BrB 10 Kap. Om förskingring och annan trolöshet
Förskingring
1§ Om någon, som på grund av avtal, allmän eller enskild tjänst
eller dylik ställning fått egendom i besittning för annan med
skyldighet att utgiva egendomen eller redovisa för denna, genom att
tillägna sig egendomen eller annorledes åsidosätter vad han har att
iakttaga för att kunna fullgöra sin skyldighet, dömes, om gärningen
innebär vinning för honom och skada för den berättigade, för förskingring
till fängelse i högst två år.
Trolöshet mot huvudman
§5 Om någon, som på grund av förtroendeställning fått till
uppgift att för någon annan sköta ekonomisk angelägenhet eller självständigt
handha kvalificerad teknisk uppgift eller övervaka skötseln av sådan
angelägenhet eller uppgift, missbrukar sin förtroendeställning och därigenom
skadar huvudmannen, döms han för trolöshet mot huvudman till böter
eller fängelse i högst två år.
BrB 15 Kap. Om mened, falskt åtal och annan osann utsaga
Mened
§1 Om någon under laga ed lämnar osann uppgift eller förtiger
sanningen, dömes för mened till fängelse i högst fyra år, eller om
brottet är ringa, till böter eller fängelse i högst sex månader.
Är brottet grovt, skall dömas till fängelse, lägst två och högst
åtta år. Vid bedömande huruvida brottet är grovt skall särskilt
beaktas, om det skett med uppsåt att oskyldig skulle fällas till
ansvar för allvarligt brott eller eljest synnerliga skada tillfogas
annan.
Osann partsutsaga
§2 Den som vid förhör under sanningsförsäkran i rättegång lämnar
osann uppgift eller förtiger sanningen, dömes för osann partsutsaga
till fängelse i högst två år eller, om brottet är ringa, till böter
eller fängelse i högst sex månader.
§3 Begår någon av grov oaktsamhet gärning som i 1
eller 2 § sägs, dömes för ovarsam utsaga till böter eller fängelse
i högst sex månader.
§4 Prövas utsaga som avses i 1 - 3§§ vara utan
betydelse för saken, skall ej dömas till ansvar.
Vad som nu sagts skall ock gälla, om någon lämnat osann uppgift eller
förtigit sanningen angående sådant varom han ägt vägra att yttra
sig och omständighetena innebära skälig ursäkt för honom.
HB 1 3 Kap. Om rättshandlings ogiltighet
Tvång
§29 Rättshandling, den någon utan användande av sådana tvångsmedel,
som 28§ avses, rättsstridigt tvungit en annan att företaga, vare ej gällande
mot den tvungne, där den, gent emot vilken rättshandlingen företogs,
själv utövat tvånget eller ock insett eller bort inse, att rättshandlingen
framkallats genom rättsstridigt tvång från annan sida.
Svek
30§ Där den, gent emot vilken en rättshandling företagits,
framkallat densamme genom svikligt förledande eller icke insett eller
bort inse, att den, som företog rättshandlingen, blivit svikligen förledd
därtill av annan, vare rättshandlingen icke gällande mot den förledde.
Har den, gent emot vilken rättshandlingen företogs, svikligen uppgivit
eller förtegat omständigheter, som kunna antagas vara av betydelse för
rättshandlingen, skall ha anses hava därigenom framkallat densamma, såframt
det ej visas, att det svikliga förfarandet icke inverkat å rättshandlingen.
31§ Har någon begagnat sig av annans trångmål,
oförstånd, lättsinne eller beroende ställning till att taga eller
betinga sig förmåner, vilka stå i uppenbart missförhållande till
det vederlag, som må hava blivit erlagt eller utfäst, eller för vilka
något vederlag icke skall utgå, vare rättshandling, som sålunda
tillkommit, icke gällande mot den förfördelade. Lag samma vare, där
sådant otillbörligt förfarande, som i första stycket avses, ligger
annan till last än den, gent emot vilken rättshandlingen företogs,
och den ägde eller bort äga kunskap därom.
33§ Rättshandling, som eljest vore att såsom
giltig anse, må ej göras gällande, där omständigheterna vid dess
tillkomst voro sådana, att det skulle strida mot tro och heder att med
vetskap om dem åberopa rättshandlingen, och den, gent emot vilken rättshandlingen
företogs, måste antagas hava ägt sådan vetskap.
RB 13 kap. Om föremål för talan och talans väckande
2§ Talan om fastställelse, huruvida visst rättsförhållande
består eller icke består, må upptagas till prövning, om ovisshet råder
om rättsförhållandet och denna länder käranden till förfång.
