[Hemsida]
[Brf-direkt] [Skicka
vykort] [Tipsa ditt nätverk]
Riskfyllt exodus väntar
Av
Owe Danemar - Svenska
Dagbladet - 6 februari 2004
Om tre fyra år
drabbas Sverige av det stora uttåget - de stora 40-talistkullarna går i
pension och lämnar arbetsmarknaden. Betydande kursändringar krävs om
inte ekonomin ska hamna i djup kris. Politikerna måste våga ta drastiska
beslut. Glöm kollektiv lönesättning och arbetstidsförkortning, skriver
Owe Danemar, chefekonom på tjänsteföretagens organisation Almega.
Redan om tre fyra år drabbas Sverige av ålderschocken. Vi får ett
stagnerande arbetskraftsutbud när de stora 40-talistkullarna går i
pension. Uttåget kommer också att dränera arbetsmarknaden på kompetens
eftersom 40-talisterna har en hög utbildningsnivå.
Någon tillströmning till arbetsmarknaden får vi inte heller. Födelsetalen
har inte varit tillräckligt höga för att kompensera för avgångarna.
Hur kommer ekonomin att fungera med en stagnerande sysselsättningsutveckling
och en snabbt växande andel äldre? Vad måste politikerna göra och vad
kan arbetsmarknadens parter åstadkomma?
Bruttonationalprodukten per invånare (BNP per capita) är ett mått på
de resurser (per invånare) som står till vårt förfogande för privat
konsumtion, investeringar, offentlig service m m.
BNP per capita kan delas upp i fyra komponenter som bygger måttet:
produktiviteten per arbetad timme, arbetade timmar per sysselsatt,
befolkningen i arbetsför ålder som andel av totalbefolkningen samt
andelen verkligt sysselsatta av befolkningen i arbetsför ålder.
Genom att öka någon eller några av dessa komponenter - och samtliga
komponenter är möjliga att påverka - får vi en högre tillväxt.
1994-2002, en stark tillväxtperiod i ett svenskt närhistoriskt
perspektiv, ökade BNP per capita med i genomsnitt 2,7 procent per år.
Produktiviteten per arbetad timme förklarar 2,2 procentenheter,
befolkningen i arbetsför ålder som andel av totalbefolkningen och
antalet sysselsatta som andel av de arbetsföra förklarar 0,2 respektive
0,6 procentenheter. Antalet arbetade timmar per sysselsatt reducerade BNP
per capita med 0,3 procentenheter, huvudsakligen till följd av den ökande
sjukfrånvaron.
Görs samma kalkyl för perioden 2007-2025 stannar medeltillväxten i BNP
per capita på drygt 1,5 procent. Kalkylen förutsätter en produktivitetsökning
på två procent per arbetad timme och ingen förändring i antalet
arbetade timmar per sysselsatt jämfört med i dag.
Den bygger vidare på optimistiska antaganden om antalet sysselsatta som
andel av befolkningen i arbetsför ålder. Trots detta drar den olyckliga
demografiska utvecklingen således ned tillväxten per capita med 0,5
procentenheter.
Jämfört med 90-talets tillväxtår skalas alltså 45 procent av tillväxten
bort. År 2025 uppgår skillnaden till 90 000 kr (räknat i 2002 års
priser) per invånare.
Produktivitetskomponenten är nyckelfaktorn i tillväxtprocessen. Den påverkas
i sin tur av bl a teknologi, tillgång på kapital och kompetent
arbetskraft samt möjligheterna att omsätta ny teknik i produktion.
Tillgången på "humankapital" anses som den viktigaste faktorn
för inriktningen och graden av teknologisk utveckling samt för hur denna
omsätts i ekonomisk tillväxt.
Det som talar för en relativt sett låg produktivitet i framtiden är
inriktningen på efterfrågan och produktion. Den expansion av tjänster
som inleddes under 90-talet kan förväntas fortsätta.
Efterfrågan på tjänster stiger med ökande inkomster, kunskapsinnehållet
i produktionen ökar och behovet av s k välfärdstjänster (äldreomsorg,
sjukvård m m) kommer att öka i takt med att befolkningen blir äldre.
