[Hemsida]
[Brf-direkt] [Skicka
vykort] [Tipsa ditt nätverk]
"Goda lagar kan
hålla djungeln borta"
Av
Erik Åsbrink - DN Debatt
- 9 november 2003
Erik
Åsbrink pekar ut de centrala frågorna för Förtroendekommissionens
arbete.
Lagar
och regler har starkt inflytande över människors beteende. Starka
institutioner och goda lagar är skillnaden mellan ett civiliserat
samhälle och djungeln, skriver Förtroendekommissionens ordförande Erik
Åsbrink. Han avvisar kritiker som hävdat att nya regler är meningslösa
och att en allmän moralisk upprustning i näringslivet skulle räcka.
Dessa kritiker säger inget konkret tänker de sig moralpredikningar och
etikkurser? undrar Åsbrink. Att finna personer som ska jobba med
självregleringen av näringslivet är en delikat balansgång. Man måste
ta till vara kunskap och erfarenhet från näringslivet men så långt
möjligt undvika jävssituationer.
Debatten
kring förtroendefrågor i näringslivet är intensivare än någonsin.
Förtroendet för viktiga delar av näringslivet är allvarligt skadat.
För drygt ett år sedan tillsatte regeringen Förtroendekommissionen med
mig som ordförande och fyra andra ledamöter. Vi ska analysera
förekomsten av olika förtroendeskadliga företeelser i näringslivet och
föreslå åtgärder som kan stärka/återupprätta förtroendet.
På senare tid har en del uppmärksamhet även riktats mot
Förtroendekommissionen. Vårt sätt att arbeta har ifrågasatts. Jag vill
kommentera några av dessa påståenden.
En debatt gäller i vilken mån förtroendet för näringslivet och dess
aktörer kan stärkas genom nya eller ändrade regler. Jag har mött
uppfattningen att detta skulle vara meningslöst. Talesmännen för denna
uppfattning hävdar att regler inte påverkar människors beteende eller
värderingar. Snarare skulle de anstränga sig för att kringgå reglerna.
I stället förordas en allmän moralisk upprustning i näringslivet.
Om vi finge flera företagsledare och styrelseledamöter med hög moral,
gott omdöme och starkt civilkurage, så skulle förtroendeproblemet vara
löst.
Detta låter sig sägas men de konkreta förslagen hur man åstadkommer
denna moraliska upprustning lyser med sin frånvaro. Moralpredikningar,
etikkurser?
För egen del har jag uppfattningen att lagar och regler har stort
inflytande över människors värderingar och beteende. Skillnaden mellan
ett civiliserat samhälle och djungeln är att det civila samhället
besitter starka institutioner och goda lagar.
Men det räcker inte med detta.
Reglerna måste förenas med god tillsyn/upptäcktsrisk och väl avvägda
sanktioner mot dem som bryter mot reglerna. Det är vad vi i kommissionen
kallar för förtroendetriangeln: Regler, tillsyn och sanktioner måste
balanseras mot varandra.
Detta är inte detsamma som att säga att vi nödvändigtvis behöver fler
regler eller större detaljreglering än vad vi har i dag. Regler behöver
inte heller alltid vara lagregler. Självreglering är en mycket viktig
del av ramverket för vårt näringsliv.
I debatten ställs ofta lagreglering mot självreglering, som om det vore
fråga om antingen eller. Många företrädare för näringslivet uttalar
trosvisst att självreglering är bättre. Men det är ett förenklat
synsätt. Inget samhälle kan bygga på enbart lagreglering eller enbart
självreglering. Det måste vara både och. Den intressanta frågan och
där kan det råda skilda meningar är hur avvägningen mellan lag- och
självreglering ska se ut.
En annan omdebatterad fråga gäller vilka som ska betros att arbeta med
att utforma självregleringen för näringslivet.
Enligt en uppfattning måste det vara personer som inte har något
uppdrag över huvud taget i näringslivet, eftersom de annars kan
misstänkas för att vara jäviga och tala i egen sak. Att sätta ledande
företrädare i näringslivet att utforma den reglering som de själva
förväntas följa är för att citera Marcus Storch som att göra
pyromanen ansvarig för brandväsendet.
Enligt en annan motsatt uppfattning måste det vara personer som har lång
näringslivserfarenhet och sitter på centrala befattningar som utformar
regleringen. Det är ju endast de som sägs begripa vad det handlar om.
Att tillsätta mera perifera personer är för att citera Gustaf Douglas
som att sätta eunucken att skriva en handledning i sexualkunskap.
Det anmärkningsvärda är att det ligger en del i båda
uppfattningarna. Ändå är det omöjligt att följa någon av
rekommendationerna, i vart fall i deras mera renodlade form.
Förtroendekommissionen måste navigera någonstans mellan pyromanen och
eunucken.
Det är å ena sidan nödvändigt att ta till vara den kunskap och
erfarenhet som finns hos personer med långvarig näringslivserfarenhet.
