[Hemsida]
[Brf-direkt] [Skicka
vykort] [Tipsa ditt nätverk]
"Hög tid att
skrota parlamentarismen"
Av
Anders Björck - DN Debatt
- 11 maj 2003
Riksdagen bör låta regeringen ta
hand om detaljfrågorna i politiken, skriver Anders Björck:
Om riksdagen åter skall få en
starkare ställning i svensk politik måste den sluta med att fördjupa
sig i detaljer. I dag överlåter den helhetsperspektiven åt regeringen,
som med sina stora resurser får ett oerhört övertag över de valda
ombuden. Riksdagen måste låta regeringen sköta fler ärenden och själv
ägna sig åt de stora samhällsbesluten. Det kräver ett helt annat
arbetssätt där parlamentarismen inte längre utgör grunden, skriver förre
vice talmannen Anders Björck (m).
Kväll efter kväll satt jag ensam
i talmansstolen. Ja, inte riktigt. Förutom mina trogna medarbetare i
kammarkansli och kammarservice var dock normalt också - utöver ledamoten
i talarstolen - också nästkommande talare till städes. (Den därefter i
tur brukade oftast titta in genom kammarens dörrdraperier för att
kontrollera läget.)
Pressläktarna gapade tomma, åhörarläktarna likaså. Riksdagens
stenografer arbetade dock idogt för att förvandla de klokheter som strömmade
från talarstolen till vanlig svenska.
Att tjänstgöra i talmansstolen under åtta år gav många tillfällen
till reflexioner. Över de kloka, kunniga och engagerade inlägg som
understundom utgick från talarstolen. Liksom över rutinartade, luftiga
och okunniga dito.
Knappast någon hävdar att riksdagen i dag spelar en dominerande
roll i svensk politik. Varken som landets obestridda debattforum eller som
den politiska maktens centrum. Mycket av riksdagens roll och bedömningen
därav bygger på fiktioner.
Att arbetet i kammaren tilldrar sig mindre och mindre intresse beror just
på en fiktion. Nämligen att kammarens ledamöter sitter och lyssnar på
de argument som förs fram från talarstolen och därefter bestämmer sig
för hur de skall rösta. Att frågorna sedan länge har beretts i
riksdagsutskott och i partigrupper låtsas man inte om.
Mindre än en procent av voteringarna är "skarpa", det vill säga
det finns en chans till en annan utgång än vad utskottsmajoriteten vill.
Men den svenska riksdagen - som torde vara en av världens mest voterande
- låtsas inte om detta. Företrädarna för ett parti med säg 35 röster
av kammarens 349 begär glatt och oförtrutet votering så fort tillfälle
gives. Lite morrande är ändå en markering av att man finns till.
I minskande utsträckning rekryteras statsråd och statssekreterare från
riksdagen. Propositioner - och för den delen partimotioner - är kända
innan de når riksdagen. Det torde vara svårt att leta upp någon
statsvetare som på fullt allvar hävdar att riksdagen stärkt sin makt
under senare år.
Den hädiska frågan är emellertid: Borde den ha gjort det? Innebär
inte parlamentarism att regeringen regerar, att riksdagen ger sitt passiva
stöd och att talmannen är ordningsman i klassen? Är det förenligt med
modern parlamentarism att riksdagen styr riket i stället för regeringen?
Det är inte alldeles självklart i 2000-talets samhälle att riksdagen
skall ha samma roll som vid parlamentarismens genombrott för snart hundra
år sedan. Men det är den fiktion som man försöker upprätthålla.
Arbetet med motioner, propositioner, kammardebatter och mycket annat är
sig likt sedan 1900-talets början.
Alla vet att regeringen rejält stärkt sin makt på riksdagens bekostnad.
Det är ingen hemlighet att debattspalter, nyhetsmedier och dylikt i en
helt annan utsträckning i dag sätter agendan för samhällsdebatten. Vem
vill förneka att regeringskansli och förvaltning svarar för en helt
annan kompetens och utredningskapacitet än riksdagen, som har en bråkdel
av antalet anställda jämfört med dem som skall granskas och styras?
Är parlamentarismens guldålder förbi? Är det moderna samhället
utrustat med de styrmedel som behövs för att medborgarnas väl och ve
skall tillgodoses och deras intressen kanaliseras och ytterst bestämmas
av valda ombud?
