[Hemsida]
[Brf-direkt] [Skicka
vykort] [Tipsa ditt nätverk]
Juristens råd i tvist
med banken
När det uppstår en tvist mellan Dig och banken kan
det vara bra att känna till vad som är viktigt för Dig att tänka på.
Därför lämnar jag Dig nedan 10 råd:
- Var synnerligen omsorgsfull med att specificera tvistefrågorna.
Kontrollera att domstolen har uppfattat, förstått och formulerat
tvistefrågorna på ett absolut klart och korrekt sätt!
- Utred och sammanfatta underlag om exakt vad som inträffat och är
relevant och juridiskt avgörande. Gå noga igenom det grundläggande
materialet.
- Om Du anlitar ombud kontrollera noga att ombudet är absolut
oberoende och orädd samt har all erforderlig specialkunskap och
erfarenhet. Kontrollera även det tilltänkta ombudets record från
tvistemål med banker.
- Sky inga medel att inom lagens råmärken med omsorg säkerställa
komplett skriftlig och muntlig dokumentation att användas i den
eventuella rättegången.
- Fastställ på vilken nivå beslutsfattarna varit i Ditt fall - är
det t ex på styrelsenivå bankens beslut fattades skall Du kräva förhör
med styrelseledamot och VD.
- Var observant på att domstolen handlägger ärendet opartiskt och
använd de medel som finns i rättegångsbalken för att säkerställa
att domstolen uppträder opartiskt.
- Håll alltid fast vid att Du är en av två parter och glöm inte
att banken, som har omfattande resurser, kan strunta i Dig som kund
och i regel vill vinna till varje pris, även om banken vet att Du har
rätt; Det kan bero på t ex att en bankfunktionär anser att han måste
rädda sitt eget skinn och offra Dig.
- Tänk igenom hur Du skall förhindra banken från:
- att obehörigen påverka förhörspersoner
- att få möjlighet att obehörigen på annat sätt manipulera
verkligheten
Agera inte förrän allt är säkerställt!
- Banker vägrar i regel konsekvent att medverka till att utreda
sanningen – använd alla de medel som t.ex. rättegångsbalken
erbjuder för att få fram sanningen, t.ex. yrkande om edition och
muntlig förhandling avseende edition.
- Domstolar är ofta - tingsrätt, hovrätt och HD - av någon
anledning obenägna att tro att en bank handlat fel.
Vidare är tvistefrågorna ofta sådana att domstolen icke har
erforderlig kunskap och kompetens eller tid och vilja att förutsättningslöst
fastställa vad tvistefrågan gäller. Banken försöker många gånger
att få det att framstå som om målet gäller något helt annat än
det i verkligheten gäller.
Var därför noga med att presentera och servera domstolen materialet
etc så att domstolen bibringas förmåga att sakligt bedöma frågan
och att domstolen skall förmås att utan sidoblickar förutsättningslöst
och enligt gällande lagstiftning pröva föreliggande fråga, och som
sagt att bl a icke förledas att tro att målet gäller något annat
än det i själva verket gäller.
Om Du har ombud skall Du också tänka på följande:
A) Det är Du som känner till de faktiska förhållandena.
B) Du är ansvarig för alla åtgärder som
beslutas.
C) Din samverkan med ombudet skall vara ett
teamwork.
För att Du skall kunna vinna framgång i Din tvist
med banken är det oundgängligen nödvändigt att Du följer dessa råd.
|