Det är vidare betydelsefullt att uppnå en hygglig förankring av våra
förslag i näringslivet.
Det är å andra sidan viktigt att så
långt som möjligt undvika jävssituationer och intressekonflikter. Det
gäller att bryta ny mark och ifrågasätta traditioner och konventionell
visdom. Förtroende för näringslivet är av uppenbara skäl inte bara en
fråga för näringslivet själv utan minst lika mycket för det omgivande
samhället.
De frågor jag hittills har behandlat anser jag vara centrala i
diskussionen om förtroende. Dessvärre nödgas jag även kommentera
några andra, mindre väsentliga frågor, eftersom de figurerar i
debatten.
Anders Isaksson skriver på DN Debatt att det finns en smal elit i toppen
på den offentliga och privata sektorn som tillskansar sig orimliga
förmåner och agerar oetiskt. Jag är uppenbarligen en av dessa personer
enligt Anders Isaksson. När jag nyligen beskrev Skandia som en provkarta
på alla missgrepp man kan göra, så uttryckte jag enligt Anders Isaksson
uppfattningen att Skandias beteende är atypiskt. Här pådyvlar Anders
Isaksson mig en uppfattning som i stort sett är motsatsen till den jag
faktiskt har.
Att jag har haft många olika uppdrag i politik, offentlig förvaltning
och näringsliv beskriver Anders Isaksson som att jag lyckats med
bedriften att sticka fingrarna i ovanligt många syltburkar. Anders
Isaksson påstår vidare att jag varit ordförande i Systembolaget. Fel.
Anders Isaksson påstår också att jag varit styrelseordförande i
Första Sparbanken (som var nära att fälla hela sparbanksväsendet). Det
stämmer men Anders Isaksson glömmer att berätta att jag, liksom ett
antal andra personer, kom in i bankstyrelsen efter att katastrofen var ett
faktum och med uppgift att rädda banken.
Vidare påstår Anders Isaksson att
Erik Åsbrink inte behövde köa för sin lägenhet på Kungsholmen, han
ringde en kompis. Sanningen är att jag med min familj bebor en
bostadsrättslägenhet på Kungsholmen som är inköpt på den öppna
marknaden till marknadspris. Nog om detta.
En viktigare fråga gäller hur Förtroendekommissionen arbetar. Några
personer driver tesen att Förtroendekommissionen skulle vara sluten och
motsätta sig en öppen debatt. Detta framstår naturligtvis som särskilt
graverande med tanke på att själva begreppet förtroende i hög grad
förknippas med öppenhet och fri debatt.
Det har funnits en motsättning som ledde till ett skifte på befattningen
som huvudsekreterare för några veckor sedan som gällde inte graden av
öppenhet men väl vad som skulle prioriteras i arbetet. Den uppfattning
som omfattas av kommissionens samtliga ledamöter, inklusive mig själv,
är att vår viktigaste uppgift är att ta fram väl genomarbetade
analyser och förslag i vår kommande slutrapport (betänkande).
Det kommer inte att vara en vetenskaplig avhandling men det måste
definitivt finnas en lödighet och kvalitet som vida överstiger den som
presteras av tyckare i tv-soffor eller i dagspressen.
Det finns de som tycker att detta är ett gammaldags och byråkratiskt
förhållningssätt. Den kritiken tar jag med ro. Vi knyter an till en
gammal fin svensk tradition vårt offentliga utredningsväsende, en viktig
del av folkstyret som förenar öppenhet och mångfald med hög kvalitet.
Det alternativa och mera glamorösa förhållningssättet är att vi
skulle lägga
mindre vikt vid analys och förslag för att i stället prioritera
deltagande i debatter, konferenser och seminarier och ägna oss åt
massmediala utspel och tv-intervjuer.
Resultatet skulle bli ett sämre slutbetänkande som med säkerhet
skulle skjutas sönder och samman av kritikerna. Ingen skulle i efterhand
tacka oss för att vi gjort om utredningsuppdraget till en
folkparksturné.
För egen del har jag likväl accepterat att ställa upp på vissa publika
evenemang men i begränsad omfattning. Jag har i stort sett genomgående
avböjt att kommentera den senaste skandalen i näringslivet. Jag har inte
sett det som min uppgift att på daglig basis fungera som etikguru eller
överdomare i näringslivet eller för att citera Gunnar Sträng som
pausfågel i etermedia.
En annan sak är att när våra analyser
och förslag är klara till våren, så kommer det att vara en mycket
viktig uppgift att gå ut offentligt och diskutera och förklara vår
uppfattning i massmedier och andra sammanhang.
Från Förtroendekommissionens sida välkomnar vi den öppna debatten och
kritiska granskningen. Men vi efterlyser också flera röster som bidrar
med konstruktiva förslag i den angelägna diskussionen om hur vi ska
kunna stärka förtroendet för det näringsliv som vi alla är beroende
av.
För dem som sjunger självregleringens lov börjar tiden rinna ut. Det
räcker inte med ord. Det krävs handling.
Erik
Åsbrink
|