[Hemsida]
[Brf-direkt] [Skicka
vykort] [Tipsa ditt nätverk]
"Straffen för
ekobrott måste skärpas"
Av Se
nedan - DN Debatt - 14
december 2003
Skandiautredare
underkänner polisens och åklagarnas kompetens att utreda oegentligheter
i företag:
Sanktionerna för ekonomiska brott är i dag otillräckliga och måste
skärpas. Bara en liten andel misstänkta ekobrott leder fram till åtal.
Utredningarna drar ut på tiden och bristen på kompetens och resurser hos
polis och åklagare gör att alltför många fall avskrivs. Det skriver
advokaterna Otto Rydbeck, Håkan Fohlin och Richard Åkerman, som utrett härvorna
kring Skandia, Trustor, Nordbanken och Gota Bank. Det viktiga
styrelsearbetet i börsnoterade och statliga bolag har blivit en reträttpost
för grånade politiker, en förläning liknande landshövdingeposten,
menar de.
Författaren PC Jersild har skrivit: "Etik är det systematiska
reflekterandet över ont och gott, rätt eller fel. Det är kärnan i det
som kallas praktisk filosofi." Det är en ganska tänkvärd
definition av ett ord som nötts på våra nyhetssidor och i tv-debatter
under året. Det förefaller som att detta systematiska, gärna självkritiska,
reflekterande har saknats hos chefspersoner i organisationer som Skandia,
SL, Vin & Sprit, Försvarsmakten - för att bara ta några uppmärksammade
exempel.
Kanske är detta den springande punkten i alla kriser - viljan och förmågan
hos ordföranden, vd eller personer på chefsnivå generellt - att av och
till stanna upp och reflektera över vilka beteenden som uppmuntras, vilka
normer som råder i organisationen och hur egennyttan vägs mot högre mål
som medborgarnas, ägarnas eller kundernas bästa. Och hur skall chefen själv
inte tappa distansen?
Vi är onekligen i dag i ett läge där den ekonomiska eliten har ett större
ansvar än på länge att visa förmåga till egenanalys, självreglering
och sanering. Få saker eroderar förtroendet för näringslivet så
snabbt som den omoral och girighet som vi sett exempel på.
Som affärsjurister har vi genom åren kallats in för att reda ut härvor
av olika slag - Nordbanken/Gota i kölvattnet av bankkrisen, Trustor och
nu senast Skandia. Alla har haft sina särdrag och inslag av allt från
milt oetiskt till uppenbart lagvidrigt. Kan vi se några samband mellan härvorna?
Finns det något vaccin för att undvika nya utbrott?
Erik Åsbrink sitter med den inte alldeles avundsvärda uppgiften att inom
några månader lägga fram förslag till åtgärder inom ramen för sin förtroendekommission.
Att döma av det samråd som pågår på kommissionens hemsida förväntar
sig allmänheten åtgärder mot allt från "höga löner" till
"insiderbrott". Åsbrink själv avfärdar den form av reflektion
som beskrivs ovan som "moralpredikning och etikkurser" (DN
Debatt 9/11). Vi vill hävda att näringslivets egna interna arbete med
genomlysning, diskussion och självsanering är ett de viktigaste inslagen
i en uthållig förbättring av ägarstyrning (corporate governance) i
svenskt näringsliv.
Med ledning av tidigare kriser och härvor kan vi bena upp svagheterna i
svensk ägarstyrning i fyra delar. Först har vi de tre som Åsbrink
kallar "förtroendetriangeln": regler, tillsyn, sanktioner.
Sedan har vi den större frågan om ägandet av svenskt näringsliv.
Sverige har i dag ett flertal lagar och regelverk som styr företagens
liv. Vid en internationell jämförelse är de svenska regelverken för ägarstyrning
tämligen långtgående och moderna. Det svenska näringslivet utmärks
inte heller av sämre efterlevnad än andra länders näringsliv. Det
finns dock skäl att ändå fundera över hur de tillkommande delarna -
tillsynen och sanktionerna - kan stärkas.
Tillsynen är en blandning av internt och externt arbete. Det alla söker
efter är den moderna slaven på triumfvagnen, han som viskar till
kejsaren att även han är dödlig. I ett näringsliv där det råder allt
för mycket personalunioner - vd i det ena bolaget är ordförande i det
andra och vice versa - måste det finnas återkommande inslag av
genomlysning av ledningars och styrelsers arbete av oberoende aktörer.
