EG-rättens genomslag
I takt med EG-rättens genomslag i rättsordningens
"vardag" blir de allmänna domstolarna alltmer medvetna om
sin av grundlag påbjudna möjlighet att självständiga under lagarna
"skapa" rätt. Denna utveckling kan mycket väl även komma
att medföra att domstolarna i högre utsträckning än tidigare
kommer att utdöma skadestånd av bankerna med hänvisning till
bankernas särskilda rättsliga ansvar (ibland, med en utländsk term,
kallat "Lender Liability").
Den statliga bankstödsnämnden har som bekant lagt
ner sin verksamhet vid halvårsskiftet, men detta innebär ingalunda
att frågorna om bankernas rättsliga ansvar tappat aktualitet.
Det rättsliga efterspelet till det tidiga
nittiotalets bank- och finanskris pågår alltjämt.
Det kan därför finnas anledning att i Balans
diskutera några rättsliga resonemang som allt oftare förs i dessa
sammanhang och som brukar sammanfattas under den internationellt
vedertagna termen "Lender Liability".
I den rättsvetenskapliga litteraturen har
begreppet behandlats från en svensk utgångspunkt av Jan Kleineman;
se särskilt uppsatsen "Lender Liability - ett skadeståndsrättsligt
perspektiv på 1990-talets finansiella kris", Juridisk Tidskrift
1992-93 s 289 ff.
Allmänhetens förtroende
Ett annat antagande som verkar sannolikt är att det kan förväntas
att en domstol å andra sidan särskilt beaktar vad som är speciellt
för bankverksamheten, nämligen det övergripande samhällsintresset
av att upprätthålla allmänhetens förtroende för
betalningssystemet som sådant.
Om man betraktar de enskilda bankernas, av
vinstintresse, bedrivna verksamhet i ett "aggregerat" samhällsperspektiv
blir ett fungerande bankväsende en nödvändig förutsättning för
ett fungerande betalningssystem.
Den särskilda lagstiftning som gäller för
bedrivande av bankverksamhet liksom även Finansinspektionens
tillsyns-verksamhet syftar till att skydda insättarnas pengar och därmed,
ytterst, förtroendet för betalningssystemet.
"Skyddsintresset" bakom banklagstiftningen omfattar således
inte alls bankernas aktieägare.
Att en bank "går omkull" (i bemärkelsen
att aktieägarna förlorar sitt satsade kapital) har ingen relevans för
betalningssystemets funktion i den mån allmänhetens förtroende för
systemet inte påverkas därav. Ett villkor för att upprätthålla förtroendet
är därvid att tillse att bankens utestående åtaganden kan infrias,
endera genom tillförande av allmänna medel/garantier eller genom övertagande
av andra privata kapitalintressen. Aktieägarna kan dock inte räkna
med att omfattas av en sådan rekonstruktion (jfr senast det engelska
exemplet Barings Bank).
Under den svenska bankkrisen valde staten att gå
in med allmänna medel i betydande omfattning för att hålla bankerna
under armarna; staten ägde redan Nordbanken sedan tidigare men övertog
ägandet av Gota bank (som gick upp i Nordbanken).
Det kan även förmodas att t ex Finansinspektionen
ställer sig rätt kallsinnig till aktieägarnas intresse av att just
en viss bank skall kunna uppvisa ett högt resultat, medan det förmod-ligen
är en fördel ur systemperspektiv om bankerna i allmänhet kan
uppvisa hyfsade resultat.
På grund av de uppgifter bankerna fyller i
betalningssystemet brukar man tala om bankerna som
"halvoffentliga" institutioner. Av hänsyn till samhällsintresset
av ett fungerande betalnings-system kan bankerna endast bedriva
bankverksamhet med reger-ingens särskilda tillstånd (oktroj), vilket
kan åter-kallas.
Detta av samhället skapade "paraply" av
"förtroendeskapande åtgärder" är ägnat att hos allmänheten
framkalla ett särskilt förtroende för bankerna och deras ställföreträdare
trots att bankerna, närmare besett, är vare sig mer eller mindre än
vanliga näringsidkare.
