[Hemsida]
[Brf-direkt] [Skicka
vykort] [Tipsa ditt nätverk]
Bankskandalen i repris
Av Advokat Nils Hillert- Svenska Dagbladet,
tisdagen den 29 juni 1999
Fondmäklarnas regelbrott orsakar ett ökande antal tvister
- Under de glada åren i slutet av 1980-talet var det överskuggande
intresset för bankerna att öka sin utlåning. Alla ansågs tjäna på lånekarusellen.
I dag vet vi bättre.
I det klimat som rådde sågs juridiken och de regler bankerna hade att följa
ofta som krångliga formaliteter som förhindrade goda affärer. Till stor
del kom dessa regler därför att kringgås och bagatelliseras inför
kunderna. Efter det att bubblan sprack kunde man konstatera att bankerna
hade gått så långt i sin strävan att öka omsättningen att
konsekvenserna blev förödande. När snaran drogs åt offrade bankerna i
många fall sina kunder för att rädda sitt eget skinn. Efter att ha bytt
ut eller flyttat runt sina anställda förnekades konsekvent allt ansvar för
de löften som givits och överenskommelser som ingåtts.
Åsidosatte beviskrav
- Tyvärr har domstolarna enligt min mening i de tvister som uppstod i
bankkrisens kölvatten varit alldeles för obenägna att låta bankerna ta
konsekvenserna av sina regelbrott. Allt för många som först blivit
misshandlade av banken upplevde sig under I990-talet lika kränkta av
domstolarnas agerande. I alldeles för många fall åsidosatte domstolarna
också grundläggande beviskrav.
- Banktjänstemän som sade sig inte komma ihåg ärendena i detalj men
bedyrade att de aldrig skulle ha brutit mot några regler tillmättes större
tilltro än felbehandlade bankkunder och eventuella vittnen med tydliga
minnesbilder.
Historien upprepar sig
- I takt med att antalet banktvister nu minskar håller historien på att
upprepa sig. Men denna gång är det fondmäklarna som i allt större
utsträckning åsidosätter de regler som gäller vid bolagens
kreditgivning i jakten på högre vinster och courtage. Genom sitt
agerande utsätter de sina kunder för avsevärda risker, ibland med
katastrofala följder. Tvister med fondmäklare blir nu också allt
vanligare. Dessa tvister har påfallande många likheter med
banktvisterna. Detta gäller främst att de har sin grund i att ansvariga
handläggarna nonchalerat de regler de har haft att rätta sig efter. Men
även hur deras arbetsgivare sedermera konsekvent vägrar att ta ansvar för
den skada som kunderna orsakats.
- Under de många banktvisternas tid förvånades jag ofta över att de
flesta bankerna (det fanns undantag) inte förstod värdet av att behålla
goda relationer med sina kunder utan i stället huvudlöst kastade sig in
i infekterade och långvariga tvister. Om detta måhända berodde på att
bankernas egen ekonomi var i fara så borde fondmäklarna med sin goda
ekonomi ha stora möjligheter att undvika att drabbas av samma negativa
publicitet som bankerna fick genom alla processer under 1990-talet. Då måste
de emellertid dra lärdom av banktvisterna. Den viktigaste förutsättningen
för att undvika tvister är att fondmäklarbolagen ser till att skapa en
kultur bland sina anställda där det är en självklarhet att följa gällande
regler. Det borde inte varit nödvändigt att bolagen skall behöva bli fällda
i domstol för att förstå detta.
Krävs kurage
- Handel med värdepapper bedrivs precis som bankverksamhet under
Finansinspektionens tillsyn och på särskilt tillstånd av staten. Det är
därför självklart att dessa bolag får rätta sig efter de lagar och
regler som uppställts och i konsekvensens namn ta det fulla ansvaret för
de fall reglerna bryts. Det håller inte i längden att övervältra
ansvaret på sina kunder. För att en sund utveckling av värdepappershandeln
skall garanteras krävs därför ytterst att domstolarna har kurage nog
att i de fall där regelbrott konstateras i domstol utkräva det fulla
ansvaret av fondmäklarbolagen.
Advokat Nils Hillert
Advokatfirman Hillert
Tel: 08 21 15 60 |