[Hemsida]
[Brf-direkt] [Skicka
vykort] [Tipsa ditt nätverk]
Banken dödade min pappa
Av Mats Lönnerblad - Gefle
Dagblad, 25 nov. 1998
Mats Lönnerblad ordförande i Bankrättsföreningen,
noterar att regeringen fortfarande hemlighåller tidpunkten när
krisbankerna kom på obestånd.
I SAMBAND med en stor demonstration i Stockholm mot en bank i
september i år, dyker plötsligt en ung man upp utanför huvudkontoret.
Han hade med sig en egen hemtillverkad skylt som löd: "PAPPA DOG
980819 P.G.A. NB".
- Stora människomassor samlades kring skylten och ställde frågor till
honom, utan att riktigt förstå vad han menade, med att banken tagit
livet av hans far.
- Både Expressen och Aftonbladet dök upp. Expressen skulle torsdagen därpå
starta en ny finansbilaga i tidningen och visade sig mycket intresserad av
att få veta vad som hänt med den unge mannens far. Aftonbladets ivrige
reporter tog åtskilliga bilder på den unge mannen, där han stod med sin
hemmagjorda skylt. Båda tidningarna intervjuade honom, men det skrev
aldrig någon artikel. Om detta berodde på att bankerna är kvällstidningarnas
största annonsörer vill jag låta osagt.
- Bankkunderna som gick in i banken den dagen för att sätta in pengar,
tog i stället ut alla sina besparingar för att byta bank.
- Som ordförande i Bankrättsföreningen hade jag talat med den unge
mannens far åtskilliga gånger, utan att kunna hjälpa honom på det sätt
som jag skulle vilja eftersom en bank i dagens Sverige inte har några som
helst skyldigheter mot sina kunder, trots att det existerar ett kundförhållande.
Pappan hade genom bankens tidigare agerande heller inte längre några
egna medel att ta upp kampen mot banken, eftersom han blivit ordentligt
misshandlad genom bankens misskötsel.
- Någon som helst hjälp från de allra de största svenska
organisationerna som ska tillvarata bankkundernas intressen, hade han
heller inte fått eftersom dessa i själva verket styrs av bankerna.
"Konsumenternas Bankbyrå" är ingenting annat än bankernas
egen byrå för klagomål där de flesta övergrepp ursäktas. Nuvarande
Finansinspektionen tar inte någon ställning till rättegångsärenden
mot bankerna.
- Domstolarna tar i de allra flesta fall ställning för bankerna.
Justitiekanslern vill inte ens förklara vilken status svenska banker har
i Sverige, trots att han redan blivit provocerad av mig åtskilliga gånger
i inlägg i Svenska Dagbladet och därför borde vara skyldig att svara.
- Regeringen hemlighåller fortfarande när krisbankernas obeståndssituation
inträffade.
- Vad var det då som hände den unge mannens far? Frågan är värd ett
uttömmande svar eftersom samma sak som hände honom hände 60000 företagare
under den svenska bank- och finanskrisen (1987-1993). Följdverkningarna
av finanskrisen blev också att Sverige genom krisen, blev minst 500
miljarder fattigare. Den svenska statsskulden fördubblades.
- Pappan bildade den 30 juni 1970 ett vattenreningsföretag med ett
aktiekapital på 50000 kronor. Verksamheten omfattade inledningsvis rening
av grundvatten.
- Den 16 december 1986 erhöll företaget efter långa förhandlingar beställning
av en Nitredoxanläggning i Bisamberg i Österrike för leverans av
dricksvatten till Bisamberg tätort.
- Beställaren krävde i enlighet med sina rutiner en bankgaranti på hela
entreprenadsumman 6611220 ÖS eller cirka 3300000 svenska kronor. Grunden
för bankgarantin var att beställaren i sina villkor för upphandling vid
anläggningar med ny teknik kräver bankgaranti för hela entreprenaden
fram till godkänd besiktning. Nitredoxstationen var den första i Österrike
enligt denna metod.
- På företagets begäran utställde banken den 26 februari 1987 en
bankgaranti på det begärda beloppet, dock att garantitiden ändrades
till att avse del 10 maj 1987-9 maj 1988 dels 10 maj 1991-1992. Garantin gällde
"ohne Prüfung" vilket innebär betalning skulle ske utan vidare
prövning senast den 9 maj 1992 under förutsättning att garantin
avropades dessförinnan. Banken hade full säkerhet för den aktuella
bankgarantin.