Det särskilda förtroende som samhället skapat åt
bankerna kan därför förväntas motsvaras av ett häremot svarande särskilt
ansvar, en "förhöjd" lojalitetsplikt som går utöver vad
som kan krävas av "vanliga" näringsidkare. Ett antagande
som följer av ovan, ganska allmänt hållna, resonemang är att rättsordningen
och därmed domstolarna absolut inte har någon anledning att behandla
banker mindre strängt än vilken näringsidkare som helst (vilket en
del debattörer tycks tro). Tvärtom, rätts-ordningen har all
anledning att behandla bankerna ganska "strävt", då
bankerna, i varje enskilt fall, har att leva upp till det allmänna förtroende
som samhället, av hänsyn till intresset av ett fungerande
betalningssystem, framkallat åt bankerna.
En helt annan sak är att det kan finnas rättspolitiska
skäl att upprätthålla en stränghet mot borgensmän av hänsyn till
till-gången på relativt sett billiga krediter.
Tanken är då att om borgensmän alltför lätt
kan komma från sina åtaganden så kommer bankernas benägenhet att
ställa krediter till förfogande mot säkerhet i borgen att minska
och därmed även tillgången på billiga krediter minska. Denna
"typiska" stränghet mot borgensmän får dock inte hindra
en självständig prövning i det enskilda fallet om banken (alltså
inte borgensmannen) handlat eller underlåtit att handla på ett sådant
sätt att det skulle vara stötatnde för "rättskänslan"
om inte borgensansvaret kunde jämkas eller falla bort. Det synes inte
finnas några godtagbara rättspolitiska skäl att acceptera ett i övrigt
oacceptabelt handlingssätt från en bank med motiveringen att det
skall visas "stränghet" mot borgens-mannen av hänsyn till
tillgången på billiga krediter (sådana krediter kan för övrigt
inte sägas vara "billiga").
Det särskilda ansvaret mot borgensmän
Bankernas särskilda ansvar har i rättspraxis hittills framför allt
behandlats i samband med borgensåtaganden.
Bland annat har Högsta domstolen preciserat under
vilka omständigheter ett borgensansvar kan bortfalla när banken helt
förlitat sig på borgensmannens betalningsförmåga.
Av banklagstiftningen följer att en bank får
bevilja en kredit endast om kredittagaren på goda grunder kan förväntas
fullgöra låneförbindelsen. Dessutom krävs, i normalfallet,
betryggande säkerhet i fast eller lös egendom eller i form av
borgen.
Kredit får beviljas utan säkerhet om särskilda
skäl föreligger, s k blanco-kredit. Kravet att banken genom en
omsorgsfull kreditprövning skall förvissa sig om att kredittagaren på
goda grunder kan förväntas ha förmåga att betala tillbaka
kapital-beloppet och ränta är däremot ovillkorligt.
Reglerna (kompletterade med Finansinspektionens råd
och anvisningar) innebär samtidigt en slags norm för vad banker
normalt och typiskt sett skall, och av enskilda parter kan förväntas,
leva upp till i sin kreditgivningsverksamhet.
Härav följer att en person (eller ett företag)
som går i borgen för någon annan person (eller företag) har rätt
att utgå från att banken gjort en omsorgsfull kreditprövning
avseende kredit-tagarens förmåga att återbetala krediten.
Om banken senare påkallar infriande av borgensåtagandet
och kredittagaren saknar förmåga att återbetala kreditbeloppet,
uppkommer frågan om banken gjort en omsorgsfull kreditprövning.
Kreditprövningen skall alltså inte enbart ha tagit sikte på ställda
säkerheter utan även, och framför allt, på kredit-tagarens förmåga
i och för sig att återbetala kreditbeloppet.
Om kreditprövningen varit vårdslös blir frågan
om borgensmannen på den grunden kan bli befriad från sitt ansvar
eller rent av har rätt att kräva skadestånd av banken.
Högsta domstolen uttalade i ett avgörande för några
år sedan (refererat i NJA 1993 s 163) att om en bank åsidosatt sin
skyldighet att genomföra en omsorgsfull kreditprövning borde detta -
åtminstone i mera kvalificerade situationer - kunna uppfattas så att
banken därmed åsidosatt grundläggande för- utsättningar för ett
borgensåtagande.
I år har Högsta domstolen i ett annat avgörande
(meddelat den 5 februari 1996, dom nr DT 15 i mål nr T 288/95)
preciserat vad domstolen åsyftat med "kvalificerade
situationer" i detta sammanhang:
"En sådan graverande situation kan vara för
handen om en bank vid sin prövning av frågan om ett lån bör
beviljas skulle, borgensmannen ovetande, bortse från låntagarens
kreditvärdighet och för låneförbindelsens rätta fullgörande helt
förlita sig på borgensmannen betalningsförmåga."