Det kan man verkligen fråga sig. Riksdagen och den "svenska
modellen" omgärdas av honnörsord, det bugas för demokrati och
parlamentarism. Allt annat vore ju att svära i kyrkan, och det får väl
numera bara ärkebiskopen göra.
Reformer av riksdagen har en benägenhet att handla om former.
Efter 34 år i riksdagen kan man utan och innan alla diskussioner om
debattregler, tidsfördelning mellan regering och opposition, om
oppositionsledaren eller statsministern skall tala först, vem som skall
ha sista ordet i interpellationsdebatter, statsrådet eller
interpellanten.
Visst har ambitionen funnits att ge riksdagen en roll i EU-arbetet. Förvisso
har framsteg gjorts vad gäller riksdagens kontrollmakt. Den som var med
om till exempel de öppna utskottsförhörens genombrott vet emellertid
att det knappast var en ordnad process som ledde till vad som i dag inte längre
är ifrågasatt, nämligen öppenhet i utskottens granskning av
regeringen.
Det har ofta slagit mig hur reformer blockerats av att socialdemokratin
ofta sett regeringsarbetet ur just ett regeringsperspektiv, medan de
borgerliga partierna bedömt regelverket som om de skulle befinna sig i en
evig opposition. Det har helt enkelt saknats ett långsiktigt, neutralt sätt
att hantera frågorna om riksdagens arbetsformer. Båda sidor får ta åt
sig för att nödvändiga förändringar har uteblivit på grund av ryggmärgsreflexer
vad gäller den egna rollen.
Den självklara utgångspunkten för en reformering av riksdagen är inte
formalia utan en analys av riksdagens roll i det moderna samhället. Vad
ska den göra och inte göra?
Min bestämda uppfattning är att riksdagen skall avstå från att
lägga sig i detaljer. Professor Parkinson skulle känt sig styrkt i sin
uppfattning om sin lags giltighet om han tittade på vilka frågor som förs
upp till riksdagsbehandling. Här finns alltifrån vilka djur som skall få
uppträda på cirkus till innehållet i väderleksrapporterna och
turisttrafik med trampdressin på nedlagda järnvägar. Varje försvarsminister
vet att frågan om fredsförbands lokalisering får vida mer utrymme i
riksdagen än strategiska säkerhetspolitiska frågor och stora och långsiktiga
materielprojekt.
Också detta bygger på tradition. En gång i tiden skickades
riksdagsledamöterna till Stockholm för att slåss för den egna bygdens
intressen. Kostnaderna för ledamöterna bars direkt av dem som valt dem.
De ville ha valuta för pengarna och avkrävde detaljredovisning efter
riksdagarnas avslutning av sina riksdagsledamöter.
Så har riksdagen blivit särintressenas forum. Helhetsperspektiven överlåts
oftast åt regeringen som med sin överblick och resurser och ibland också
handlingskraft får ett oerhört övertag över riksdagen och inte minst
över den enskilde riksdagsledamoten.
Visst har partierna och därmed också oppositionen fått
utredningsresurser. Problemet är bara att pengarna normalt kanaliseras förbi
ledamöterna till partikanslierna. Svenska riksdagsledamöter anses inte
betrodda att personligen kunna hantera ett kanslibidrag och disponera
pengarna till den typ av stöd som vederbörande vill ha. Den enskilde
ledamotens ställning blir då svag i förhållande till regering och
partiledningar.
Skall riksdagen - vilket väl alla åtminstone har en läpparnas bekännelse
till - få en starkare ställning får den ta sig en ordentlig funderare
över vad den skall syssla med. Riksdagen måste lära sig att målstyra
och sedan utkräva ansvar. Frågor om det verkligen är optimalt med fri
motionsrätt och andra heliga kor måste faktiskt diskuteras.
Rambeslut är för många i riksdagen ett fult ord, även hos dem som
annars talar om näringslivets effektivitet. Ingen bolagsstyrelse eller
bolagsstämma i Sverige, i stort eller litet företag, skulle ens drömma
om att fatta beslut med den detaljeringsgrad som riksdagen gör.
