Bankerna kommer inte att förlora på försämrad förmånsrätt men
behöver heller ingen sådan piska - de föredrar alltid
rekonstruktion framför konkurs. Nej, förlorarna blir småföretagen.
Förslaget bör inte genomföras innan dessa konsekvenser utretts.
Avvakta den kommande insolvensutredningen, föreslår företrädare
för Bankföreningen och Handelsbanken.
|
Som del av en
"reformering" av förmånsrättsreglerna föreslår
regeringen att underlaget för företagshypoteket reduceras till hälften.
Förslaget behandlas i dagarna av lagutskottet.
Samtliga partier
i näringsutskottet utom s och v har tidigare avstyrkt förslaget.
Riksdagsledamoten Niclas Lindberg (s), som är medlem av
lagutskottet, uttryckte i DI förhoppningen att utskottet, och i
sinom tid riksdagen, skulle komma till motsatt ståndpunkt.
Det hoppas inte vi - för småföretagens skull.
För statskassan spelar reformen liten roll. Den beräknade
besparingen till följd av en förmodat bättre utdelning på
skattefordringar är bara 300 miljoner kronor.
För bankerna själva är förslaget inte heller av någon
avgörande betydelse. Bankerna kompenseras genom att många företag
kommer att tvingas använda sig av andra låneformer, till exempel
leasing och fakturabelåning, som oftast är dyrare och ibland
mindre flexibla för företagen.
Socialdemokrater och vänsterpartister motiverar förslaget
med omsorg om företag som har det knepigt och hotas av konkurs.
Tanken är att alla kreditgivare blir mer angelägna att medverka
till rekonstruktion, om säkerheterna kanske inte har fullgott värde
i händelse av konkurs.
Man tror att banken, som ofta har just företagshypoteket som
pant för sina krediter, i dag sitter alltför lugnt när det bär
utför för ett svagt företag. Erfarenheten från finanskrisen i början
av 1990-talet var dock att inga kreditgivare kunde lita på att man
hade fullgod pant för sina lån.
Varje konkurs innebär en svårförutsedd kapitalförstöring.
Även det starkaste företagshypotek eller det mest lågtliggande
fastighetspantbrev kan visa sig otillräckligt när det kommer till
kritan.
Det är en allmän bankmannaerfarenhet att det alltid är bättre
att söka rekonstruera ett företag som har någon överlevnadspotential,
än att låta det gå i konkurs.
Tvärtom sker åtskilliga företagsrekonstruktioner just på
basis av att banken vill bevara ett värdefullt företagshypotek
intakt, i stället för att tvingas se det förödas i en konkurs.
Ofta förutsätter rekonstruktionen att en ackordsuppgörelse
kan träffas med en eller flera leverantörer, och att banken kan
finansiera ackordslikviden på basis av ett sådant intakt företagshypotek.
Det krävs således att det finns minst en kreditgivare som
kan säkerställa ackordsfinansieringen.
Det är alltså tvivelaktigt om den föreslagna reformen har
någon positiv effekt för svaga företag.
Det är däremot en reform som helt säkert kommer att försvåra
- eller åtminstone fördyra - finansieringen för många
livskraftiga företag.
Effekterna blir förstås marginella för sådana företag
som är mycket starka och har en ovedersägligt god återbetalningsförmåga.
De kanske inte alls behöver ställa företagshypotek som säkerhet.
Men bara i Handelsbanken är i dag företagskrediter på
cirka 32 miljarder kronor säkerställda med företagshypotek, och
Handelsbankens marknadsandel på svensk företagskreditmarknad är
30 procent.
Regeringens utredare har inte gjort några exakta beräkningar
av vilka konsekvenser ett halverat företagshypotek skulle få för
mindre och medelstora företags lånefinansiering.
Hur många företag drabbas om några tiotal miljarder av företagskrediter
måste säkerställas med kompletterande säkerheter, som ägarborgen
och fastighetspant, eller överföras till fakturabelåning eller
leasing?
Hur mycket dyrare blir dessa företags krediter?
Nog verkar det som om regeringen spelar ett högt spel om företagens
finansiering. Även om försämrat företagshypotek hade effekt på
företagsrekonstruktioner, skulle det bara beröra en mindre andel
av de cirka 8.000 företagskonkurserna per år. Och detta till
priset att man riskerar försämringar för de friska, livskraftiga
företagen.
Det totala antalet företag med minst en anställd är drygt
200.000. Därtill kommer 460.000 ensamföretagare och drygt 150.000
jordbruksföretag som riskerar att få dyrare finansiering.
När nystartade företag ska finansiera sig får de oftast
lita till sitt egna kapital och till bankkrediter. Bortsett från
factoring och leasing är då företagshypoteket den enda typ av säkerhet
som möjligen kan ha ett värde redan på ett tidigt stadium.
Att beskära företagshypotekets värde som kreditsäkerhet
skulle rätt allvarligt försvåra finansieringen av många nya företag.
Någon ändring i företagshypoteket bör inte genomföras, förrän
konsekvenserna av reformen för små och medelstora företags
kreditförsörjning belysts på ett tillfredsställande sätt.
Ett lämpligt forum är den utredning om ett samlat
insolvensförfarande som kommer att tillsättas av
justitiedepartementet senare i år, och som ska se över möjligheten
till en gemensam lagstiftning för såväl konkurs som företagsrekonstruktion.
|