[Hemsida]
[Brf-direkt] [Skicka
vykort] [Tipsa ditt nätverk]
Sanningskommission -
medan sanningen är färsk!
Av Mats Lönnerblad - Gefle Dagblad, 9 april 1999
Mats Lönnerblad ordförande i Bankrättsföreningen,
vill att en kommission som tar reda på vad den svenska finanskrisen
kostat Sverige tillsätts snarast. Uppgifterna varierar från att staten
skulle ha "tjänat på krisen" till att den kostat
skattebetalarna över ettusen miljarder kronor.
- MEDAN locket läggs på om dagens orättvisor och övergrepp,
samtidigt som man gräver upp gamla sanningar, som kring det stulna guldet
från tyska judar under andra världskriget, som jag skrivit om tidigare i
Gefle Dagblad (24 mars 1999) och IB-affären som inleddes efter andra världskriget,
försöker nu både den dåvarande och nuvarande regeringen undgå sitt
ansvar mot alla de företagare och privatpersoner som utsattes för regelrätt
plundring, i samband med den svenska bank- och finanskrisen (1987-1993).
- Den första utredningen är nu klar och överlämnad (avseende
svenskarnas roll kring det stulna guldet från Nazi-Tyskland). Därför
har den svenska regeringen nu också utsett IB-granskare, som ska gå
igenom vad som hände efter andra världskriget avseende bevakningen av
svenska medborgare som antogs ha kommunistsympatier. Bägge dessa
utredningar är synnerligen lovvärda, men borde självfallet ha genomförts
för länge sedan.
- Uppdraget kring IB-affären gäller både de militära säkerhetstjänsterna
och säkerhetspolisen. Vad än denna utredning kommer fram till är den
fullständigt ofarlig för alla inblandade.
- En ny lag ska ge kommissionen unika befogenheter. Kommissionen får rätt
att höra vilka personer den vill, som också kommer att fråntas sin
tystnadsplikt. Den som ljuger kan straffas med böter eller fängelse i högst
två år. Den som vägrar att höras kommer också straffas med böter.
- Utredningsdirektiven är det minsann inget fel på. Inte heller de
personer som ska ingå i utredningen. Därför vill jag genast föreslå
att en utredning som omgående måste påbörjas, kring den svenska
finanskrisen efter samma strikta riktlinjer. Minst två års fängelsestraff
för den som ljuger i samband med förhören kring den svenska bank- och
finanskrisen.
- Deltagare i denna kommission bör också var höjda över alla
misstankar och inte själva vara part i målet eller företräda någon av
parterna eller något politiskt parti.
- För mig som ordförande i Bankrättsföreningen, som har styrelsens
uppdrag att skriva om vad som hände under den svenska krisen, har
sekretessen varit det största problemet. Det mesta kring finanskrisen
hemlighålls fortfarande och ansvar utkrävs heller inte av de skyldiga.
- Vad vi har emot oss, är ett kompakt motstånd från etablissemanget, i
dessa sammanhang. Domstolarna godkänner inte inlämnad skriftlig
bevisning kring bankernas obeståndssituation. Man vill inte förstå att
banklagen gäller för bankerna i dessa sammanhang. Domstolarna undanröjer
också inlämnade editionsförelägganden (begäran om upplysningsplikt)
som skulle klara upp de flesta frågorna kring finanskrisen!
- Den kommission som jag själv föreslår bör tillsättas snarast. Den bör
ta reda på vad den svenska finanskrisen kostat Sverige. Uppgifterna om
detta varierar från att staten skulle ha "tjänat på krisen"
(som Hans Dalborg, koncernchef på Nordbanken, vågar påstå), till att
den kostat skattebetalarna över ettusen miljarder kronor.
- Vi får inte glömma att bara under de värsta krisåren tvingades
staten att låna upp 500 miljarder kronor från utlandet för att inte
konungariket Sverige skulle gå i konkurs! Den troliga summan, enligt min
egen uppfattning, rör sig därför om mer än 500 miljarder kronor.
- Hur många friska företag som gick omkull under denna period är redan
klarlagt.
- Uppgifter från Statistiska Centralbyrån visar att över friska 60000 företag
gick omkull under den svenska bankkrisen.
