Kriget mellan dem som har och dem som inte har
Av Mats Lönnerblad - Bankrättsföreningen - 18 april 2003

har pågått i hundratals år. Det är ”ta-från-de-rika” mot de rika. Striden har tagit ny fart varje gång nya lagar kommit till. Det finns ingen ände på dem.

Bokens titel: Rich Dad Poor Dad
Författare: Robert T Kiyosaki och Sharon L Lechter
Förlag: Ekerlids Förlag, 2003

Kruxet är att de är de okunniga som är förlorarna, skriver Robert T Kiyosaki och Sharon L Lechter i den amerikanska storsäljaren (9 miljoner ex sålda hittills) ”Rich Dad Poor Dad” som nyss kommit ut i Sverige i svensk version på (Ekerlids förlag). Boken den starkaste förespråkaren för ett kreativt entreprenörskap och kapitalism som jag någonsin läst.

De ”okunniga” enligt författarna är de som går upp tidigt varje morgon och arbetar flitigt och betalar skatt. Om de bara förstod på vilket sätt de rika spelar spelet, skulle de också kunna göra det. De skulle vara på väg mot att själva bli ekonomiskt oberoende om de bara lät pengarna arbeta för dem, i stället för att arbeta för pengarna, och skaffa sig större skulder ju mer pengar de tjänar.

Författarna som är bekymrade för att genomsnittsamerikanen i dag tvingas arbeta fem till sex månader för staten, innan de tjänat tillräckligt för att täcka sina skatter, har uppenbarligen inte hört talas om de svenska skattesystemet som gör att svenskarna i år 2003 tvingas arbeta från den 1 januari fram till den 8 augusti innan ”skattefridagen” inträffar. Först från detta datum får vi själva behålla något av vad vi tjänat in.

Idén om att ”ta-från-de-rika” har slagit tillbaka på de människor som röstade in den. Vad som har hänt i både Amerika och Sverige är att de rika inte längre accepterar att bli plundrade på sina tillgångar. Varje gång folk försöker bestraffa de rika på något sätt reagerar de rika genom att inte foga sig längre.

Hur gör då de rika för att överlista de intellektuella i ett historiskt perspektiv ? När ”ta-från-de-rika skatten” hade blivit godtagen började pengar flyta in i statens kistor. I början var folk lyckliga. Pengar delades ut till de statligt anställda och till de rika. De statligt anställda fick sina pengar i form av pensioner. De rika fick dem genom att deras fabriker fick kontrakt med staten, som förvandlades till en jättelik penningpool.

De stora kapitalisterna använde sin ekonomiska kunskaper till att hitta flyktvägar. Allt eftersom staten fick större utgifter ökade behovet av pengar och ”beskatta-de-rika idén” utvidgades nu till att inkludera de lägre inkomstnivårerna, ända ner till dem som hade röstat in den, nämligen de fattiga och medelklassen, som i dag får bära en allt tyngre skattebörda, utan att förstå varför.

Robert T Kiyosaki skriver att han befinner sig i ett konstant chocktillstånd över hur många människor som betalar mer skatt än de behöver, bara för att de är rädda för staten. Han vet hur skräckinjagande och förödmjukande en statlig skattmas kan vara. Han har haft vänner som fått sina företag nedlagda och förstörda, bara för att senare upptäcka att staten gjorde ett ”misstag”.

Min reflektion när jag läser detta avsnitt i boken är att samma hemskheter som övergrepp från kronofogdar och skattmasar mot företagare och entreprenörer som händer i Amerika, nog också händer då och då i det moderna svenska samhället.

Egentligen handlar boken mest om hur man bär sig åt för att bli rik och ta kontroll över sin framtida ekonomi. ”Främsta orsaken till detta att människor kämpar med ekonomiska problem är att de tillbringat åratal i skolan utan att få lära sig någonting om ekonomi”

Resultatet är att de lärt sig arbeta för pengar…men inte hur de ska få pengarna att arbeta för dem skriver Robert Kiyosaki och Sharon L Lechter i boken som både är lättläst och underhållande med många poänger och tips för den som helhjärtat vill satsa på att bli rik.

Författarna menar att de flesta av oss lever våra liv på jakt efter löneutbetalningar, löneförhöjningar och arbetstrygghet på grund av habegär och rädsla, utan att ifrågasätta vart dessa känslostyrda tankar leder oss. Det påminner om en åsna som drar en kärra, medan ägaren låter en morot dingla framför åsnans nos. Ägaren kanske kommer dit han vill, men åsnan jagar efter en illusion. Nästa dag kommer det bara att finns en ny morot för det stackars djuret.

Att vara rädda hela livet och aldrig förverkliga våra dömmar är grymt. Att arbeta hårt för pengar och tro att vi för pengar kommer att kunna köpa som som gör oss lyckliga är också grymt. Att vakna upp mitt i natten ocha panikslagen för räkningarna som måste betalas är ett förfärligt sätt att leva.

Det Kiyosaki och Lechter vill lära oss i boken är i stället att vi måste lära oss att känna till skillnaden mellan en tillgång och en skuld. Och att kunna köpa tillgångar när tillfället ges. Först då kan vi bli tillräckligt oberoende och slippa ifrån det Ekorrhjul som de flesta av oss tvingas leva i.

Själv har Robert T. Kiosaki lärt sig denna svåra konst av sin Rike Far som varit hans mentor i livet. Den stackars pappan, som han refererar till i bokens titel, är hans egen biologiska far. Han kunde aldrig lära sig konsten att bli rik annat än på akademiska kunskaper, vilket enligt mitt eget sätt att se på livet och tillvaron, inte är något som man behöver skämmas för.

Ordf. Bankrättsföreningen