[Hemsida]
[Brf-direkt] [Skicka
vykort] [Tipsa ditt nätverk]
Kapitalister behöver
moral
Av
Bertil
Torekull - Svenska
Dagbladet - 7 mars 2003
Girighet och
kortsiktiga vinstintressen har styrt kapitalisterna länge nog. Och vad
har de egentligen åstadkommit? För att bygga upp förtroendet för
svenska företag igen krävs en ny moral, skriver SvD:s förre chefredaktör
Bertil Torekull, som ser ett föredöme i Ikea och Ingvar Kamprad.
I mer än fem år har jag på rätt nära håll kommit att följa möbeljätten
Ikea, nu senast på två resor till Ryssland, men också under ständiga
samtal med Ingvar Kamprad och olika medarbetare. Mellan 1998 och 2003 växte
Ikea både i resultat och omsättning med mer än det dubbla samtidigt som
aktiemarknaden världen över skakats i grunden. Vi har sett flaggskepp
som Ericsson och ABB nära nog haverera och glorian kring finansfamiljerna
halka snett medan mirakelstämplade IT-entreprenörer (Framfab, Icon
Medialab etc) blåsts ut som tändstickor i storm.
Girighet och kortsynthet har slagit klorna i de mest respekterade karriärer
och ödelagt förtroendet för marknaden. Varför går ett företag bra
och andra inte? Är det Börsens fel? Finns ett inbyggt blint öga i
aktiemarknadens sätt att agera?
Bo Ekman, i 15 år P G Gyllenhammars grå eminens, blottlägger inifrån i
sin upproriska bok "Himmel och helvete" (Ekerlids) hur
destruktivt storkapitalet och dess makthavare utvecklats. Illusionen om en
evig boom i en värld styrd av gränslöst kapital har brustit, i stället
för en hotande djungelkapitalism pläderar Ekman för en ny "god
kapitalism".
I vilkens tjänst ska företagen arbeta? Har aktörer som Percy Barnevik,
Peter Wallenberg, Lars-Eric Petersson, Lars Ramqvist, Bo Berggren, Claes
Dahlbäck, Gabriel Urwitz m fl åstadkommit något annat under guldåren
än uppblåsta utspel, fusioner och transaktioner som berikat dem själva
och andra insiders, många lika gnälliga, pretentiösa och utan annan
patriotism än den som slår vakt kring A- och B-aktiemodellen. I vanligt
folks ögon tycks aktiemarknaden ha byggt in en omoral som privata företag
undslipper. Ta som en motbild Ikea och dess agerande i Ryssland. Sedan
tidigt 60-tal drömde Kamprad om den ryska marknaden. Trots det rigida
sovjetsystemet skapades ett embryo till affärer, kunskap och vänskaper
att senare utnyttja. Efter unionens fall 1989 gjorde Ikea det första seriösa
försöket att bita sig fast i imperiet, men tvangs till återtåg, dyrt
och smärtsamt men rikt på lärdomar. Först med succéstarten 2000 av
varuhuset i Khimky utanför Moskva kunde grundarens då redan 40-åriga
vision realiseras med möjligheter som redan verkar outtömliga.
Min fråga är om detta ryska äventyr över huvud taget hade platsat i
ett börsnoterat företag utsatt för omogna analytikers otålighet och
affärspressens flämtande nyhetskrav? Ikeas tidiga förluster skulle av börsen
uppfattats som stridande mot aktieägarevärdet, man skulle ha talat om
fiasko, ifrågasatt vd:s omdöme och krävt byte av styrelse. Den ryska
satsningen skulle sannolikt ha dömts ut.
Ikea självt har betraktat Ryssland långsiktigt, självklart att förr
eller senare exploatera både som centralt inköpsland och som egen
marknad och som därför fick kosta innan man lyckats. Som onoterat
stiftelseägt företag, men med en stark inre kultur mån om ödmjuka men
lönsamma (!) dygder, slapp Ikea att exponera sig in i minsta delbeslut
inför en lysten ägarkrets eller en pockande analytikerkår. Man har gått
på affärskänsla, på passion. Det har gett beslutsfrid och energi,
organisk tillväxt före spekulation och uppköp, vinsterna använda för
att bygga morgondagen utan att snegla mot börskurser eller magstarka
optioner. Är alltså slutenheten i onoterade företag själva
hemligheten?
Så enkelt är inte svaret. Börsföretagens öppenhet är en chimär. I
ett makalöst hemlighetsmakeri klubbade ABB Barneviks/Lindahls pensioner
under ögonen på bl a Wallenbergarna. Beslut i företag som Enron,
Worldcom har fattats av en ledarkrets som trots den publika bolagsformen
men i skydd av ett ansiktslöst ägarskap, typ fonder, institutioner,
visat sig oåtkomlig för genomlysning.
I Ikea har en enda stark
ägare med ett heligt koncept gjort det lättare att uppträda som den
gode kapitalisten i termer av framförhållning, tålamod,
kapitaluppbyggnad och miljö - låt oss kalla det att ta ansvar för
framtiden. Ikeas system för belöningar (franchising/delägarskap) har ej
heller varit sämre för bolagets utveckling än de där ledare i börsföretag
skott sig skamlöst medan institutionerna blundat och kunderna åsidosatts,
se Skandia som rysaren nummer ett.
I detta perspektiv utgör Ikeas historia nära nog en manual för vad god
kapitalism kan åstadkomma när den bygger på grundvärden som enkelhet,
sparsamhet och hederlighet, kvaliteter och långsiktighet. Och även om
inte alla företag utvecklas till ett Ikea så borde en och annan slutsats
kunna dras om var den goda kapitalismen bäst trivs. I privata företag,
stora som små (ibland på börsen men då med urstarka ägare som i
H&M och Clas Ohlson) där ägaransiktet är ansvarigt eller i börsföretag
där ägarna är ansiktslösa och chefstjänstemän som icke satsat en
enda egen kopek riskfritt kan agera kortsiktigt utan att straffas av annat
än eftervärldens dom.
Det vore underbart om nye Ericssonchefens beslut att investera egna
slantar i det blödande företaget markerade en första signal om en ny
kaptalistisk moral.
Bertil Torekull
f d chefred Veckans Affärer, Dagens Industri och Svenska Dagbladet
Fotnot: Ikea omsatte l998 drygt 50 miljarder kronor, i dag betydligt mer
än 100 miljarder. 38 000 medarbetare har blivit över 70 000. Antalet
varuhus steg från 137 till 175. 13 nya hus ska öppnas 2003. Katalogen
trycks i 120 miljoner exemplar eller 20 miljoner fler än 1998. Torekulls
bok "Historien om Ikea" har nyligen utkommit i pocket.
|