På Setterwalls arbetar vi i dag med en sammanhållen syn på corporate
governance, från regelverk till efterlevnad, som innebär att ägare
tydligare ställer krav på ledningens och styrelsens arbete. Vi
rekommenderar ett kontrollprogram där man regelbundet utvärderar bolaget
utifrån en ägarpolicy som bland annat omfattar: styrelse- och
nomineringsarbete, revisionsarbete, arvoden och ersättningar,
incitamentsprogram, kapitalstruktur, miljö- och etikfrågor samt
informationsgivning och öppenhet.
Det kan finnas anledning att inrätta en tjänst för regelbevakning och
tillsyn i större bolag, en "compliance officer", eller på
svenska en "regelansvarig". Detta är en internpolis som måste
ha stor portion personlig integritet. I bästa fall sköter chefsjuristen
detta arbete, men ofta är detta ändå lättare om det är en extern
person, till exempel en affärsjurist eller en revisor.
Andra inslag som sannolikt kommer att bli vanligare i börsbolag, inte
minst efter den amerikanska skärpning som kom i förra årets
Sarbanes-Oxley Act, är av styrelsen utsedda revisionskommittéer och ersättningskommittéer.
Svenska företag som vill kunna attrahera amerikanska investerare lär behöva
helt eller delvis se till att man lever upp till de amerikanska kraven.
Hur man bestämmer ersättningen till vd och andra ledande
befattningshavare framstår som allt viktigare. Det finns knappt något
som retar upp allmänheten eller aktieägarna som hutlösa pensionsvillkor
och avgångsvederlag. Och vi har ju sett hur det kan gå när styrelseordförande
ensam med vd gör upp om vd:s ersättning och pension.
Men kanske är det så att slaven i det moderna samhället till syvende
och sist är själva öppenheten och mediernas granskning. Det lika enkla
som hårda provet för varje beslut i en företagsledning eller styrelse
kan formuleras: Hur skulle vi känna oss om detta kom till allmän kännedom
i medierna? Stolta? Oberörda? Besvärade eller panikslagna? Varje beslut
som förknippas med de två sistnämnda bör nog övervägas och omprövas.
För det tredje har vi sanktionerna. I dag är de otillräckliga. En allt
för liten andel av misstänkta ekobrott i Sverige leder över huvud taget
fram till åtal. Utredningarna drar ut på tiden och brister i kompetens
och personella resurser hos polis och åklagare gör att allt för många
fall avskrivs.
Ekobrott är en färskvara. Det säger sig själv att utredningar om
bolagsplundringar måste ske snabbt och av personer med goda insikter och
praktisk erfarenhet av bolagsrätt och bolagsfinansiering. Denna
erfarenhet är inte lätt att skaffa sig som åklagare eller polis.
Av den stora mängd brottsanmälningar som följde efter utredningarna av
kreditförlusterna i Nordbanken och Gota Bank är det häpnadsväckande
att endast en anmälan ledde till fällande dom. Att ekobrottsutredningar
inte leder till fällande domar beror ofta på att den av åklagaren för
domstolen presenterade bevisningen inte är tillräckligt underbyggd.
Anledningen är många gånger en resursfråga, men kan också bero på
skickliga försvarsadvokater och polisens, åklagares och domares
bristande insikt i affärslivets realiteter.
I detta läge är det anmärkningsvärt att ekobrottmyndigheten inte väljer
att anlita externa affärsjurister för att snabba på och skärpa
utredningsarbetet eller att domstolarna inte adjungerar specialister i
komplicerade ekobrottmål.
Om staten verkligen vill minska benägenheten för ekobrott av olika slag
så krävs också att antalet åtal (och därmed sannolikt fällande
domar) från dagens mycket låga nivå börjar närma sig antalet anmälningar.
Den friande Trustordomen var ett stort misslyckande för åklagarsidan och
säger nog även en del om verklighetsförankringen hos domarkåren. Att
omfattande oegentligheter förekommit i Trustor var uppenbart eftersom de
utredningar som genomfördes av Trustors likvidatorer och affärsjurister
tvingade fram en överenskommelse om återbetalning av mångmiljonbelopp.