Riksdagen måste delegera och sedan effektivt utkräva ansvar när
delegationen missbrukas. Man kan faktiskt överlämna frågor om försvarets
fredsorganisation och antalet ambassader till regeringen.
Sådant kräver ett annat arbetssätt än i dag. Mycket har blivit bättre
vad gäller regerings- och förvaltningsgranskningen, men ett
parlamentariskt styrelseskick är inte den bästa grunden för ansvarsutkrävande.
Ärendedebatterna i kammaren, där ståndpunkterna och argumenten i
princip är redovisade när utskottsbetänkandet bordläggs, har spelat ut
sin roll. De försvaras ofta med att de är en redovisning för allmänheten
av intagna ståndpunkter, men detta spelar mindre roll när få medier
bryr sig om att referera.
Låt oss få en riksdag som inser att i begränsningen visar sig mästaren.
Som inte lägger sig i detaljer. Som inte voterar på varenda punkt.
Låt oss få en riksdag som tar de stora besluten, som styr samhällsutvecklingen.
Som vågar delegera och målstyra.
Låt oss få en riksdag som består av ledamöter som har egna resurser
och därigenom kan göra inbrytningar och vinklingar utöver de av
partierna prioriterade. Som kan ge regering och förvaltning en så väl
grundad kritik eller alternativa förslag att de inte kan viftas bort som
orealistiska eller dåligt underbyggda.
Låt oss ge regeringar förtroendet att hantera icke principiella ärenden
och administrativa frågor under ansvar, men också se till att missbruk möts
av en effektiv granskning. Det kräver mer utredningsresurser till
riksdagen.
Mina 34 år som riksdagsledamot gav mig den bestämda uppfattningen att många
riksdagsledamöter svarade för en unik kompetens på skilda områden. Men
deras möjligheter att verka var begränsade. Många tröttnade och lämnade.
Andra bröt sina egna vägar och lyckades få saker på rull.
Ingen institution står över riksdagen. Den har den makt den vill
ha. Ibland har jag undrat om den verkligen vill ha makt när jag märkt rädslan
för att gripa in även mot uppenbara konstigheter. Men riksdagen kan inte
skylla ifrån sig. Om riksdagen är nöjd med sin roll så behöver den
inte göra något utan låta utvecklingen ha sin gång.
Men vill den utöva ett avgörande inflytande på samhällsutvecklingen
på sin uppdragsgivares - svenska folkets - vägnar är det dags att vara
självkritisk. Då det gäller det att vinna segern över sig själv i den
meningen att man satsar på de stora frågorna och skär bort det som förvisso
kan vara intressant men där riksdagen inte är den självklara arenan.
Riksdagens arbetsformer är faktiskt inte bara en fråga för riksdagen själv,
även om den är suverän att besluta om dem. Ytterst handlar det om
huruvida vi skall ha en folkrepresentation med klös i eller om den skall
traska patrull efter de nya maktstrukturer som växt sig starka under de
senaste decennierna.
Nu stundar en intensiv debatt om hur plenisalen skall möbleras och
riksdagsledamöterna placeras. Debatterna om taletider och talarnas
ordningsföljd kommer att fortsätta.
Men får vi någon diskussion om substansen? Får vi en författningsutredning
som på allvar tar upp riksdagens roll, arbetsfördelningen mellan
regering och riksdag? Som vågar ta i grundfrågan, vad riksdagen får och
inte får göra?
Finns det någon chans att vi får en reformprocess som ger oss ett samhällsmaskineri
som ligger före utvecklingen och som kan hävda landets och medborgarnas
intressen i det globaliserade samhälle som vi redan är inne i men där
vi bara befinner oss i början av processen?
Jag hoppas det. Vi behöver en helt ny typ av författningsdiskussion
än de genomtragglande frågorna om gemensam valdag eller inte, om
debattregler och andra - trots allt - formaliafrågor. Dagens och
morgondagens samhälle är så annorlunda än det som födde vår blågula
parlamentarism och politiska arbetsmetoder.
Som ledamot av ett antal utredningar på området vet jag emellertid att
det gäller att gå till verket utan förutfattade meningar. Men jag vet
en sak till: Problemet är inte bara att hitta ideala lösningar, utan även
politisk handlingskraft att genomföra den nyordning som behövs.
Anders Björck
|