[Hemsida]
[Brf-direkt] [Skicka
vykort] [Tipsa ditt nätverk]
Skatt för andras behov
Av
Anne-Marie Pålsson - Svenska
Dagbladet - 26 februari 2004
Moderaternas svidande
valförlust 2002 berodde inte på att partiet krävde sänkt skatt. Förklaringen
är snarare att kravet inte har framförts på ett vinnande sätt.
Debatten måste inriktas på skyldigheter och hur långt väljarna är
beredda att avstå för andras behov, anser Anne-Marie Pålsson, docent i
nationalekonomi och riksdagsledamot (m).
Socialdemokraterna hävdar envist att svenska folket vill betala en hög
skatt för att säkra den offentliga servicen. Om detta är riktigt, är
skattesänkningar en politiskt omöjlig linje. Moderaternas svidande
nederlag i det senaste valet skulle illustrera detta. Dock vet vi att det
finns en utbredd skattetrötthet. Därför kan de uteblivna framgångarna
knappast bero på budskapet som sådant. Snarare ligger förklaringen i
att kraven på skattesänkningar inte har framförts på ett vinnande sätt.
Detta gäller särskilt det sätt på vilket målet med skattesänkningar
och finansieringen av dem har kommunicerats. Den som försöker hävda att
sänkta skatter inte ger mindre "vård-skola-omsorg" måste göra
troligt att skattesänkningar är självfinansierande - de ökar dynamiken
i ekonomin.
Möjligen kan detta lyckas i enskilda samtal utan tidsbegränsning. Men
att framför tv-kameran på 20 sekunder beskriva innebörden av dynamiska
effekter ter sig som en omöjlig uppgift. Inte blir det lättare för dem
som i stället motiverarskattesänkningar med att det är bra att sänkta
skatter kombineras med sänkta offentliga utgifter. Dessa möter en kör
av röster som indignerat varnar för en nedmontering av välfärden och
hot mot de mänskliga rättigheterna. Men vill man på allvar ifrågasätta
högskattesamhället måste, menar jag, det rättighetspaket som välfärdsstaten
ger också ifrågasättas. Det är en mäktig uppgift, ty det politiska
samtalet har i Sverige under lång tid varit inriktat på att enbart
utlova rättigheter till väljarna.
Välfärdsstatens ensidiga betoning av rättigheter är nu inte bara en
svensk företeelse. I FN:s konvention om mänskliga rättigheter, som har
undertecknats av flertalet av världens stater - dock ej USA och Kina -
finns en lång lista. En snarlik förteckning finns i Europakonventionen.
Förutom de politiska - tryckfrihet, mötesfrihet, åsiktsfrihet m fl -
finns en rad sociala. De inkluderar bl a rätten till betald semester, rätten
till ett arbete som ger en tillräcklig inkomst att leva på, rätt till
kostnadsfri utbildning. Intressant nog återfinns i FN:s förteckning bara
en paragraf (art 29) som innehåller något om de medborgerliga
skyldigheterna.
Också den svenska grundlagen innehåller sociala och ekonomiska rättigheter.
Dessa är visserligen inte rättsligt bindande utan anger mål för den
samhälleliga verksamheten och återfinns i regeringsformens första
kapitel. Där anges att "Det skall särskilt åligga det allmänna
att trygga rätten till arbete, bostad och utbildning samt att verka för
social omsorg och trygghet och för en god levnadsmiljö".Den exakta
innebörden av dessa rättigheter specificeras i enskilda lagar, främst
socialförsäkringslagen.
Betoningen på rättigheter i den politiska dialogen är lätt att förstå.
Med
löften om fler rättigheter kan fler sympatisörer vinnas och utsikten
att erövra makten ökas. Strategin är särskilt effektiv om rättigheterna
är distinkta och träffar massmedialt intressanta grupper. Vem har, för
att ta ett aktuellt exempel, hjärta att invända mot ett förslag om
skattefinansierad insemination för lesbiska par. Alla - oavsett sexuell läggning
- ska ju ha rätt till föräldraskap. Att då förvägra lesbiska par
samma rätt till behandling som andra par ges, är politiskt oklokt och
kan tolkas som utslag av en ogenerös läggning.
Den ensidiga fokuseringen på rättigheter är symptomatisk för högskattesamhällets
företrädare, ty därigenom undviker de att visa på relationen till
skattetrycket. De rättigheter som omfattas av grundlagens sociala stadga
kräver nämligen finansiering av någon annan för att kunna levereras.
Det kan ju vara enskilda företag, föräldrar, grannar etc, men i den
svenska modellen har det blivit skattekollektivet. Rättighet för en
person innebär därför en skyldighet - skatt - för en annan. Kort sagt,
ju fler rättigheter, desto högre skatter. Men skattskyldigheten är inte
rättsligt bindande. Bara de individer som har en inkomst är tvingade att
betala skatt. Genom att avstå från att arbeta eller arbeta svart kan den
som vill enkelt undandra sig sina skyldigheter.
Så länge som högskattesamhällets företrädare tillåts försvara det
höga skattetrycket med att det garanterar folket givna rättigheter, går
debatten om skattesänkningar inte att vinna. Alla vill ha fler rättigheter,
den som föreslår färre förlorar.Men om perspektivet förskjuts till
att gälla medborgarnas skyldigheter blir debatten en annan. Nu handlar
det om den enskilde skattebetalarens skyldighet att finansiera andras rättigheter,
exempelvis studentens rätt att läsa upp sina betyg på Komvux, d v s att
på det allmännas bekostnad genomgå samma utbildning två gånger. Står
den i rimlig proportion till ett grundläggande kontrakt om statens visavi
individens ansvar för den egna välfärden?
Förhållandet stat/individ utgör i själva verket demokratins fundament.
Släpper man det blickfältet har man också lämnat grunden för samtalet
om skatter, d v s om rättigheter och skyldigheter. Då återstår bara
att argumentera för skattesänkningar som kan motiveras av effektivitet
eller tillväxt, såsom slopad förmögenhets-, arvs- och gåvoskatt. Gott
så, men dessa skäl räcker inte och profilen på skattesänkningarna
blir därtill svårbegripliga ur principiell synvinkel. Också andra
skatter måste sänkas, av andra skäl. Skattesamtalet måste föras
tillbaka till samtalet om utformningen av medborgarens kontrakt med
staten. Genom att inkludera också skyldigheter sätts fokus på frågan
om solidaritet: hur långt väljarna är beredda att avstå för andras
behov. Först då har skattedebatten förutsättningar att bli intressant
och framgångsrik för alla som vill ha lägre skatt.
Det är mycket lättare att förklara varför skattebetalarna inte ska ha
skyldighet att finansiera lesbiska pars insemination än att förklara
varför lesbiska par inte ska ha rätt till insemination.
Anne-Marie Pålsson
är docent och
riksdagsledamot
|