[Hemsida]
[Brf-direkt] [Skicka
vykort] [Tipsa ditt nätverk]
"Bolagschefers
missar kostar miljarder"
Av Se
nedan - Dagens Nyheter -
28 januari 2003
Dagens svenska ägarsystem är
inte så bra som vi själva inbillar oss. Det största problemet är att företagsledare
och storägare med de bästa ambitioner ändå misshushållar med
kapitalet genom felaktiga beslut eller överskattning av den egna förmågan.
Det kostar aktieägarna och samhället hundratals miljarder kronor och är
betydligt allvarligare än det företagsfiffel som debatten hittills mest
handlat om. Ägarstyrningen måste reformeras för att ge plats för öppenhet
och dynamik, skriver SNS Ekonomiråd i sin årliga rapport.
Allmänhetens förtroende för
aktiemarknaden och för näringslivet i allmänhet har fått sig en rejäl
törn av de företagsskandaler som blottlagts på bägge sidor Atlanten
sedan börsutvecklingen vände nedåt i mars 2000. Även Sverige har fått
sin beskärda del.
Politikerna har inte varit sena att reagera. I USA antogs redan under förra
året den så kallade Sarbanes-Oxley-lagen, som är avsedd att sätta
stopp för bedrägerier, redovisningsfiffel och intressekonflikter hos företagsledare,
revisorer och analytiker. I Sverige har Erik Åsbrinks förtroendekommission
fått i uppdrag att se över regelverken och tillsynsverksamheten för att
råda bot på missbruk av allehanda slag. Finansinspektionens framtid
utreds och dess resurser ska förstärkas.
Ägande och företagsstyrning - på nysvenska corporate governance
- har kort sagt hamnat högt på agendan för medier och politik. Det är
bra. Det har funnits klara brister i företagens och aktiemarknadens sätt
att hantera de medel som sparare i förtroende ställt till deras förfogande.
Redovisade resultat och starka vinstprognoser har ibland visat sig vara
rena fantasiprodukter, hastigt tillyxade för att driva upp aktiekursen i
samband med stora utförsäljningar från insiders som haft god kunskap om
hur illa det egentligen var ställt. Stora belopp har runnit direkt ned i
analytikers, mäklares och företagsledares fickor i stället för att sättas
i produktiv verksamhet.
Om förtroendekrisen inte hävs riskerar tillförseln av riskkapital att
strypas med stora negativa konsekvenser för tillväxt och förnyelse i näringslivet.
Men det ligger samtidigt en risk i den väldiga fokusering på bedrägerier
och fiffel, etik och moral, som har följt i Enron-skandalens kölvatten.
Politiker och allmänhet kan få intrycket att om vi bara skärper
tillsynen, löser intressekonflikterna och stramar upp kraven på
styrelsearbetet så har problemen åtgärdats. Corporate governance kan åter
flyttas ned till en mer obemärkt plats på allmänhetens och politikens
agenda. Så är inte fallet.
Falsarier och fiffel har visserligen svindlat aktieägarna på hundratals
miljoner kronor. Men det riktigt allvarliga problemet inom corporate
governance - eller ägarstyrning, för att nu övergå till ett svenskt
begrepp - är ett annat. Det är att genomärliga företagsledare och
moraliskt högtstående storägare med de bästa ambitioner för företagen
ändå inte alltid använder aktieägarnas (och bankernas) kapital på det
sätt där det gör bäst nytta för de många aktieägarna och för samhällsekonomin.
Det kan bero på strategiska missbedömningar, en lust till
imperiebyggande eller helt enkelt på en överskattning av den egna förmågan
att skapa avkastning på kapitalet. Exemplen är otaliga.
Det är här de riktigt stora källorna till samhällsekonomiska förluster
ligger. Det rör sig inte längre om hundratals miljoner utan om
hundratals miljarder kronor i potentiella förluster för samhällsekonomin
till följd av misshushållning med riskkapital. Företagen måste därför
kringgärdas med system som bevakar att de satsar kapitalet på de
investeringar där det gör den största nyttan (ger högst avkastning)
eller skickar det tillbaka till aktieägarna för att satsas i andra företag.
