Exekutiv försäljning av fastighet

Avskrift av protokoll från kronfogden F-235-00-01

ingvar2.gif (39774 byte) Vid bevaknings sammanträdets början inlämnar Lars Ola Hull en skrift från hyresgästen, däri framför att bolagets investeringar i fastigheten uppgår till 467.785 kr enligt 26 bifogade fakturakopior.

tuna1.jpg (14511 byte)En styrelseledamot i Bankrättsföreningen tar upp en digitalkamera och fotograferar auktionsförrättaren. Auktionsförrättaren uppger att fotografering inte får ske på auktionen. Bankföreningens ordförande Mats Lönnerblad kräver då besked om vilken föreskrift eller bestämmelse som auktions förrättaren stöder sig på för ett sådant fotograferingsförbud. Efter ett tag hänvisar auktionsförrättaren till bestämmelsen i 2:5 UF, där det sägs att en förrättningsman får avvisa part eller annan som på en förrättning uppträder störande eller på annat sätt otillbörligt och inte rättar sig efter tillsägelse.

Lönnerblad anför att hinder mot försäljning föreligger. Enligt Lönnerblad har svarandena inte fått möjlighet till en riktig rättegång. Vidare bar bankdirektör Eidefors ljugit i målet. Eidefors agerande har polisanmälts och utredning pågår hos allmän åklagare. Skulle inte utredningen leda till allmänt åtal kommer enskilt åtal att väckas mot Eidefors.

Auktionsförrättaren uppger att inget det nu anförda medför hinder mot en försäljning av fastigheten idag.

Lars Ola Hull uppger att hinder mot en försäljning föreligger och anför följande. Hulls huvudmän har överklagat kronofogdemyndighetens beslut den 31 juli 2000 att inte medge anstånd samt att inte stoppa handläggningen på grund av hinder mot försäljningen av fastigheten. Ärendet ligger nu för prövning hos Högsta Domstolen som ännu inte meddelat beslut. Vidare har Hulls huvudmän ansökt om prövning hos Europadomstolen eftersom processen som lett fram till exekutionstiteln varit felaktig. Hyresgästen har säkerhet i fastigheten i form av två överhypotek i pantbreven 1990-07-31 nr 27244 och 27246. Pantbreven togs ut av Nordbanken genom en inblancoansökan. Pantbrev nr 27244 på 1.000.000 kr inom 1.721.000 kronor utgör gemensam säkerhet för Nordbanken och Utvecklingsfonden. Pantbrev nr 27246 förvaras hos Nordbanken. Ingvar och Anne-Marie Axelsson vill ha rättelse hos Nordbanken genom att banken överlämnar det sistnämnda pantbrevet till Axelssons så att de kan pantsätta pantbrevet som säkerhet för hyresgästens fordringar.

Auktionsförrättaren uppger att kronofogdemyndigheten i fredags eftermiddag fått Högsta Domstolens beslut på fax, däri framgår att prövningstillstånd inte meddelas. Inte heller i övrigt föreligger skäl för att ställa in dagens auktion.

Hull uppger att Högsta Domstolens beslut år okänt för klagandena.

Hull anför att hyresgästen hävdar rätt till inventarier och hyreskontrakt på fastigheten. Om inte kronofogdemyndigheten beslutar att undanta hyresgästens egendom bevakar hyresgästen sin fordran med säkerhet i form av överhypotek i pantbreven 1990-07-31 nr 27244 och 27246.

De inlämnade fakturakopiorna genomgås. Även Flinck och Lööw bereds tillfälle att gå igenom fakturakopiorna. Flinck och Lööw uppger att de vid denna auktion godtar att ifrågavarande egendom inte ingår i försäljningen. Det beslutas att carport, friggebod, samt inredning i konferensrum och laboratorium undantas från försäljningen vid denna auktion, i den mån egendomen kan avlägsnas från fastigheten utan att skada sker samt under förutsättning att fastigheten återställs i ursprungligt skick.

Hull uppger att hans huvudmän lämnat ett bud till Nordbanken idag. Flick meddelar att han inte fått något svar från banken idag och hemställer att dagens auktion genomförs.

Hull frågar auktionsförrättaren vem som år gäldenär och för vem pantsättning gjorts. Auktionsförrättaren uppger att av skuldebreven och pantsättningshandlingarna framgår att kredittagare/gäldenär är A Indstri AB. Hull anför att detta inte stämmer eftersom pantbrevet pä 1.000.000 kronor pantförskrivits som säkerhet för A Industrimonterings skulder.

I samband med genomgången av utkastet till sakägarförteckningen anför Hull och Lönnerblad att kronofogdemyndigheten under p 3 inte skall ta upp en större bevakad fordran från Nordbanken än vad som motsvarar pantvärdet. Skälet är att gäldenären är en annan än fastighetsägarna. Auktionsförrättaren uppger att banken har rätt att bevaka sin fordran och att den skall tas upp som nu gjorts i sakägarförteckningen.

En kort redogörelse lämnas för innehållet i handlingarna och för vidtagna åtgärder. De närvarande lämnas tillfälle att ta del av handlingarna.

Utkast till sakägarförteckning, grundat på vad som hittills förekommit, hålls tillgängligt.

Upplysningar lämnas om bestämmande av skyddsbelopp, lägsta bud för försäljning och Övriga försäljningsvillkor samt om tillvägagångssättet i övrigt vid upprättande av sakägarförteckning.

Det meddelas:

att den behållna avkastningen av fastigheten år........... .............kronor

hittills uppkomna förrättningskostnader uppgår till ....... 50 325 kronor

De närvarande lämnas tillfälle att anmäla ytterligare fordringar eller rättigheter som bör iakttas vid auktionen samt att yttra sig om anmälda anspråk och de villkor som skall gälla för försäljningen.

Vidare antecknas följande som förekommit under bevakningssammanträdet:

Kronofogdemyndigheten meddelar följande beslut med anledning av anmälda bevakningar och invändningar m. m:

Följande skäl anförs att beaktas vid kronofogdemyndighetens ställningstagande enligt 12:33 andra stycket UB.

Kronofogdemyndigheten anser att finns anledning att anta att hyresgästens  hyreskontrakt belastar fastigheten till beaktansvärd skada för fordringshavare med bättre rätt. Om hyresrätten skulle särskilt förbehållas har inte de spekulanter som år intresserade av att ropa in fastigheten med en uppsägningsrätt av hyresgästen möjlighet att bjuda. Flinck och Lööw uppger att de delar kronofogdemyndighetens bedömning.

Hull anför att hyresgästens hyresrätt inte år till beaktansvärd skada för fordringshavare med bättre rätt- Driftkostnaderna på fastigheten betalas av hyresgästen och det år en vinst för en fastighetsägare att ha en hyresgäst på fastigheten.

Kronofogdemyndigheten meddelar följande beslut:

Kronofogdemyndigheten beslutar att inte särskilt förbehålla hyresgästens hyreskontrakt enligt 12:33 2 st UB.

Om rättighet har förbehållits enligt 12:33 andra stycket UB anges här vilka som har bestritt att sådant förbehåll görs.

Bevakningssammanträdet avslutas. Det meddelas att kronofogdemyndighetens övriga beslut i de behandlade frågorna kommer att tas upp i sakförteckningen.