- Orsaken var den klumpiga hanteringen, när den dåvarande regeringen
bestämde sig för att rädda bankerna på bankkundernas bekostnad, genom
att tillåta nedvärdera panter och säkerheter med över 50 procent.
Tidigare hade också krisbankerna på eget bevåg gjort dessa nedvärderingar
av kundernas panter och säkerheter.
- Vilka var skyldiga till krisen? Vad som är känt är att det var före
detta finansminister Kjell-Olof Feldt som beordrade Bengt Dennis att släppa
krediterna fria redan 1985. Att bankerna inte var mogna för detta stora
ansvar, visar deras egen ekonomiska situation, bara några år efter frisläppandet.
Styrelsen och ledningen för dessa banker är självfallet ansvariga, både
mot aktieägarna, företag och privatpersoner, som oskyldigt drabbats!
- All kontroll av bankernas utlåning släpptes ju samtidigt. Klarlagt är
också att det inte förekom någon som helst granskning av bankerna från
dåvarande Bankinspektionen, värd namnet, under hela denna tragiska
period.
- Vad som också är tydliggjort är att ingen av krisbankerna kunde
uppfylla sitt lagstadgade kapitaltäckningsgrad per den 1 februari 1990
och därför var skyldiga att begära sig själva i konkurs, vilket aldrig
skedde. Med straffrihet har hittills påbjudits för styrelser och
ledningar i alla krisbanker.
- Denna amnesti åtnjuter också alla bankanställda, medan krisbankerna
är ansvariga för att framtidsföretagen i Sverige, i praktiken raderas
ut under denna period.
- Vad som hittills i övrigt skrivits om detta har skett på de
inblandades villkor. Allmänheten har hittills givits en grovt felaktig
bild, både i avseende kring bankkrisens upprinnelse, hanteringen av
bankkrisen och vilka erfarenheter som man kan dra av denna kris.
- Därför bör fokuseringen av sanningskommissionens utredning om
finanskrisen koncentreras på bankernas egen ekonomiska situation, kring
krisbankernas bokföringsvärde, av utlånade krediter till
fastighetsbolag. Utredningen bör också omfatta hela perioden 1985-1995
eftersom krisbankerna tilläts att skjuta fram sina förluster för att
inte gå i konkurs, vilket på ett uppenbart sätt strider mot all
banklagstiftning.
- Vad utredarna bör uppmärksamma är de fantasifulla värderingarna av
kreditstocken. Även bankernas falska årsredovisningar, som senare
korrigerats till rimliga nivåer, förtjänar all uppmärksamhet. En
central roll i denna sanningskommission bör vara oberoende revisorer som
bör få tillgång till alla handlingar om kredituppgifter, som
krisbankerna lämnade till regering och riksdag i samband med
krishanteringen.
- Dessa uppgifter bör sedan jämföras med det faktiska utfallet, sett i
ett historiskt perspektiv. Vad utredningen också bör ta fasta på är
den rättsosäkerhet som gjorde det möjligt att införa planekonomi i
Sverige under denna svarta period och försätta så många företag i
konkurs alldeles i onödan.
- Konsekvenserna för framtidsföretagen och Sverige blev ju förödande.
Många av dem som inte hann flytta sig själva och sina företag utomlands
i tid, gick ju under i Sverige, bara för att bankerna skulle räddas på
bekostnad av företagen och framtiden.
- Att under sådana förhållanden vänta med en utredning ytterligare
flera decennier, som skett med utredningen om det stulna guldet och
IB-utredningen låter sig inte göras. Alltför mycket pengar står på
spel. Företagen flyr nu Sverige i allt snabbare takt, utan att de
ansvariga i regering och riksdag vill ta något som helst ansvar för
deras direkta skuld i det inträffade.
- De ansvariga måste ställas till svars och dömas. De företagare som
orättfärdigt drabbats måste få upprättelse!
- Annars har Sverige inte längre någon ekonomi kvar att diskutera, sedan
företagen som har framtidsvisionerna kvar, flytt landet med både
verksamhet och personal så långt bort från Sverige som möjligt!
|