När SNS Ekonomiråd i den rapport som presenteras i dag tar upp frågan
om ägarstyrning som ett samhällsekonomiskt problem är ett av våra
syften just att flytta debattfokus bort från fiffel och etik, som vi
hoppas och tror kommer att finna hyggliga lösningar. Vi vill i stället
fokusera på det mångfalt större samhällsekonomiska problem som ligger
i misshushållning med riskkapital till följd av brister i ägarövervakning
eller intressekonflikter mellan olika ägarkategorier.
Ett annat syfte är att kritiskt granska den kanske alltför positiva
självbilden av det svenska ägarsystemet som finns hos svenska ägare, företagsledare
och även politiker. Vi inbillar oss gärna att svenska institutioner för
ägande och kontroll av företagen hävdar sig bra i internationell jämförelse.
Det är en uppfattning som inte alltid delas av internationell forskning på
området.
EU-kommissionen är heller inte mer än måttligt imponerad av ägar- och
kontrollförhållanden i svenskt näringsliv. Den så kallade
Wintergruppen har ifrågasatt systemet med röststarka aktier och vill
skapa en enhetlig europeisk marknad för företagskontroll där fientliga
övertaganden blir möjliga genom att de existerande ägarnas förskansningar
försvagas. Bakom de ambitiösa reformplanerna anas avundsjuka blickar på
den amerikanska ekonomin med dess snabba tillväxt och dynamiska
strukturomvandling i näringslivet under de senaste decennierna.
Även här tvingas man konstatera att vägen till helvetet är kantad av
goda föresatser. Det är visserligen sant att den höga amerikanska tillväxten
har varit förknippad med en aktiv kapitalmarknad där företag köpts
upp, styckats, omstrukturerats och skickats tillbaka till aktieägarna i
nya former. Passiva ägare och trötta eller överambitiösa företagsledare
har inte lämnats någon ro. Lågavkastande projekt har avvecklats och
kapitalet flyttats till nya företag och verksamhetsområden.
Men det är också sant att USA har ett helt annorlunda ägarsystem
än de flesta europeiska länder. De flesta amerikanska företag har ett
spritt ägande, vilket innebär en mycket stark ställning för företagsledningen.
Vanligtvis är det samma person som sitter i vd-stolen och håller i ordförandeklubban.
Styrelsen domineras som regel av nuvarande eller före detta anställda
med ett begränsat antal "independent directors", ofta affärsbekanta
till vd. En så pass enväldig företagsledning måste disciplineras med
starka metoder för att den ska tillgodose aktieägarnas och inte enbart
egna intressen.
I Europa (utanför Storbritannien och Irland) kontrolleras de allra flesta
noterade företag av en stark ägare, vanligtvis en familj men ibland ett
annat företag eller staten. Kontrollen utövas ofta med stöd av endast
en begränsad kapitalinsats genom systemet med röststarka aktier, pyramidägande
eller korsvist ägande. Ägaren dominerar styrelsen och tillsätter vd -
inte sällan en familjemedlem. Företagsledningens handlingsfrihet begränsas
av ägarens avkastningsintresse.
Här finns i stället en annan potentiell intressekonflikt, nämligen
mellan kontrollägaren (med liten kapitalinsats och stor makt) och alla de
små aktieägarna (med stor sammanlagd kapitalinsats men liten makt).
Som vi visar i vår rapport kan kontrollägarens privata intressen
snedvrida företagets beslut till skada för samhällsekonomin. Detta är
det kanske allvarligaste problemet med svensk ägarstyrning i dag, och
också det som en stor del av EU-kommissionens reformarbete riktar sig
mot.
Att flytta enskilda spelregler mellan två så olika ägarsystem som det
amerikanska och europeiska kan emellertid lätt göra mera skada än
nytta. Exempelvis skulle Wintergruppens förslag i deras ursprungliga
tappning ha kunnat underminera hela det europeiska kontrollägarsystemet
utan att ersätta det med något annat. Resultatet skulle ha blivit en
kraftig förstärkning av företagsledarnas handlingsfrihet utan egentlig
bevakning av att aktieägarnas intressen blir tillgodosedda.