Allt fler på den svenska arbetsmarknaden kommer att syssla med produktion
av olika slags tjänster. Tjänstesektorn är lågproduktiv. Tillvaratas
inte den produktivitetspotential som finns, kommer samhällets totala
produktivitetsutveckling att dämpas. Att även de sysselsatta blir äldre
dämpar också produktiviteten.
Hamnar produktiviteten på 1,5 procent i stället för de 2,0 procent som
tidigare antagits, blir tillväxten per capita 1,0 procent per år och
skillnaden år 2025 drygt 125 000 kr per invånare (jämfört med
90-talets tillväxt per capita). Uppräknat till totalnivå motsvarar det
halva Sveriges BNP i år.
Ett annat problem är att priserna stiger snabbare på tjänster än på
varor. Detta beror på att lönekostnadsökningarna slår igenom med större
kraft på priserna i lågproduktiva verksamheter än i högproduktiva.
Detta gäller i synnerhet de tjänster som i dag produceras i offentlig
sektor och som också är skyddade från konkurrens.
Vi kommer då till nästa problem. Hur ska den kraftiga efterfrågeökningen
på de tjänster som följer med en åldrande befolkning produceras och
finansieras?
Om produktionen och finansieringen av välfärdstjänster ska ske på
nuvarande sätt, och skatteökningen tas ut i form av högre kommunal- och
landstingsskatter, leder åldringsexplosionen till att dessa skatter måste
höjas till cirka 46 kronor per intjänad hundralapp 2025. Till detta ska
läggas den statliga skatten. Högsta marginalskatt hamnar alltså över
70 procent!
Det övergripande målet för förändringsarbetet måste vara att markant
få fart på tillväxten. Fokus måste ligga på två delområden. Det första
är åtgärder som syftar till att öka arbetskraftsutbudet. Det andra är
insatser för en högre produktivitet och en effektivare resurshushållning.
Det här är en del av det som krävs:
-
Lönebildningen är ett viktigt instrument för att
skapa effektiva resurser och nå en snabbare produktivitetsutveckling.
Lönebildningen behöver decentraliseras och individualiseras
ytterligare. Det är svårt att se ett kollektivt lönebildningssystem
på en arbetsmarknad som kommer att präglas av arbetskraftsbrist.
-
Skrota alla tankar på arbetstidsförkortning."
-
Både ekonomiskt och rent mänskligt är det nödvändigt
med integrationspolitiska satsningar. Det finns en stor resurs bland
Sveriges invandrare, men det är en resurs som för närvarande är dåligt
utnyttjad.
-
Förenkla regelsystemen och minska byråkratin för
att stimulera tillkomsten av nya företag.
-
Satsa på utbildning och ständig
kompetensutveckling.
-
Arvs-, förmögenhets- och kapitalskatter samt
marginalskatten på arbete (utbildningsskatten) är de skatter som är
mest skadliga för tillväxten. Skattesänkningar på dessa områden måste
därför prioriteras.
-
Öppna möjligheter för äldre att jobba vidare några
år.
-
Fortsätt att avreglera inom sektorer med bristfällig
eller obefintlig konkurrens. Fler områden måste "granskas"
av marknadskrafterna och göras kostnadsmedvetna, vilket bl a
stimulerar till investeringar i ny och produktiv teknik.
-
Sänk ersättningsnivåerna i socialförsäkringen
och skapa ett avtrappningssystem i a-kassan. Det är förändringar
som minskar de offentliga utgifterna och som ökar
arbetskraftsutbudet. Den enkla moroten är att det alltid ska vara mer
lönsamt att arbeta än att inte göra det.
-
Minska skattefinansieringen vid konsumtion av välfärdstjänster.
Betydande kursändringar
måste göras om inte den svenska ekonomin ska hamna i svåra problem.
Ansvar för detta har såväl politiker som parterna på arbetsmarknaden.
Ekonomiska lösningar finns. Men det krävs mod att tänka i nya banor och
en förmåga att lyfta blicken för att genomföra den nödvändiga
strukturrationaliseringen.
I samband med 90-talskrisen fattades en mängd "vågade" beslut
som bidrog till att få den svenska ekonomin på fötter igen.
Den här gången krävs det ännu större insatser.
Owe Danemar
chefekonom på Almega
tjänsteföretagens organisation
|