Det är talande att i tingsrätten - där fällande domar meddelades -
biträddes åklagaren av en av Sveriges mera namnkunniga affärsjurister
tillika likvidator i Trustor, Stefan Lindskog. Denne medverkade inte i
hovrätten där friande domar meddelades. Någon borde ha förklarat att
det är fråga om avvikelse från sund affärsverksamhet när en av de
inblandade personerna - i avsaknad av erfarenhet från corporate finance -
tog emot tiotals miljoner från Trustor som konsultarvode, en nivå där
bara de främsta investmentbankernas arvoden ligger.
Med den låga risk som i dag finns för att ens bli åtalad vid ekonomisk
brottslighet så blir bilden av ansvaret skev. I dag är det attraktivt
att ha befogenheter och ansvar, såväl inom näringsliv, förvaltning som
politik. Ansvar förenas med olika slags belöningar och prestige.
Risken för att i efterhand också ställas till ansvar är för liten i
relation till belöningen för att ha ansvar. Det medför en lägre spärr
för dem som sitter nära stora penningflöden att tänja på gränserna för
det etiska och ibland det lagliga. Vår entydiga rekommendation till förtroendekommissionen
är därför att vässa sanktionerna och stärka de ansvariga
myndigheterna.
Slutligen kommer vi till ägandet. Det bristande engagemanget som följer
av det allt för svaga privata ägandet är och förblir en av de största
bristerna i det svenska näringslivet. Sannolikheten att fiffel, övertramp
eller systematiska excesser ska ske i företag med en stark, engagerad ägare
är oerhört mycket mindre än i "tjänstemannastyrda" företag.
Även chefer på den lägsta nivån i Ikea, H & M, Lundbergföretagen
eller Stenbeckssfären känner
nog ägarens öga följa deras handlingar.
Aktiebolaget innefattar i sin själva grund - det begränsade personliga
ansvaret - fröet till ett ansvarslöst agerande. Därför finns en rad
instanser och mekanismer i aktiebolagslagen, för övervakning och utvärdering
av ledning och styrelse. Vad som hänt i Sverige är bland annat att ägarbildens
förändring har försvagat mekanismerna.
Ett aktiebolag har en ledning som agerar på styrelsens mandat. Styrelsen
kan tillsätta och avsätta organisationens ytterst ansvarige - vd:n.
Aktieägarna kan sedan tillsätta och avsätta styrelsen och även hålla
ledamöterna personligen ansvariga för bolagets tillkortakommanden. Vad
som hänt i Sverige är att det stora inslaget av statligt och
institutionellt ägande försvagat kraven på styrelserna.
Styrelsearbete i börsnoterade och statliga bolag har kommit att betraktas
som en reträttpost, en förläning av samma slag som landshövdingsposten.
Grånade politiker har börjat befolka våra styrelserum, allt oftare i sällskap
av andra organisationsutsedda ledamöter utan erfarenhet av skötsel av
ett storföretag.
Bilden av styrelseuppdraget har förvandlats från krävande
specialistroll till lukrativ generalistsyssla. Det är en farlig
utveckling. Det är inte lämpligt att generalister sätts att följa,
kontrollera och utvärdera skarpa företagsledare, att analysera nyckeltal
och värdera strategier.
Det kan också till sist finnas skäl att säga något om ordföranderollen.
Aktieägarnas värsta farhågor besannas ju oftast när ordföranden inte
uppvisat stringens och integritet i sitt arbete gentemot vd:n eller
koncernchefen. Den cohabitation som måste råda mellan ordförande och vd
är delikat och borde ägnas många timmars teori och fallstudier på våra
ledande managementutbildningar.
Våra slutsatser av att ha benat upp några av Sveriges mest uppmärksammade
företagsskandaler är tydliga: våra regelverk är bra, tillsynen måttligt
bra - det regelbundna reflekterandet och kontrollerandet kan skärpas.
Sanktionerna är i dag otillräckliga. Och frågan om hur vi bäst
hanterar den ägarförskjutning som skett och sker i svenskt näringsliv
är lika svår som den är central att besvara.
Håkan Fohlin
Otto Rydbeck
Richard Åkerman
|