[Hemsida] [Brf-direkt] [Skicka vykort] [Tipsa ditt nätverk]

Juristens råd i tvist med banken

När det uppstår en tvist mellan Dig och banken kan det vara bra att känna till vad som är viktigt för Dig att tänka på. Därför lämnar jag Dig nedan 10 råd:

  1. Var synnerligen omsorgsfull med att specificera tvistefrågorna. Kontrollera att domstolen har uppfattat, förstått och formulerat tvistefrågorna på ett absolut klart och korrekt sätt!
  2. Utred och sammanfatta underlag om exakt vad som inträffat och är relevant och juridiskt avgörande. Gå noga igenom det grundläggande materialet.
  3. Om Du anlitar ombud kontrollera noga att ombudet är absolut oberoende och orädd samt har all erforderlig specialkunskap och erfarenhet. Kontrollera även det tilltänkta ombudets record från tvistemål med banker.
  4. Sky inga medel att inom lagens råmärken med omsorg säkerställa komplett skriftlig och muntlig dokumentation att användas i den eventuella rättegången.
  5. Fastställ på vilken nivå beslutsfattarna varit i Ditt fall - är det t ex på styrelsenivå bankens beslut fattades skall Du kräva förhör med styrelseledamot och VD.
  6. Var observant på att domstolen handlägger ärendet opartiskt och använd de medel som finns i rättegångsbalken för att säkerställa att domstolen uppträder opartiskt.
  7. Håll alltid fast vid att Du är en av två parter och glöm inte att banken, som har omfattande resurser, kan strunta i Dig som kund och i regel vill vinna till varje pris, även om banken vet att Du har rätt; Det kan bero på t ex att en bankfunktionär anser att han måste rädda sitt eget skinn och offra Dig.
  8. Tänk igenom hur Du skall förhindra banken från:
    1. att obehörigen påverka förhörspersoner
    2. att få möjlighet att obehörigen på annat sätt manipulera verkligheten

      Agera inte förrän allt är säkerställt!

  1. Banker vägrar i regel konsekvent att medverka till att utreda sanningen – använd alla de medel som t.ex. rättegångsbalken erbjuder för att få fram sanningen, t.ex. yrkande om edition och muntlig förhandling avseende edition.
  2. Domstolar är ofta - tingsrätt, hovrätt och HD - av någon anledning obenägna att tro att en bank handlat fel.
    Vidare är tvistefrågorna ofta sådana att domstolen icke har erforderlig kunskap och kompetens eller tid och vilja att förutsättningslöst fastställa vad tvistefrågan gäller. Banken försöker många gånger att få det att framstå som om målet gäller något helt annat än det i verkligheten gäller.
    Var därför noga med att presentera och servera domstolen materialet etc så att domstolen bibringas förmåga att sakligt bedöma frågan och att domstolen skall förmås att utan sidoblickar förutsättningslöst och enligt gällande lagstiftning pröva föreliggande fråga, och som sagt att bl a icke förledas att tro att målet gäller något annat än det i själva verket gäller.

    Om Du har ombud skall Du också tänka på följande:

    A) Det är Du som känner till de faktiska förhållandena.

    B) Du är ansvarig för alla åtgärder som beslutas.

    C) Din samverkan med ombudet skall vara ett teamwork.

    För att Du skall kunna vinna framgång i Din tvist med banken är det oundgängligen nödvändigt att Du följer dessa råd.


Tack besöket och välkommen åter!
Hemsida