Antag att en bank förmår en kredittagare att ställa
upp med ytterligare säkerhet och kredittagaren lyckas övertala en
borgensman att ställa upp utan att informera borgensmannen om sin
ansträngda ekonomi. Antag vidare att banken inte informerar
borgensmannen om att banken saknar tilltro till kredittagarens förmåga
att återbetala krediten och att banken i själva verket helt förlitar
sig på borgensmannens betalningsförmåga.
I en sådan situation finns förutsättningar för
att en borgensman skall äga påkalla att borgensförbindelsen ej
skall vara bindande för honom.
Ytterligare en aspekt är att senare träffade
avtal, t ex olika uppgörelser med banken och/eller andra, som så att
säga "vilar" på den felaktiga förutsättningen att
borgensåtagandet var fullt giltigt i sin tur kan förklaras ogiltiga
och/eller medföra skadeståndsskyldighet för banken.
Ett välgrundat skadeståndsanspråk mot banken är
normalt kvitt-ningsbart mot ett anspråk som banken kan ha mot
borgensmannen i annat sammanhang, t ex en kredit som borgensmannen själv
tagit i banken.
Högsta domstolens resonemang är tillämpligt såväl
på fysiska personers enstaka borgensåtaganden som mer komplicerade
affärsmässiga avtalsförhållanden.
Förtida uppsägning av kredit
Har en bank verkligen rätt att säga upp en löpande kredit under hänvisning
till att ställda säkerheter inte längre, enligt bankens bedömning,
är betryggande? Vid en första betraktelse synes frågan böra
besvaras jakande. Men ser man närmare efter blir svaret inte lika självklart.
Frågan har prövats i rättspraxis (på hovrättsnivå)
och därvid besvarats så att uppsägningsrätt förutsatte närvaron
av objektiva omständigheter som utvisade att ställda säkerheter försämrats
samt att bevisbördan härför låg på banken (se Svea hovrätts dom
refererad i RH 1990:86, särskilt s 223y; Högsta domstolen meddelade
ej prövningstillstånd).
Det kan antas att domstolens resonemang
"bottnade" i en (o)skälighetsbedömning jämlikt 36 §
avtalslagen. Enligt 36 § avtalslagen kan en avtalsbestämmelse som är
oskälig jämkas.
En avtalsbestämmelse som stadgar att en
professionell kreditgivare skall ha rätt att, i egen bedömning,
under löpande kredittid avgöra om ställda säkerheter är
betryggande och att säga upp krediterna till upphörande om så ej
skulle vara fallet torde vara oskälig redan genom sitt innehåll, i
vart fall i förhållande till kredittagare som intar en underlägsen
ställning i avtalsförhållandet (det torde vara få "aktörer"
som inte intar en underlägsen ställning i förhållande till en
bank).
Vid den rättsliga bedömningen torde även beaktas
den "förhöjda" lojalitetsplikt för professionella
kreditgivare som redogjorts för ovan.
Dessutom kan en domstol förväntas beakta att det
enligt dis-positiv rätt (d v s vad som gäller om ingenting särskilt
har avtalats) är föga troligt att det skulle föreligga någon rätt
till uppsägning av kredit i förtid ens om säkerheterna objek-tivt
sett försämrats (naturligtvis med undantag för det fallet att
kredittagaren vållat värdeförsämringen; jfr S. Bergström -G.
Lennander, Kredit och säkerhet, 5. u. Uppsala 1991 s 88 vid och i not
19).
Överhuvudtaget kan det finnas skäl för en
kredittagare som blir, eller har varit, föremål för en förtida
uppsägning att fråga sig om kreditgivaren verkligen har rätt till
detta och därvid ta sin utgångspunkt i en analys av skäligheten av
med beaktande av den professionella kreditgivarens "förhöjda"
lojalitetsplikt.
Om en bank eller annan professionell kreditgivare
skulle säga upp en kredit i förtid (stundom litet slarvigt kallat
"Credit Crushing") utan att vara berättigad därtill är
banken i princip skadeståndsskyldig för den ekonomiska skada
kredit-tagaren kan ha drabbats av, direkt och indirekt, på grund av
uppsägningen.
Skadeståndsskyldighet
Om banken genom vårdslöshet förorsakar ekonomisk skada för en
kredittagare eller borgensman är banken skyldig att ersätta den
uppkomna skadan.
