[Hemsida]
[Brf-direkt] [Skicka
vykort] [Tipsa ditt nätverk]
Lås upp domarskrået
Av
Stefan Strömberg - Svenska
Dagbladet - 7 mars 2004
Domarkåren måste ha en allsidig
sammansättning för att leva upp till medborgarnas berättigade krav på
domstolsväsendet. Rekryteringen ska vara öppen och urvalet ske vid
anställningen. Ett urval av lämpliga domare kan inte göras 15-20 år
innan anställning är aktuell, skriver Domstolsverkets generaldirektör
Stefan Strömberg.
Att domstolarna i sin rättskipande funktion är viktiga kontrollorgan i
vårt konstitutionella system råder det nog enighet om. Domstolarna ska
värna om rättsstaten och de enskilda medborgarnas rättigheter.
Kraven på våra domstolar och domare är därför en viktig fråga i ett
demokratiskt samhälle. Jag tänker då inte bara på domarens och
domstolens konstitutionella ställning utan också på vilka krav vårt
samhälle bör ställa på den som ges fullmakt att utöva domarämbetet.
Domaren har och ska ha stor makt och samtidigt ett starkt
anställningsskydd. Det är därför av stort samhällsintresse vilka som
anställs som domare och hur rekryteringen går till.
I december 2003 presenterade f d justitiekanslern Hans Regner sitt
betänkande om den framtida domarrekryteringen. Han föreslår där att
domare i framtiden ska rekryteras helt öppet och att domarutbildningen
avskaffas. Uppdraget för Hans Regner har varit att finna en ordning för
domarrekryteringen som medför att våra domstolar kan möta de krav som
behöver ställas på den dömande verksamheten. Jag var sakkunnig i
utredningen och delar Hans Regners uppfattning om att domare bör
rekryteras från hela juristkåren. Förslaget har nu sänts ut på remiss
och åsikter har börjat ventileras. De röster som har börjat höjas mot
förslaget kommer till stor del från dem som är under utbildning eller
är en produkt av nuvarande system.
Frågan är alltför viktig för att begränsas till en intern diskussion
inom domarkåren, den måste ses i ett bredare och längre perspektiv. Det
kan vara på sin plats att kort beskriva nuvarande system. Unga jurister
rekryteras i dag, efter notariemeritering i underrätt, av hov- och
kammarrätt och anställs som fiskaler för att där påbörja
domarutbildningen. Anställningen är förenad med sex månaders
provanställning. Efter ett år som fiskal i överrätten fortsätter
tjänstgöringen på tings- eller länsrätt i två år. Under denna tid
får fiskalen behörighet att själv döma i mål. Det fjärde året
återvänder fiskalen till överrätten för att tjänstgöra som
adjungerad ledamot, och får då sitta med som domare i rätten.
Efter dessa fyra år är domarutbildningen avslutad och det förväntas
att den unge juristen, som nu fått titeln hovrätts- eller
kammarrättsassessor, ska förkovra sig med andra uppdrag och arbeten för
att efter 10-15 år söka och få en domaranställning. Denna förkovran
sker i stor utsträckning som rättssakkunnig i departement, som
kommittésekreterare eller som förstärkningsdomare. Det nuvarande
systemet skapades enligt uppgift omkring 1630 av Johan Skytte och har
under lång tid fungerat väl och i praktiken varit den enda
högkvalitativa juristkarriären. Utvecklingen har emellertid sprungit
ifrån domarutbildningen och det finns i dag flera attraktiva alternativ
för en ung jurist. Detta märks bl a genom den nedgång som skett under
flera år i antal sökande till många domaranställningar.
Ytterst är det medborgarnas berättigade krav på ett väl fungerande
domstolsväsende med rättssäkerhet, hög kvalitet och effektivitet som
formar kraven på domarnas person och kompetens. För att leva upp till
dessa krav nu och i framtiden måste domarkåren ha en allsidig
sammansättning med bred juridisk yrkeserfarenhet. Så är det inte i dag.
De flesta har gått domarutbildningen, arbetat i utredningsväsendet,
regeringskansliet eller hos statliga myndigheter. Detta är i och för sig
värdefulla erfarenheter, men än mer värdefullt vore det med fler domare
som har andra erfarenheter, så att man snarare kompletterar varandra än
kopierar varandra.
Svenska domare är fortfarande generalister. Inom såväl advokat- som
åklagaryrket har specialisering vunnit intåg. De olika måltypernas
karaktär i domstolarna och utvecklingen i samhället gör att det krävs
större specialisering och fördjupning även i domstolarna för att
målen ska kunna hanteras både effektivt och med bibehållen hög
kompetens. Redan vid rekryteringen till domartjänsterna behöver vi få
in jurister med olika kompetenser och erfarenheter och då inte bara
advokater utan även andra jurister. Det nuvarande systemet hindrar genom
sin slutenhet en bred rekrytering. Domarens roll i ett rättssamhälle är
så viktig att det bör vara en uppgift som kröner en juristkarriär och
inte ett yrke förbehållet en krets jurister som genomgått
domarutbildning i unga år.
Alla system mår bra av en sund konkurrens. Urvalet av domare måste
göras på ett professionellt sätt vid den tidpunkt när
domaranställningen ska ske. Det är dags att sluta tro att någon kan
göra det urvalet 15-20 år innan anställningen är aktuell. Mycket
hinner hända under dessa år som påverkar lämplighet och yrkesmässig
skicklighet. Ett sådant system både utesluter dem som valde andra vägar
i unga år och sviker dem som har gått domarutbildningen men ändå inte
får en ordinarie domaranställning. En helt öppen domarrekrytering
skapas inte över en natt. Under en lång övergångsperiod kommer de
skickliga jurister som genomgått och nu genomgår domarutbildningen att
vara ett betydande rekryteringsunderlag.
På sikt kommer vi emellertid att få en helt öppen domarrekrytering och
en domarkår med bred förankring.
Stefan Strömberg
generaldirektör
Domstolsverket
|