Beror sakens prövning av frågan, huruvida visst rättsförhållande,
som är stridigt mellan parterna, består eller icke består, må ock
talan om fastställelse därav upptagas.
Är i lag eljest stadgat, att fastställelsetalan i
visst fall må upptagas, vare det gällande.
RB 36 kap. Om vittne
8§ Rätten må förelägga den som skall höras
som vittne att, innan han infinner sig för avgivande av vittnesmål,
uppliva sin kunskap om vad vittnesförhöret gäller genom att granska för
vittnet tillgängliga räkenskapsböcker, anteckningar eller andra
handlingar eller besiktiga plats eller föremål, om sådant kan ske
utan avsevärd olägenhet för vittnet.
§21 Vägrar vittne utan giltigt skäl att avlägga
ed eller att avgiva vittnesmål eller besvara fråga eller att iakttaga
föreläggande enligt 8§, förelägge rätten vittnet vid vite och, om
vittnet ej låter sig rätta därav, vid äventyr av häkte att fullgöra
sin skyldighet. Ej må av anledning, som nu sagts, någon hållas i häkte
under längre tid än tre månader och intet fall längre, än till dess
rätten skilt målet från sig. Vittne, som insatts i häkte, skall
senats vara fjortonde dag inställas för rätten.
Tryckfrihetsförordningen
1 Kap. Om tryckfrihet
1§ Med tryckfrihet förstås varje svensk medborgares rätt att,
utan några myndigheter eller annat allmänt organ i förväg lagda
hinder, utgiva skrifter, att sedermera endast inför laglig domstol
kunna tilltalas för deras innehåll, och att icke i annat fall kunna
straffas därför, än om detta innehåll strider mot tydlig lag, given
att bevara allmänt lugn, utan att återhålla allmän upplysning.
I överensstämmelse med de i första stycket angivna
grunderna för en allmän tryckfrihet och till säkerställande av ett
fritt meningsutbyte och en allsidig upplysning skall det stå varje
svensk medborgare fritt att, med iakttagande av de bestämmelser som äro
i denna förordning meddelade till skydd för enskild rätt och allmän
säkerhet, i tryckt skrift yttra sina tankar och åsikter, offentliggöra
allmänna handlingar samt meddela uppgifter och underrättelser i vad ämne
som helst.
Det skall ock stå envar fritt att, i alla de fall de
ej annat är i denna förordning föreskrivet, meddela uppgifter och
underrättelser i vad ämne som helst för offentliggörande i tryckt
skrift till författare eller annan som är att anse som upphovsman till
framställning i skriften, till skriftens utgivare eller, om för
skriften finnes särskild redaktion, till denna eller till företag för
yrkesmässig förmedling av nyheter eller andra meddelanden till
periodiska skrifter.
Vidare skall envar äga rätt att, om ej annat följer
av denna förordning, anskaffa uppgifter och underrättelser i vad ämne
som helst för att offentliggöra dem i tryckt skrift eller för att lämna
meddelanden som avses i föregående stycke. Lag 1976:955, som trätt
kraft 1 jan. 1978. Ang. övergångsbestämmelser se SFS.
Yttrandefrihetsgrundlagen
1 Kap. Grundläggande bestämmelser
1§ Varje svensk medborgare är gentemot det allmänna tillförsäkrad
rätt enligt denna grundlag att i ljudradio, television och vissa
liknande överföringar, filmer, videogram och andra upptagningar av rörliga
bilder samt ljudupptagningar offentligen uttrycka tankar, åsikter och känslor
och i övrigt lämna uppgifter i vilket ämne som helst.
Yttrandefriheten enligt denna grundlag har till ändamålet
att säkra ett fritt meningsutbyte, en fri och allsidig upplysning och
ett fritt konstnärligt skapande. I den får inga andra begränsningar göras
än de som följer av denna grundlag.
Vad som sägs i grundlagen om radioprogram gäller förutom
program i ljudradio också program i television och innehållet i vissa
andra sändningar av ljud, bild eller text som sker med hjälp av
elektromagnetiska vågor. Vad som sägs om filmer avser även videogram
och andra upptagningar av rörliga bilder
5§ Den som skall döma över missbruk av
yttrandefriheten eller på annat sätt vaka över att denna grundlag
efterlevs bör betänka att yttrandefriheten är en grundval för ett
fritt samhällsskick. Han bör alltid uppmärksamma syftet mer än
framställningssättet. Om han är tveksam, bör ha hellre fria än fälla.