Vad som kanske är mer uppseendeväckande är att
banken även kan vara skadeståndsskyldig gentemot part med vilken
banken inte har ingått avtal, en s k tredjeman.
2 kap 4 § skadeståndslagen stadgar att den som vållar
ren förmögenhetsskada (d v s en ekonomisk skada som inte är en följd
av en person- eller sakskada) genom brott skall ersätta skadan.
Denna koppling mellan brott och skadestånd i
utom-kontraktuella förhållanden, vilken är historiskt betingad,
tenderar emeller-tid att i rättspraxis uttunnas ju "närmare"
skadevållaren och skadelidande befinner sig varandra och situationen
ur ett rättsligt perspektiv (dock utan att ett formligt avtal ingåtts
dem emellan).
I rättspraxis har Högsta domstolen genom ett avgörande
1987 (det s k Kone-fallet, NJA 1987 s 692) klargjort att det finns ett
utrymme för skadeståndsansvar utanför kontraktsförhållanden vid
oaktsamt vilseledande utan att brott förelegat.
Rättsutvecklingen kan förväntas gå mot en större
beredvillighet hos domstolarna att utdöma skadestånd för ren förmögenhetsskada
i utom-kontraktuella förhållanden även om brott inte före-ligger
(möjligen kommer "ribban" vid bedömningen av
ansvars-grundande oaktsamhet därvid att ligga högre än vid klara
inom-kontraktuella fall).
För att skadeståndsskyldighet skall uppkomma för
rena förmögenhetsskador utanför avtalsförhållanden torde krävas
att skadevållaren genom ett i någon mening vårdslöst beteende
vilselett den skadelidande och att den skadelidande haft en befogad
faktisk tillit till skadevållaren (jfr t ex J. Kleineman,
"Skadeståndsgrundande uppträdande vid av-talsförhandlingar",
Juridisk Tidskrift 1991-92 s 125)
Ett exempel kan vara att en bank underlåter att
verkställa en omsorgsfull kreditprövning av en kredittagare (som har
ekonomiska bekymmer) i samband med att en kredit beviljas eller omsätts
(vårdslöshet) och att en leverantör till kredittagaren, som får
bekräftat från banken att krediten beviljats, utgår från att
banken gjort en omsorgsfull kreditprövning (befogad faktisk tillit)
och därav drar slutsatsen att kredittagaren har en ekonomisk
betalningsförmåga trots att detta faktiskt inte är fallet
(vilseledande).
När så leverantören levererar varor till
kredittagaren kommer dessa (normalt) att ingå i kreditagarens
underlag för företagshypotek (i vilket för övrigt typiskt sett
banken har säkerhet för sina fordringar). Innan leverantören får
betalt för sin fakturafordran går kredittagaren i konkurs och
leverantören har därvid enbart en oprioriterad fordran i konkursen,
vilken normalt ej blir föremål för utdelning (ekonomisk skada).
I ett sådant fall kan det finnas anledning för
leverantören att utreda om förutsättningar kan föreligga för att
kräva skadestånd av banken (även om det inte skulle kunna styrkas
att banken gjort sig skyldig till brott i samband härmed).
Ansvarsgenombrott
Det kan även finnas en annan möjlighet för leverantören i exemplet
ovan. Om nämligen kredittagaren haft stora krediter upptagna i banken
och på grund av dålig ekonomi fått svårig-heter att betala räntor
och/eller amorteringar kan typiskt sett den situationen uppkomma att
kredittagaren är "helt i händerna" på banken.
Inga åtgärder av någon betydelse kan genomföras
utan att banken först konsulterats. Kredittagaren har blivit helt osjälvständig
i förhållande till banken, som i praktiken kan sägas vara den som
bedriver kreditagarens rörelse. Efter utländsk förebild brukar man
säga att banken styr genom ett "skuggkabinett" (Shadow
Directors) som, till skillnad från de formella styrelseledamöterna
och den tillsatte verkställande direktören, utövar den faktiska
makten över kredittagarens rättshandlingar.
I sådant fall torde leverantören kunna hävda att
banken är den faktiska motparten (inte kredittagaren) och att banken
redan på grund härav skall vara betalningsskyldig för de levererade
varorna (jfr NJA 1975 s 45).
