Borde chipstillverkarna stämma Livsmedelsverket för
det felaktiga larmet om akrylamid? En HD-dom om Konsumetverkets ansvar
visar att det nog inte skulle löna sig. När en myndighet förorsakar
ekonomiska skador genom uttalanden som inte är myndighetsutövning, är
den inte ansvarig för dessa skador. Det är en oacceptabel ordning i en rättsstat,
skriver advokat Ulf Yxklinten.
Ska inte alla ha ett ansvar för sitt agerande? Och gäller
inte detta särskilt statliga organ? Svaret kanske förvånar, men
statliga organ ska tydligen inte ha något heltäckande ansvar för sitt
agerande.
Myndigheterna ska svara för fel som begås vid
myndighetsutövning, men bara då.
(Genom en ändring i
skadeståndslagen 1999 har myndigheters ansvar därutöver vidgats något,
men är ändå långtifrån heltäckande. Se nedan.)
Livsmedelsverkets akrylamidlarm, som nyligen visat sig obefogat, är bara
ett exempel på att myndigheternas uttalanden många gånger är illa
underbyggda, men ändå ger stor effekt på vårt agerande. Konsumtionen
av potatischips har ju sjunkit drastiskt.
Låt oss ta Konsumentverket (KV) som exempel. Det finns ingen
annan myndighet som så tydligt illustrerar problematiken.
KV bildades 1970. Det mesta av KV:s verksamhet är inte myndighetsutövning.
Så
är KV:s uttalanden, pressmeddelanden och rekommendationer inte
myndighetsutövning.
Högsta Domstolen fick 1987
ta ställning till KV:s ansvar. KV hade i ett pressmeddelande gått ut med
felaktiga uppgifter om billacksvårdmedel. Där angavs bland annat i
rubriken att "Miljonbelopp förbrukas på värdelösa bilvårdsmedel".
HD uttalade att KV förfarit "klart felaktigt genom det missvisande sätt
på vilket provningsresultatet presenterades i pressmeddelandet".
HD konstaterade att KV hade
gjort fel, och att ett företag därigenom orsakats skador för cirka en
halv miljon kronor. Men HD kom fram till att KV inte skulle ansvara för
de skador verket orsakat, därför att uttalandena inte kunde anses vara
myndighetsutövning.
Sedan avgörandet från
HD för drygt femton år sedan har KV och dess företrädare gjort en lång
rad uttalanden och rekommendationer. De allra flesta säkert korrekta och
väl underbyggda, men också uttalanden som varit felaktiga och som
orsakat enskilda parter ekonomisk skada. För dessa uttalanden har KV
aldrig ställts till svars.
De senaste åren har såvitt jag funnit drygt en handfull skadeståndsanspråk
framställts mot KV direkt eller via Justitiekanslern. Särskilt många är
anspråken inte, men det ska nog inte tolkas så att KV sällan gör fel.
I stället är det så att drabbade företag förstår de omfattande svårigheterna
att få ersättning, efter de principer som HD genom den ovan angivna
domen klargjort.
·
Hur är det då troligt att
KV:s verksamhet påverkats av att verket aldrig behövt ta ansvar för
sina uttalanden?
·
Hur utvecklas en myndighet
och dess beslutsfattare med vetskapen att man är suverän?
·
Hur påverkas samhällsekonomin
av att en myndighet kan arbeta efter principen att ändamålet helgar
medlen på enskildas bekostnad?
Det skulle vara mycket intressant om någon ville ägna
problemställningen vetenskaplig uppmärksamhet.
Sannolikt gäller för KV
samma som för andra organisationer - om inte regler avgränsar och styr
upp verksamheten bildas subkulturer, och avarter främjas. Organisationer
skiljer sig i detta avseende inte från enskilda människor. Decennier av
ansvarsfrihet har format verket och jordmånen för dess beslutsfattare.
Fram till dess att skadeståndslagen
ändrades 1999 hade KV inte alls något ansvar för en betydande del av
sin verksamhet. Ändringarna i skadeståndslagen kan vi i fortsättningen
bortse ifrån. Skärpningen tar sikte på extremsituationer och avser
egentligen inte att skydda kommersiella intressen.
KV och andra myndigheter har
alltså ett stort spelrum att göra fel och till och med avsiktligen skada
kommersiella intressen. Det är anmärkningsvärt, och olämpligt i en rättsstat.
När det gäller KV har få
aktörer på konsumentmarknaden så stor auktoritet och sådan goodwill.
Genomslaget av verkets agerande är mycket kraftfullt.
I stort sett alla medier
uppmärksammar KV:s uttalanden, och via Konsumentvägledare och Allmänna
Reklamationsnämnden får uttalandena stor spridning.
Den företagare som drabbas
av verkets onåd ser snabbt sin försäljning rasa, och har ingen möjlighet
till rättslig prövning av verkets agerande.
Mot bakgrund av rättsläget
och KV:s ställning måste man fråga sig vilken företagare som skulle våga
stämma. Den ekonomiska skadan är ju då redan ett faktum, och måhända
möjligheterna på marknaden förstörda.
KV:s suveräna ställning
har enligt min uppfattning lett till att verket och dess företrädare
uppträtt olämpligt och skadligt emellanåt. Att enskilda kommersiella
intressen skadas, eller riskerar att skadas, på felaktiga grunder utan möjlighet
till upprättelse är oacceptabelt.
Ulf
Yxklinten
Skribent:
advokat, Advokatfirman
Linse & Wirgin, Malmö
Copyright |