Varför litar så få på Moderaterna ?
Av Mats Lönnerblad - Ledaren - 5 april 2003

VARFÖR LITAR SÅ FÅ PÅ MODERATERNA ?

Få litar på moderaterna. Moderaternas huvudproblem ligger i att alltför många väljare inte längre har förtroende för dem som representerar det moderata partiet, skriver Göran Thorstenson, före detta medarbetare till Carl Bildt I Svenska Dagbladet ( SvD Brännpunkt den 3 april)

Svaret på frågan ligger förstås i moderaterna stora svek mot sina väljare under den svenska bankkrisen, under den borgerliga regeringsperioden 1991 - 1994. Under denna mörka period i Sveriges historia, när Carl Bildt var statsminister och Bo Lundgren ”bankminister”. Nu när både Bildt och Lundgren tvingats avgå från den moderata partiledningen, kan det därför vara dags för räftst och rättarting.

Göran Thorstenson framhåller bland annat i artikeln att ”framgång i politiken förutsätter genomtänkta lösningar”. De lösningar som moderaterna genomdrev under bankkrisen var planekonomi och nationalisering av egendomar, i en utsträckning som Sverige aldrig sett maken till. Bara i lilla Skövde fick 220 fastighetsägare sina fastigheter konfiskerade av bankernas ”skräpkreditföretag”, med Retriva och Securum i spetsen.

60.000 friska företag fick alla sina krediter uppsagda. 400.000 människor kastades ut i arbetslöshet och den svenska statsskulden steg till astronomiska tusen miljarder kronor plus ränta, som hela svenska folket nu tvingas betala tillbaka under lång tid framöver.

Därför var det bara naturligt att hela ”bunkergänget” inom moderaterna tvingades avgå och att Bo Lundgren som siste man på plats, nu äntligen tvingats avgå som partiledare. Men det satt hårt åt. I de längsta försökte Lundgren klamra sig fast vid makten.

Många har väntat sig att Lundgren inte skulle klara av att sitta kvar över stämman i höst. Debatten inom partiet har varit intensiv. Så sent som tisdagen den 1 april uppmanade Göteborgmoderaternas ordförande Jan Hallberg i Göteborgs Posten Bo Lundgren att avgå.

Om det skedde efter Jan Hallberg hade läst min bok ”Från bankkris till börskris” vill jag låta vara osagt, men bara några veckor tidigare var jag i Göteborg inför ”fullt hus” hos bokhandeln Wettergrens på Avenyn, för att hålla föredrag om boken.

Vad moderaterna nu måste göra är att erkänna sin stora skuld under bankkrisen. Se till att de drabbade företagarna får upprättelse. Det kan inte vara rimligt att moderaterna fortfarande inte har analyserat sin roll under bankkrisen, som måste betraktas som den största rättsskandalen i Sveriges historia, med vilka mått man än mäter.

Socialdemokraterna har redan erkänt att det var en vårdslös ekonomisk politik som gjorde bankkrisen möjlig. Nu måste moderaterna erkänna vad dom själva ställde till med under den borgerliga regeringsperioden, för att få tillbaka både förtroende och trovärdighet för partiet !