Bankerna rånar kunder... Av Mats Lönnerblad - Aftonbladet, 23 nov. 1999 Bankerna plundrar sina kunder. På
något annat sätt kan jag inte uttrycka mig efter vad som hände under
den svenska bankkrisen (1987 - 1993), när 60000 friska företag gick i
konkurs på grund av att bankerna själva inte längre uppfyllde sin
lagstadgade kapitaltäckningsgrad.
- Det var därför som bankerna under denna period sade
upp bankgarantier och krediter för sina kunder, vilket orsakat en
permanent arbetslöshet i Sverige helt i onödan på mellan 250 000 och
350 000 personer.
- Följden blev att Sverige i dag har lika hög arbetslöshet
som övriga Europa och världens största statsskuld i förhållande till
invånarantalet. Men det är inte bara genom att säga upp krediter som
bankerna plundrar sina kunder. Rånen
sker också genom att bankerna tillåter sig att skruva upp räntorna till
orimliga nivåer för både företagare och privatpersoner. Genom höga rättegångkostnader
och skiljeklausuler gör bankerna det nästan omöjligt far kunderna att få
upprättelse i domstol eller genom skiljeförfarande. Kostnaderna blir
alldeles för höga.
- Det senaste exemplet är den maskinentreprenör som
blev rånad av Nordbanken. Bankens finansbolag smyghöjde räntan på den
kredit han tagit för att köpa en grävmaskin.
- Finansbolaget överdebiterade med hela 45000 kronor
och tvingas nu återbetala dessa pengar jämte rättegångskostnader på
213 000 kronor. Bankrättsföreningens uppskattning är att åtta av tio
kreditkontrakt ar överdebiterade.
- Banker och finansbolag tillåter sig att debitera ända
upp till 25% högre ränta än avtalat, utan att meddela kredittagaren.
- I de över 400 fall där bank- och finansbolagen
hittills ingått förlikning har man bara prutat 70 - 80% av de
feldebiterade beloppen i stället för att göra rätt för sig fullt ut
och betala skadestånd. Skrivelser som skickats till Finansinspektionen,
som har till uppgift att bevaka bankernas förehavanden och låtanden i
dessa ärenden, har inte besvarats eller lämnats därhän.
- Samma sak med alla skrivelser som Finansinspektionen
mottog på grund av bankernas rättsvidriga uppsägningar av krediter
under bankkrisen. Min fråga till Finansinspektionens generaldirektör
Claes Norgren är därför följande:
- När nu Nordbankens finansbolag dömts i Stockholms
tingsrätt för att ha tagit ut ockerräntor i fallet med maskinentreprenören,
står tusentals företagare och väntar på att få upprättelse. Vad tänker
Finansinspektionen göra?
- Det naturligaste vore att dra in Nordbankens
banktillstånd och kräva att banken betalar skadestånd till de kunder
som drabbats.
- Efter vad som skett måste det vara korrekt att kräva
att bankens vd och ledning avgår och att Finansinspektionen också ifrågasätter
Nordbankens rätt att bedriva bankverksamhet. |
Mats Lönnerblad Ordförande i Bankrättsföreningen |
Hemsida |