- Nitredoxanläggningen uppfördes med avslutning efter viss försening
under februari-mars månader 1992. Godkänd slutbesiktning skulle därför
inte kunna ske förrän under hösten 1992. Av den anledningen hemställde
beställaren muntligen till pappan den 27 februari 1992 att bankens
bankgaranti skulle förlängas till 1992 års utgång.
- Beställarens förfrågan om förlängningen förmedlades samma dag av
pappan till kontorschefen för banken. Denne trodde för sin del att
bankens intresse för sådan förlängning var ganska svalt. Pappan, som
utbad sig ett bindande besked, hade därefter ett mycket stort antal
telefonsamtal med kontorschefen, i syfte att få ett positivt uttalande om
bankens ståndpunkt.
- Den 27 april 1992 avropade beställaren bankgarantin men förklarade att
avropet skulle återtas om bankgarantin förlängdes.
- Då banken inte ens brydde sig om att svara avropades bankgarantin ånyo
den 28, 29 och 30 april på tre olika av bankens faxnummer och skickades
samtidigt med EMS kurir den 29 april 1992, vilken post garanteras vara
mottagaren tillhanda inom ett dygn inom Europa.
- Så småningom lät sig banken avhöra genom
"telefaxconfirmation" av den 5 maj -vilket besked inte nådde EM
förrän den 11 maj.
- Innebörden av denna telefax var följande: "We would like to
inform you that we are taking the necessary steps trough the bank's office
involved in this matter" (vi vill meddela er att vi vidtar nödvändiga
åtgärder i detta ärende). Därefter lät banken meddela att banken den
7 maj utbetalat bankgarantin till beställaren.
- Banken förlängde sedan den 26 maj 1992 i "Telexbestätigung"
till EM garantitiden till årets slut.
- Den 2 juni samma år förklarade beställaren -med hänvisning till
tidigare brev att bankgarantin icke förlängts "rechtzeitig" (i
rätt tid) och att man därför begär utbekommande av garantibeloppet.
- Brevväxlingen från banken sker hela tiden på undermålig
"svengelska" med åtskilliga stavfel, trots att det gjordes
klart för banken redan 1987 att all korrespondens skulle äga rum på
tyska, enär beställaren inte hade engelskpråkig personal.
- I kommentar till det inträffade uttalar beställaren bland annat följande
brev till banken den 9 juni: - Vi har avropat garantin i rätt tid. Vår
skrivelse av den 27 april 1992 har vi faxat till tre olika faxnummer den
28 april, 29 april och 30 april och skickat via EMS den 29 april. En förlängning
av garantin skulle ha inkommit till oss den 5 maj 1992. Hos våra banker i
Österrike erhåller vi en förlängning inom några timmar. Förlängningen
har inkommit per telex den 27 maj 1992 till Sparkassan Schladming -det var
för sent. Pengarna måste redan den 3 juni vara hos oss i Schladming.
- Den 23 juni utbetalade banken sitt garantibelopp till beställaren.
- Bisemberganläggningen övertogs av beställarens kund genom
Ubernahmeprotokoll den 18 december 1992 utan andra garantianspråk mot
beställaren än vissa mindre åtgärder motsvarande 200000 svenska
kronor.
- Det är ett ofrånkomligt faktum att beställaren, då man inte erhöll
något livstecken från banken om sin begäran om förlängning av
garantin, avropade bankgarantin för utbetalning den 9 maj 1992 och att
banken inte betalat enligt avtalad förpliktelse. Beställaren trodde att
pappan hade försökt lura företaget, i maskopi med banken.
- Följden för Sverige och pappan till den unge mannen, på grund av
bankens schabbel blev att företaget gick i konkurs, miste beställningar
av fem anläggningar åren 1992-1993 med en medelvinst på cirka 1,5
miljon per anläggning. Potential för många fler anläggningar förelåg.
- Precis som 60000 företag som gick under i samband med den svenska
finanskrisen mellan 1987-1993 upphörde företaget med all verksamhet.
Pappan dog av besvikelse och ilska över bankens agerande i en hjärtattack,
endast 56 år gammal.
- Den fråga jag därför ställer men ingen vill svara på är när
bankerna ska få stå till svars för sitt agerande under finanskrisen och
för att de inte kan sköta ett vanligt enkelt kundförhållande? Vad tänker
våra politiker om saken?
|