För det fall banken missbrukar sin maktposition på
ett gentemot borgenärerna otillbörligt sätt kan en ersättningsskyldighet
föreligga enligt principerna om s k ansvarsbrott (se J. Kleineman,
"Lender Liability" s 307 vid och i not 40 med vidare hänvisningar
till SOU 1987:59).
Den fria domarmakten
Ytterligare en aspekt att beakta i detta sammanhang är antagandet att
domstolarnas utrymme för egna rättspolitiska överväganden ökat.
För att återknyta till ingressens formulering att
domstolarna enligt grundlag (här avses regeringsformen) skall utöva
sin dömande verksamhet självständiga under lagarna (vilken
formulering som bekant går tillbaka på det memorial som 1809 års
konstitutionsutskott lät åtfölja förslaget till vår förra
regeringsform) och den, särskilt till följd av EG-rättens
inkorporering i vår rättsordning, ökade betydelsen av
"domarskapad" rätt(i vis mån på bekostnad av den
betydelse som domstolarna traditionellt tillagt de s k förarbetena
till lagstiftningen; se härom t ex L. Pehrson, "EG-samarbetet
och den svenska rättskälleläran", Juridisk Tidskrift 1991-92 s
626 ff) kan konstateras att båda dessa omständigheter är ägnade
att öka "utrymmet" för domstolarna att utdöma skadestånd
av bankerna.
Det är i sammanhanget heller inte oväsentligt att
skade-ståndslagens systematik, som i viss mån kommit att i praktiken
innebära en del måhända mindre lyckade begränsningar i olika
skadors ersättningsbarhet, under senare tid ifrågasatts även de
lege lata.
Skadeståndslagen tillkom som en kodifiering av den
skade-ståndsrätt som, med ett kapitel in gamla strafflagen som
"spik", i all huvudsak växt fram i rättspraxis. Lagen
avser inte att uttömmande reglera de fall när skadestånd kan utgå,
men har ändå kommit att uppfattas som en allomfattande reglering.
Lagens försök att kategorisera olika skador har medfört att Högsta
domstolen (att döma av domskälen) för att "komma rätt" i
det konkreta fallet, har känt sig tvungen till rent ekvilibristiska
uppvisningar av hur en lagregel kan "töjas" så att det
utrymme skapas som saken kräver för att domstolen skall kunna skipa
rätt.
Denna, verkliga eller inbillade, bundenhet vid
skadeståndslagen systematik har skarpt kritiserats av Jan Kleineman
(se särskilt "Begreppsbildningen och den skadeståndsrättsliga
analysen - en renässans för begreppsjurisprudensen?", Juridisk
Tidskrift 1993-94 s 718 ff), men även andra röster har höjts i frågan
om det inte är dags att se över skadeståndslagen som
lagstift-ningsprodukt (jfr J. Hellner, "Behöver vi en ny skadestånds-lag?",
Juridisk Tidskrift 1995-96 s 282 ff).
Domstolarna är således betydligt
"friare" än vad man kanske kan tro och domstolen torde
(naturligtvis med beaktande av lagtext, förarbeten och rättspraxis i
den mån den aktuella frågan blivit särskilt behandlad därvidlag)
kunna anlägga ett bredare, rätts-politiskt motiverat perspektiv på
den sak som skall avgöras, d v s att "skapa" den lösning
som saken kräver för att "skipa rätt".
Mot denna bakgrund är det inte osannolikt att en
bank, trots att den "formella" systematiken i skadeståndslagen
till synes skulle lägga hinder i vägen härför, kan bli skyldig att
utge ersättning till kredittagare, borgensmän och tredjemän om en
domstol, på grundval av samtliga relevanta omständigheter i det
enskilda fallet och med beaktande av den rättsligt relevanta och rättspolitiskt
motiverade skyddsintressen som aktualiseras i saken, skulle komma fram
till att ett skadeståndsansvar bör utkrävas avv banken. Det torde härvidlag
inte alls vara fråga om en "mekanisk" tillämpning av olika
lagparagrafer från domstolens sida.
Ett utrymme för domarskapad rätt har i och för
sig alltid funnits, men frågan har fått särskild aktualitet i
samband med vår anslutning till den europeiska rättsgemenskapen. Det
kan kanske förväntas att överrätterna mer än underätterna är
benägna att ta detta "utrymme" i anspråk; hur som helst så
åpterstår att se hur pass "självständiga under lagarna"
våra domstolar kommer att visa sig vara.