EU-kommissionens harmoniseringssträvanden och de globala
kapitalmarknadernas krav på tydliga och enhetliga regler för ägande och
kontroll innebär att vi måste räkna med att under det närmsta
decenniet eller så få leva med stora anspråk på förändringar i
regelverket för ägande och kontroll av företagen. Potentialen för förbättringar
är stor, men riskerna för felsteg är också stora.
Årets rapport från SNS Ekonomiråd granskar tre grundläggande frågor
i detta sammanhang som måste besvaras innan det är meningsfullt att ta
ställning till enskilda förslag till regeländringar. De tre frågorna
är:
1. Vill vi behålla ett europeiskt kontrollägarssystem med ett starkt ägande
baserat på en begränsad kapitalinsats? Kontrollägarna kan göra en hel
del nytta för företagens utveckling, men deras intressen kan ibland
avvika från det samhällsekonomiskt önskvärda. Om vi avvecklar möjligheterna
till kontrollägande (exempelvis genom att förbjuda systemet med röststarka
aktier), med vilka metoder ska då företagsledningarna kontrolleras?
2. Om kontrollägarsystemet bevaras, hur ska det då kunna göras
effektivare? Det måste vara ekonomiskt lockande att ta på sig ett aktivt
ägaransvar i företagen. Bevakningen av kontrollägarnas förehavanden måste
samtidigt skärpas. Gamla trötta kontrollägare eller kontrollägare med
alltför grandiosa ambitioner måste kunna utmanas av nya, pigga och
realistiska ägare. Incitamenten att frivilligt överlåta kontrollposter
i företagen måste stärkas.
3. På vilken nivå ska spelreglerna för ägande och kontroll av företagen
beslutas? Den nationella nivån förefaller ha spelat ut sin roll och
EU-kommissionen eftersträvar helt klart ett överstatligt regelverk. Vi
fruktar en våg av överreglering som kan komma att hämma dynamik och
innovationer i decennier framöver. För oss framstår kontraktsfrihet som
en självklar utgångspunkt för all översyn av regelverken. Den enskilda
marknadsplatsen/börsen framstår som den naturliga basen för mycket av
regelverken. Men det förutsätter förstås att börsen i sin tur inte
kontrolleras av någon enskild ägargrupp.
Oavsett vad svaret blir på dessa tre frågor finns det
otvivelaktigt en stor potential för förbättringar. Problemen är av en
helt annan dignitet än vad som kan lösas inom ramen för diskussioner
som nu förs i Enron-skandalens kölvatten om förbättringar i
styrelsearbete, redovisning, revision och övervakning. De europeiska ägarmarknaderna
måste reformeras för att ge plats för öppenhet, rörlighet och
dynamik. På ett eller annat sätt kommer utvecklingen att tvinga fram
detta.
I den gamla svenska modellen gjorde staten, ägarfamiljerna och fackföreningsrörelsen
upp om spelreglerna för ägandet långt över huvudet på väljare,
konsumenter och sparare. Det ansågs gynna "stabilitet" och
"långsiktighet", men det är i själva verket ett recept för
brist på konkurrens och låga avkastningskrav. Den modellen har med säkerhet
kommit till vägs ände.
Men även EU-kommissionens ambitiösa reformplaner rymmer alltså
betydande faromoment. Även om Wintergruppens senaste attack mot vårt
kontrollägarsystem för tillfället förefaller avvärjd kan man vara övertygad
om att det kommer fler.
Det europeiska kontrollägarsystemet är moget för förbättringar i en mängd
avseenden. Men ett reformarbete som leder till att vi kastar ut kontrollägarna
med badvattnet innebär att företagsledarna får fritt spelrum, om inte
en mängd andra åtgärder samtidigt vidtas för att förstärka
kapitalmarknadens inflytande över företagen. Det vore en utveckling som
inte skulle gynna vare sig små eller stora aktieägare och inte heller
samhällsekonomin.
Erik Berglöf
Docent, Handelshögskolan, Stockholm
Bengt Holmström
Professor, MIT, Cambridge, USA
Peter Högfeldt
Docent, Handelshögskolan, Stockholm
Eva Meyersson Milgrom
Docent, Stanford-universitetet, USA
Hans Tson Söderström
Professor, ordförande SNS Ekonomiråd
|