[Hemsida]
[Brf-direkt] [Skicka
vykort] [Tipsa ditt nätverk]
Konkurslagen en
speciallag - enligt Europakonventionen
Av Mats Lönnerblad - Gefle
Dagblad, 2 sept. 1999
Mats Lönnerblad ordförande i Bankrättsföreningen,
hävdar att den konkursförvaltare som, innan konkursgäldenären fått
sina inbördes fordringsförhållande fastställda i domstol, säljer
fastigheter till underpriser bryter således mot såväl EG-rätten som
Europakonventionen. Förvaltaren är svensk myndighetsutövare i
Europakonventionens mening och bär därigenom, som en följd av 2 kap 23
§ i regeringsformen, ett personligt ansvar för att det europarätts-liga
egendomsskyddet med proportionalitetskravet tillämpas. Detta oavsett
innehållet i den svenska konkurslagen!
REDAN DEN den 16 december 1998 berättade jag i Gefle
Dagblad hur "domstolar sätter skadeståndslagen ur spel" i
Sverige. Artikeln fick en stor genomslagskraft hos både enskilda och företagare
som hörde av sig till mig. De bekräftade enstämmigt, att svenska
domstolar inte har för vana att följa, vare sig Europakonventionen eller
EG-rätten, i bankmål.
- Hur det gick i själva målet har fortfarande inte kunnat avgöras
ordentligt, eftersom den högsta rättsinstansen Högsta domstolen (HD),
aldrig begärde förhandsbesked från EG-domstolen i ärendet, vilket den
var skyldig att göra. Denna skyldighet gäller från den 1 januari 1995,
när Sverige anslöt sig till EU.
- Den rättegång, som jag beskrev i Gefle Dagblad, har också fått
oanade konsekvenser. I Gävle tingsrätt har följderna av ärendet på
nytt varit uppe utan att några rättelser vidtagits. Den redan hårt
drabbade konkursgäldenären har haft ytterligare motgångar i tingsrätten,
som nu har överklagats till hovrätten för Nedre Norrland. Företagaren
kräver dessutom säljförbud av sina fastigheter som redan börjat
slumpas bort. Dessutom kräver han 83 miljoner kronor i skadestånd.
- Vad som inträffat är att konkursförvaltaren börjat sälja ut
egendomar, innan tvisten med banken hunnit blir avgjord i någon enda rättsinstans.
Konkursförvaltaren tog helt enkelt saken i egna händer, bröt sig in i
kontoret och beslagtog handlingar, som gjorde att fastigheterna kunde säljas.
Dessutom togs flera handlingar i beslag som inte hade med tvisten att göra.
Men eftersom banken kan ha nytta av dessa handlingar, i den pågående
tvisten, såg konkursförvaltaren till att även dessa handlingar tagits
om hand.
- Enligt mitt förmenande saknar konkursdomstolarnas bedömning helt
avtalsrättsligt stöd och detta beror på att konkursinstrumentet, är en
summarisk specialprocess, som inte lämpar sig vid avgörandet av mera
invecklade avtalsfrågor.
- Eftersom företagaren tidigare satts i konkurs av banken är
fastigheterna konkursegendom enligt konkurslagen. Därmed föreligger ett
skyndsamhetsintresse som i och för sig berättigar konkursförvaltaren
att sälja. Men vad konkursförvaltaren och domstolen glömmer bort är följande:
- Enligt Europakonventionen får skyndsamhetsintresset ge vika för mer
grundläggande intressen kopplade till det privata egendomsskyddet i art 1
av första tilläggsprotokollet till Europakonventionen om de mänskliga rättigheterna.
Konkurslagen är i konventionens mening speciallagstiftning och får inte
användas om intrånget i den enskildes äganderätt, som den beskrivs i
den nämnda artikeln, är oproportionellt för till exempel ett konkursbo.
- Den konkursförvaltare som, innan konkursgäldenären fått sina inbördes
fordringsförhållande fastställda i domstol, säljer fastigheter till
underpriser bryter således mot såväl EG-rätten som Europakonventionen.
Förvaltaren är svensk myndighetsutövare i Europakonventionens mening
och bär därigenom, som en följd av 2 kap 23 § i regeringsformen, ett
personligt ansvar för att det europarättsliga egendomsskyddet med
proportionalitetskravet tillämpas. Detta oavsett innehållet i den
svenska konkurslagen! Det privata egendomsskyddet utgör en civil rättighet,
som skyddas genom rätten till domstolsförfarande enligt 6 artikeln 1§ i
Europakonventionen. Men det räcker inte med det.
- Konventionen garanterar genom artikel 13 också att förfarandet skall
vara effektivt. Det innebär att förvaltaren skall kunna åläggas
skingringsförbud i avvaktan på prövningen i domstol. Något som mig
veterligen aldrig har skett i alla de processer som följde på den
svenska finanskrisen (1987- 1993).
- Försäljningar till underpriser av egendom av konkursförvaltare innebär
således en kränkning av bestämmelsen i artikel 44 i Amsterdamsfördraget
(artikel 54 i tidigare fördrag) gällande rätten till etablering i
medlemsnation genom förvärv av fast egendom under de här omständigheterna.
- Hur detta ärende till sist slutar är det ingen som vet. Men när jag läser
protokoll från Gävle tingsrätt från den 19 maj 1999, undrar jag vad
denna tingsrätt håller på med. Beslutet från tingsrätten om handräckningen
i ärendet är undermåligt med vilka mått man än mäter.
- På två rader lämnar tingsrätten begäran om inhibition utan bifall
till förmån för konkursförvaltaren.
- Vad konkursgäldenären åberopat i sak hos kronofogdemyndigheten och
hos tingsrätten innebär att att verkställigheten tills vidare skall
inhiberas på konventionsrättslig och EG-rättslig grund. Tingsrätten
har inte motiverat sitt beslut i tillräcklig omfattning och har på det sättet
brutit mot viktiga principer förenade i principen om "a fair
trial" enligt Europakonventionen.
- Det betyder inte bara att konkursförvaltaren och tingsrätten kränker
gäldenärens rättigheter. Myndigheterna förutsätter dessutom helt
enkelt att konkursgäldenären har fel från början. Detta sker utan att
det egentliga ärendet (tvisten med banken) fortfarande inte blivit prövat
i någon rättsinstans!
- På något annat sätt kan jag inte se på detta ärende där banken
ensidigt gynnas av konkursförvaltare och domstol på bankkundens
bekostnad. Men så gick det också till under den svenska finanskrisen. Så
går det fortfarande till när banken har en avtalstvist med sina kunder
trots att EG-rätten gäller i Sverige och trots att Europakonventionen
numera ingår i den svenska lagstiftningen.
- Genom att inte följa EG-rätten blir det till slut svenska staten som
blir skadeståndsskyldig. Att kränka den enskildes rätt som sker i dag
kan således till sist straffa sig. Borde därför inte staten omgående
klargöra begreppet "privat äganderätt" i den svenska
grundlagen? Borde inte tjänstemannaansvaret återinföras i den svenska
lagstiftningen? Vad som nu sker är att ansvariga tjänstemän hos
kronofogden och tingsrätten går fria. Det blir i stället
skattebetalarna som till slut får stå för notan.
|