[Hemsida]
[Brf-direkt] [Skicka
vykort] [Tipsa ditt nätverk]
Bankkris med jäv och
lagtrots
Av Mats Lönnerblad - Sundsvalls
Tidning, 28 aug. 1999
Studieförbundet Näringsliv och Samhälle (SNS) håller
för närvarande på med en utredning om Nordbanken och Securums agerande
i samband med den svenska finanskrisen. Utredningen fokuseras kring skräpkreditbolagets
Securums verksamhet och bekostas av Nordbanken och f.d. Securum som numera
bytt namn och kallar sig för Venantius.
- Den fråga som därför måste beaktas är huruvida denna utredning kan
bli opartisk när det är de som granskas som själva finansierar
utredningen och bestämmer vad utredningen ska innehålla. Orsaken till
utredningen är all den kritik som riktats mot såväl Nordbanken som
Securum från Bankrättsföreningen för Nordbankens och Securums sätt
att behandla låntagarna under finanskrisen (1987 - 1993).
- Många frågetecken har också rests kring urvalet av forskare som ska
ansvara för utredningen. Bland annat är en av de tre utvalda forskarna,
Clas Bergström, professor vid Handelshögskolan i Stockholm, som även
tidigare anlitats av Nordbanken som ”sakkunnig” i det pågående målet
mot finansmannen Erik Penser. För sitt agerande i detta mål har han
redan erhållit närmare en halv miljon av Nordbanken, för att i tingsrätten
vittna i rätten till Nordbankens fördel.
"Det är naturligvis inte bra, att bankerna
tillåts granska sig själva"
Det är naturligtvis inte bra, att bankerna tillåts
granska sig själva, när det för första gången görs en utredning om
bankernas olagliga agerande under finanskrisen. Det bör i så fall vara någon
annan som initierar, utser ledamöter och betalar utredningen för att
utredningen skall kunna bli trovärdig. Från bankkundernas sida har
hittills ingen av de två oberoende organisationerna som representerar
bankkunderna (Bankrättsföreningen och Sveriges Bankkunders Riksförbund)
tillfrågats av SNS om de vill medverka till utredningen.
-Men om det inte är bra att bankerna tillåts utreda sig egen verksamhet
måste det betraktas som synnerligen försvårande omständigheter när
juridiska representanter från bankerna, tillåts byta sida, i samband med
alla processerna mot bankerna. Men i Sverige sker det faktiskt att
bankernas representanter tillåts att i domstol bevaka bankernas
intressen, t.o.m. som domare och utan några som helst påföljder.
- Securums chefjurist Anna-Lena Järvstrand bytte sida, när målen mot
bankerna hopade sig och anslöt sig själv till domarkåren i Stockholms
tingrätt, för att på plats försvara bankernas intressen i mål, som
hon självfallet inte borde åtagit sig. I tingsrätten har hon hittills
obehindrat som rotelchef och referent kunnat försvara bankerna, i sin
egenskap av domare. Dessutom har hon sett till att målen inte fått den
prövning, som man har rätt till i enlighet med Europakonventionens bestämmelser.
Hon har t.o.m. gjort sig skyldig till att avvisa bevisning mot bankerna, i
de mål där hon varit referent.
- Min uppfattning om hennes roll delas inte av Svea hovrätt som inte
anser att jävsfrågor har någon större betydelse i de lägre rättsinstanserna.
Vad Högsta domstolen anser återstår att få svar på. Men det som inträffat
i tingsrätt och hovrätt visar klar och tydligt att styrningen varit
ytterst medveten från bankerna och utgör en del i ett system i våra
svenska domstolar, som på ett uppenbart sätt strider mot
regeringsformen.
- Europa-domstolen har ett antal grundförutsättningar för att en
”fair and impartial hearing” ska anses äga rum. Det gäller först
domarens oberoende och jäv. Nyckelorden är jäv och beroende till stat
och part. I de aktuella fallen är Anna-Lena Järvstrands jäv helt
parallellt med fallet Piersack mot Belgien, där sägs det att det är
tillräckligt att det är möjligt att hysa tvivel om domstolens
objektivitet för att jäv/beroende ska anses föreligga på objektiva
grunder. Trots detta reagerar vare sig tingsätt eller hovrätt på det
uppenbara jävsförhållandet i dessa mål där Anna-Lena Järvstrand
eller andra jurister från bankerna som återgått till sina befattningar
som domare är inblandade.
- Sammanfattningsvis föreligger såväl jäv och beroende som brott mot
kravet på lika rätt till bevisning, att relevant bevisning ska tillåtas
och att parterna även i övrigt ska behandlas ”fair och impartial”
Samtliga dessa fel är var för sig tillräckliga för att resningsgrund
skall anses föreligga, utan att Högsta domstolen hittills reagerat.
"Sedan tjänstemannaansvaret togs bort redan
1976, är det också svårt att beivra uppenbara lagöverträdelser, mot
tjänstemännen i våra domstolar."
Om Högsta domstolen (HD) finner den minsta tvekan inför
dessa uppenbart korrekta resonemang är HD skyldig att inhämta
EG-domstolens förhandsbesked i dessa frågor, då det är uppenbart att
Romfördragets och övriga regler sammanhängande med Sveriges medlemskap
i EU innebär att Sverige är skyldig att följa det som kallas
”fundamental rights” och ”natural justice”, huvudsakligen
motsvarande det rättsområde Europadomstolen värnar om.
- Den fråga som jag därför gärna vill ställa till alla våra tjänstemän
i svenska domstolar är vad ni själva föreslår för åtgärder mot de
fall, som innebär uppenbara jäv och lagtrots, där ni numera fälls i både
EG-domstolen och Europadomstolen, för att ni inte följa gällande svensk
rätt? Orsaken till att jag frågar är att svenska domare inte har någon
svensk granskande myndigheter, värd namnet som granskar domares göranden
och låtande. Sedan tjänstemannaansvaret togs bort redan 1976, är det
också svårt att beivra uppenbara lagöverträdelser, mot tjänstemännen
i våra domstolar.
|