De ofrivilliga fångarna i systemet kämpar som plågade Prometheusgestalter, för att göra sig fria och överleva i kampen mot operativsystemet och dess grundare. Man får uppfattningen att brödraskapet vänt upp och ner på hela det imaginära universum som nätverket utgör, bara för sina egna nöjens skull.

Händelserna i böckerna har stora likheter med vad som skulle kunna hända i en modern version av "Alice i Underlandet" eller "Trollkarlen från OZ". Tad Williams lyckas hålla spänningen vid liv böckerna igenom, med hjälp av olika dramatiska och våldsamma förvecklingar. Efter avverkade sju delar på cirka 400 sidor per del, vet läsarna av den svenska versionen fortfarande inte hur det skall sluta. Men genom dessa böcker om "Otherland" har författaren Tad Williams redan hunnit etablera sig som en mycket framgångsrik ungdomsförfattare.

Svenska Dagbladet/Kultur