Vanmakt ger ingen tillväxt Av Se nedan - Svd Brännpunkt - 31 maj 2003 MEDLEMSKAP I EMU OCH UPPMUNTRAN av ett fåtal innovatörer räcker inte för att säkerställa tillväxt och välfärd. Trots att regeringen lovat att en ny innovationstrategi ska utarbetas har ingenting konkret hänt. Vilja måste nu omsättas i handling, skriver Magnus Henrekson, Ola Asplund och Thomas Andersson, som ingick i den av regeringen tillsatta innovationspolitiska expertgruppen i projektet Samverkan för tillväxt. Det kärvar i ekonomin
och politiken. EMU står högst på dagordningen, men regeringen är
splittrad. Statsminister Göran Persson säger "ja" medan näringsminister
Leif Pagrotsky säger "nej". Situationens allvar understryks av att Sverige redan har bland världens högsta skatter, samt av den pågående utvecklingen med allt fler långtidssjukskrivna och förtidspensionerade i en åldrande befolkning. Grundproblemet för Sverige är att antalet arbetade timmar per invånare är för lågt och att vi inte i tillräcklig utsträckning lyckats omvandla goda idéer till hög produktiva jobb. Det finns vägar framåt som kan
stärka förutsättningarna för tillväxt och välfärd i Sverige. Näringslivet
visar hög produktivitetstillväxt och Sverige investerar mest av alla länder
i forskning och utveckling (FoU). Ändå har Sveriges tillväxt och välfärd
genomgående försvagats relativt jämförbara länder sedan tre
decennier. Ska de nya möjligheterna kunna tas tillvara och omvandlas till ökat välstånd får den ekonomiska politiken inte nöja sig med att understödja existerande verksamhet. Politikens uppgifter sträcker sig bortom uppmuntran av ett fåtal innovatörer, konstnärer och storföretagare. De glamorösa projekten behöver få lysa, men klarar sig i regel på egen hand. Problemet är i stället att det i den svenska miljön växer fram så få lysande projekt i förhållande till underliggande potential och insatta resurser. Som vår rapport till regeringen
visade ligger nyckeln till en framgångsrik näringspolitik i att förhållandena
för de många företagen och de många människorna förbättras. Sverige har en unik kombination av fåmansbolagsregier, dubbelbeskattning på aktieutdelningar, förmögenhetsskatt och arvsskatt, som har ringa betydelse för statsfinanserna, men vars inverkan på den individuella ägandet och människors möjligheter till risktagande i form av att starta företag måste studeras och uppmärksammas. En annan svaghet är att Sverige fortfarande har förhållandevis stora "skyddade sektorer" (också där aktörerna i huvudsak är privata, såsom bo- och byggsektorn, detalj" och grossisthandeln, transportsektorn) med svaga drivkrafter att organisera om sig och använda resurserna bättre. Ett utbyggt välfärdssystem gör
det i princip lättare att ta risker, men i praktiken finns ofta stora
skillnader i möjligheterna att utnyttja trygghetssystemen mellan å ena
sidan anställda och, å andra sidan, företagare samt den som byter anställning. I dag står EMU i centrum för framtidsdebatten. EMU-frågan är viktig för Sverige på flera plan. Det finns betydande politiska fördelar av att medverka i EMU-samarbetet, vilket under alla förhållanden får stor framtida inverkan på vår välfärd. Men det finns också direkta ekonomiska fördelar. EMU ger lägre risker och kostnader för miljontals aktörer. EMU ger högre jämförbarhet i priserna vilket ökar trycket på förändringar i de skyddade sektorerna. EMU är därför - eller borde
vara - de många medborgarnas projekt. Samtidigt talar många emot, och
visst finns det förlorare. Ett argument mot EMU är att vi kan behöva justera vår valuta därför att resurser är orörliga samtidigt som priser och löner är trögrörliga nedåt. Genom att hålla öppet för växelkursjusteringar minskar dock trycket på förändring. Risken är därför överhängande att vi utanför EMU kommer att fortsätta administrera en ekonomi på tillbakagång, mot allt lägre löner och välfärd relativt andra länder. Omvänt utgör EMU en möjlighet till större stabilitet och ökat fokus på de reformer som är nödvändiga för att välståndet ska återvinnas. Ett krux är att EMU inte utgör någon isolerad fråga. Statsministern gör rätt när han tar tydligt ansvar för färdvägen till EMU, men medlemskap i EMU är inte tillräckligt för att säkerställa ökad tillväxt och välfärd. Utan möjlighet att påverka räntor och växelkurs får mikropolitiken än mer omedelbar betydelse i EMU. Näringspolitikens inriktning på reformer för ökad omvandlingskraft, innovationsförmåga och tillväxt måste stärkas. Men trots att statsministern i regeringsdeklarationen proklamerat att "en ny innovationsstrategi [skall] utarbetas" har sedan valet ingenting konkret hänt i den riktningen. Den ansats som regeringen under förra året valde måste omsättas i handling och det är hög tid att så sker. EMU-debatten och
innovationspolitiken handlar inte i grunden om olika frågor. Vad det gäller
är att bygga långsiktigt verkande faktorer som bär upp Sveriges höga
ambitioner. THOMAS ANDERSSON OLA ASPLUND MAGNUS HENREKSSON Fotnot: Betydelsen av Innovationssystem: Utmaningar för samhället och för politiken, publicerad av Vinnova, november 2002.
|
Svenska Dagbladet |
Hemsida |