[Hemsida]
[Brf-direkt] [Skicka
vykort] [Tipsa ditt nätverk]
Cynisk samordningsiver
Av Se nedan - SvD Brännpunkt
- 28 september 2003
Idén om att slå
samman allmänna domstolar och förvaltnings- domstolar vilar på
okunnighet och cynism. Det skulle undergräva ett medborgarskydd som har
byggts mödosamt under årtionden, hävdar Regeringsrättens ordförande
Hans Ragnemalm och kammarrättspresident Per Anclow.
I ett inlägg på SvD Brännpunkt (17/9) har två ledamöter i den s k
framtidsgruppen presenterat gruppens vision för ett nytt rättsväsende.
Visionen avser till övervägande del synpunkter av mera allmän karaktär,
rörande t ex domstolarnas attityder till och tillgänglighet för
medborgarna. Vi instämmer i allt detta.
Gruppens enda väsentliga konkreta förslag
- tillskapandet av en enda domstolsorganisation - präglas däremot enligt
vår uppfattning av en grundläggande avsaknad av medborgarperspektiv. Det
skulle kunna rasera ett effektivt rättsskydd som mödosamt byggts upp särskilt
under den senaste trettioårsperioden. Hörnpelarna i vår nuvarande förvaltningsprocess
är ett enkelt och billigt förfarande hanterat av domstolar med
specialkunskaper och med en skyldighet att vid behov bistå den enskilde.
Liksom de flesta länder i Europa har vi inte en utan två utvecklade
domstolshierarkier - allmänna domstolar för brott- och tvistemål och förvaltningsdomstolar
för i princip allt annat. Det är uppenbart att de allmänna domstolarna
har ett klart överläge om man anlägger ett massmedialt betraktelsesätt.
Vad som utspelas där är ofta mera spännande och lättillgängligt för
allmänheten.
Genom att låta bli att begå brott och dessutom leva i någorlunda
harmoni med sin omgivning kan man i regel undvika kontakt med dessa
domstolar. Så lätt slipper man inte undan de bestämmelser som förvaltningsdomstolarna
hanterar. Snart sagt varje medborgare företar sig någon gång något som
är reglerat på så sätt att det kan blir föremål för förvaltningsdomstols
prövning.
För vanliga människor är dessa
domstolar garanten för att de skall få vad riksdagen i sin lagstiftning
tillerkänt dem och för att de inte skall tvingas eller hindras att göra
annat än vad riksdagen bestämt. Förvaltningsdomstolarna har alltså i
realiteten ett övergripande konstitutionellt ansvar. Dessa domstolar kan
t o m överpröva inte bara kommunala beslut utan även regeringens beslut
i särskilda fall.
Det är inte nog med detta. EG-rätten, som helt domineras av offentlig rätt
och utgör en integrerad del av vår rättsordning, hanteras följdenligt
till allra största delen inte av allmänna domstolar utan av förvaltningsdomstolarna.
För dem har EG-rättsliga frågor blivit om inte vardagsmat så i vart
fall stundom svårtuggade anrättningar som frekvent står på menyn och måste
avnjutas med stor omsorg. Skyddet för de gemenskapsrättsligt grundade rättigheterna
skall enligt vad EG-domstolen ständigt framhåller vara effektivt. Med
det åsyftas inte att det skall vara på ytan juridiskt elegant utan att
det skall vara faktiskt användbart och tillgängligt för medborgarna. I
en diskussion om kraven på ett modernt domstolsväsende kan man inte förbigå
den radikala förändring av rättskipningens innebörd som ligger i att
svenska lagar numera stiftas inte bara i Stockholm utan också i Bryssel,
Strasbourg och Luxemburg.
I diskussionen kring besparingar förekommer uttalanden där en
sammanslagning av våra båda domstolsorganisationer förlänats karaktären
av magisk formel, ägnad att öppna Sesam. Bakom propåer om tillskapande
av en enda typ av domstol ligger ofta underförstått att de allmänna
domstolarna utan större svårighet skulle kunna hantera alla typer av frågor
och att man genom att slakta förvaltningsdomstolar och överföra deras måltyper
till allmän domstol skulle ge de sistnämnda mera sysselsättning och därmed
kunna rädda i första hand de mindre tingsrätterna.
Detta sägs naturligtvis inte explicit av framtidsgruppen, men i sina
visioner framhåller man särskilt två element som enligt vår
uppfattning är ägnade att urholka ett effektivt skydd på det förvaltningsrättsliga
området. Man pläderar för en gemensam processlag för alla mål, vilket
innefattar en latent risk för att förvaltningsprocessen genom anpassning
till de allmänna domstolarnas rättegångsregler förlorar i enkelhet och
effektivitet, och man önskar att parterna själva får ett större ansvar
för målens handläggning. Det skulle lämna svagare grupper, som nu i
stor utsträckning förlitar sig på domstolens utredningsplikt, i
sticket.
Sammanslagningsivern vilar enligt vår mening på okunnighet om förvaltningsrättens
omfång och komplexitet, på en god portion cynism vad gäller
medborgarskyddet och på en sangvinisk inställning beträffande
uppfyllandet av Sveriges folkrättsliga åtaganden. Det är ingen tillfällighet
att de allra flesta av våra bröder och systrar i den europeiska unionen
valt att reservera förvaltningsrättskipningen för särskilda domstolar
med specialistkompetens, vilka i enklare former kan erbjuda en vidare
krets av medborgare rättsskydd. Utanför står i första hand de
anglosachsiska länderna, och det är symptomatiskt att uttrycket "Law
is open to everybody, just like the Ritz Hotel" härrör från
England.
Att vi i Sverige skulle återfalla i ett överhetstänkande som i
realiteten syftar till att hålla medborgarna borta från domstolarna
finner vi ytterst betänkligt. Självfallet finns det gott om utrymme för
förändringar i rättsväsendet. Avsikten med vårt inlägg är således
inte att slå ett slag för att vår domstolsorganisation skall sitta i
orubbat bo. Liksom varje insiktsfull debattör på området anser att
antalet tingsrätter är för stort kan det naturligtvis ifrågasättas om
det inte finns för många länsrätter, kanske även kammarrätter.
Vad vi däremot anser som synnerligen angeläget är att sprida kännedom
om förvaltningsjuridikens väsentliga roll för den enskildes nattro.
Dessvärre är detta inte helt bekant, inte ens bland rikets alla
jurister.
Hans Ragnemalm
ordförande Regeringsrätten
Per Anclow
kammarrättspresident Stockholm
|