[Hemsida]
[Brf-direkt] [Skicka
vykort] [Tipsa ditt nätverk]
Nordbankens agerande
krossade familjen Myrsten
Av Mats Lönnerblad - Norrtelje Tidning, 29 okt. 1998
Ett stort slag utspelade sig på
Östersjön i början av 1990-talet. Det handlar om den stora striden
mellan Silja Line, och familjen Myrsten, en av delägarna till Viking
Line.
- Sjöslaget startade egentligen på land genom att dåvarande Gotabanken
och Nordbanken befanns vara konkursmässiga per den 1 februari 1990. Från
och med detta datum kunde dessa banker inte uppfylla den lagstadgade
kapitaltäckningsgraden.
- Men i stället för att gå i konkurs sade de upp krediterna för sina
kunder. Detta drabbade den svenska sjöfartsnäringen. Det kom i ett slag
att förändra hela konkurrenssituationen på Östersjön, genom att en av
delägarna inom Viking Line i ett slag förlorade allt inflytande medan
den andra stora aktören, Silja Line, gynnades på ett otillbörligt sätt.
- Två av familjen Myrstens bolag, Volo och Rederi AB Slite begärdes den
7 april 1993 i konkurs av ägaren efter bland annat hårda påtryckningar
från Nordbanken. Orsaken till konkurserna var att krediterna stryptes
samt den svenska och finska finanskrisen. Volo startades redan 1910 av
Gustaf Myrsten och Slite startades 1945 av sonen Carl B Myrsten.
Bekymret för huvudägarna i de båda bolagen började
1991 när den politiskt valda styrelsen i det finska varvet Wärtsila
passade på att begära varvet i konkurs medan VD i bolaget befann sig på
resa utomlands. Genom denna konkurs förlorade familjen Myrsten, som höll
på att bygga fartyget Kalypso på det finska varvet, 200 miljoner kronor.
- Nästa slag mot bolagen kom i november 1992 när dåvarande
riksbankschefen Bengt Dennis höjde räntan till 500 procent för att
sedan låta kronan flyta. Nordbanken, precis som övriga banker, visste några
dagar innan om vad som komma skulle och lät vissa kunder terminsäkra
sina lån ordentligt, medan de kunder "man ville bli av med"
inte fick någon information överhuvudtaget. Dit hörde familjen Myrsten
som därmed förlorade ytterligare 300 miljoner kronor på det fartyg,
Viking Line Europa, man höll på att bygga på ett tyskt varv.
- Nordbanken, såväl som de andra bankerna, lät sedan
finansdepartementet och Finansinspektionen hemligstämpla alla handlingar
som skulle avslöja vilka bolag som efter insidesinformation hann placera
om sina lån i tid och vilka som drabbades. Besluten rörde också vilka
bolag inom sjöfartsnäringen som skulle gynnas och vilka av dessa bolag
som skulle "ut i kylan". Inom Nordbanken fattades dessa
lotteribetonade beslut av bland annat bankens nuvarande ordförande Hans
Dalborg, styrelsemedlemmen Bernt Magnusson, styrelseordförande Jacob
Palmstierna och vice VD Lars Thunell.
- Men åter till vad som då hände inom färjetrafiken. Eftersom Silja
Lines finanser var i sämre skick än familjen Myrstens valde Nordbanken
att skydda Silja Line på bekostnad av Myrstens bolag. Nordbanken
beslutade sig för att inte hjälpa Myrstens bolag under den kris som
skapades när den svenska kronan fick flyta "fritt".
- Inom Nordbanken, som var husbank till Myrstens bolag, visste man också
om att man skulle få tillbaka allting om såväl Volo som Slite begärdes
i konkurs. Därför stödde heller inte Nordbanken familjen Myrsten när
tyskarna erbjöd sig att hjälpa familjen ur den kris som politikerna och
Nordbanken skapat.
En svensk regel säger att ju större skulder ett
bolag har gentemot bankerna desto säkrare är det att man inte försätts
i konkurs. Detta gällde således i högsta grad Silja Line där Bernt
Magnusson hade en unik maktposition som både VD i Nordstjernan och
styrelsemedlem i Nordbanken. Nordstjernan var dessutom delägare i NCC som
vid denna tidpunkt var 40-procentig ägare i det svårt blödande rederiet
Silja Line.
- Familjen Myrsten, som redan hade betalat cirka 300 miljoner till det
tyska varvet för en båt som totalt skulle kosta cirka 1,5 miljarder,
drabbades även här två gånger av olyckliga beslut. Dels fick man ingen
hjälp från sin bank Nordbanken när man behövde hjälp på grund av
devalveringen, dels slussades beställningen av Viking Lines nya
flaggskepp Viking Europa vidare till Silja Line, som inte behövde betala
ett öre för fartyget.
- Nordbanken ordnade i stället så att det räckte med att hyra fartyget
mot en procentandel på de intäkter som fartyget genererade.
- Hur gick det då för familjen Myrstens fartyg? Banken ville att två av
fartygen snarast möjligt skulle säljas på exekutiv auktion. Hade detta
skett vid denna tidpunkt hade det varit rena kapitalförstöringen och
Silja Line hade kunnat gå in och förvärva fartygen med lån från
Nordbanken.
- Men detta motsatte sig konkursförvaltaren Rolf Åbjörnsson som stod
emot krav från Nordbanken. Till stor besvikelse och vrede för Bernt
Magnusson togs dessa fartyg inte omedelbart ur trafik, som bankens ledning
begärt, utan trafiken fortsatte till en början normalt.
- Så småningom kom också ett bud på fartygen Kalypso och Athena från
Kina. Och numera trafikeras dessa båtar mellan Singapore och Hongkong där
de i dag fungerar som flytande spelkasinon för rika kineser.
Hur ser det då ut på Östersjön sedan krutröken
skingrats? Bara inom Viking Line har 1500 arbetstillfällen gått förlorande.
Konkurrensen på Östersjön är heller inte längre densamma. Den
oligopolsituation som har skapats genom att de stora aktörerna numera
samarbetar i stället för att konkurrera gör att det blir dyrare på både
kort och lång sikt för konsumenten att vistas på Östersjön.
- Lärdomen av allt detta är att ju mer den svenska staten, visavi
Nordbanken i detta fall, "lägger sig i" den kommersiella
verksamheten, desto sämre blir det för företagen.
- Men att Hans Dalborg, Jacob Palmstierna och Lars Thunell tillåts fortsätta
att göra affärer som ingenting hänt är egendomligt. De aktörer som
skapade den finansiella krisen inom Credit Lyonnais under motsvarande
period sitter redan i fängelse, och avtjänar för närvarande långvariga
fängelsestraff.
- Men så försöker inte heller den franska staten rentvå dessa
kriminella element, genom att hemligstämpla hela finanskrisen inom de
franska bankerna, som politikerna tillåts göra i Sverige.
|