Regeringsformen
11 Kap. Rättskipning och förvaltning
6 § Under regeringen lyder justitiekanslern, riksåklagaren, de
centrala ämbetsverken och länsstyrelserna. Annan statlig förvaltningsmyndighet
lyder under regeringen, om myndigheten ej enligt denna regeringsform
eller annan lag är myndighet under riksdagen.(..)
Lag om justitiekanslerns tillsyn - SFS 1975:1339
1 § Justitiekanslern har i den omfattning som anges i 2 och 3
§§ tillsyn över att de som utövar offentlig verksamhet efterlever
lagar och andra författningar samt i övrigt fullgör sina åligganden.
2 § Statliga myndigheter samt anställda,
uppdragstagare och andra som är knutna till sådana myndigheter står
under justitiekanslerns tillsyn i den utsträckning regeringen föreskriver
det. Justitiekanslerns tillsyn skall dock ej kunna omfatta regeringen
eller statsråd, ej heller riksdagens myndigheter eller anställda och
uppdragstagare vid riksdagens myndigheter.
3 § Under justitiekanslerns tillsyn står
dessutom
- kommunala myndigheter och andra myndigheter som ej är statliga,
- tjänstemän och andra befattningshavare vid myndigheter som avses
under 1,
- andra som, utan att vara knutna till statlig myndighet, innehar tjänst
eller uppdrag varmed följer myndighetsutövning, såvitt avser
denna deras verksamhet, dock ej ledamöter av riksdagen, kyrkomötet
eller beslutande kommunal församling,
- tjänstemän och uppdragstagare i statliga affärsverk, när de för
verkens räkning fullgör uppdrag i sådana aktiebolag där staten
genom verken utövar ett bestämmande inflytande.
Vid tillsyn över kommunala myndigheter skall
justitiekanslern beakta de former i vilka den kommunala självstyrelsen
utövas. Lag (1987:996).
4 § Med befattningshavare förstås nedan i
denna lag person som står under justitiekanslerns tillsyn enligt lagen.
5 § Justitiekanslern får som särskild åklagare
väcka åtal mot befattningshavare som har begått brottslig gärning
genom att åsidosätta vad som åligger honom i tjänsten eller
uppdraget. Ger utredningen i ärende justitiekanslern anledning anta att
sådan brottslig gärning begåtts, tillämpas vad som föreskrivs i lag
om förundersökning, åtal och åtalsunderlåtelse samt om allmän åklagares
befogenheter i övrigt i fråga om brott under allmänt åtal. I mål
som har anhängiggjorts vid tingsrätt bör talan fullföljas till högsta
domstolen endast om synnerliga skäl föranleder det. Lag (1987:996).
6 § Har befattningshavare åsidosatt vad som
åligger honom i hans tjänst och kan felet beivras genom disciplinärt
förfarande, får justitiekanslern göra anmälan till den som har
befogenhet att besluta om disciplinpåföljd. Om den som är legitimerad
eller annars behörig att utöva yrke inom hälso- och sjukvården,
tandvården eller detaljhandeln med läkemedel eller yrke som veterinär
har varit grovt oskicklig vid utövningen av sitt yrke eller på annat sätt
visat sig uppenbart olämplig att utöva detta, får justitiekanslern göra
anmälan till den som har befogenhet att besluta om återkallelse av
legitimationen eller behörigheten. Motsvarande anmälan får göras i
fråga om begränsning av sådan legitimerad yrkesutövares behörighet,
om denne har missbrukat sin behörighet på något annat sätt.
Anser justitiekanslern det vara påkallat att
befattningshavare avskedas eller avstänges från sin tjänst på grund
av brottslig gärning eller grov eller upprepad tjänsteförseelse, får
han göra anmälan härom till den som har befogenhet att besluta om sådan
åtgärd.
När justitiekanslern har gjort anmälan i ett sådant
ärende som avses i första eller andra stycket skall han i ärendet få
tillfälle att komplettera egen utredning och att yttra sig över
utredning som har tillförts ärendet av någon annan samt att närvara,
om muntligt förhör hålls. Vad som nu sagts gäller dock inte ärenden
om avstängning. Lag (1987:996).
7 § Har myndighet meddelat beslut mot
befattningshavare i ärende om tillämpningen av särskilda bestämmelser
för offentliga tjänstemän i lag eller annan författning om
disciplinansvar eller om avskedande eller avstängning från tjänsten på
grund av brottslig gärning eller tjänsteförseelse, får
Justitiekanslern föra talan vid domstol om ändring i beslutet.
Detsamma gäller i fråga om myndighets beslut i ärende om
disciplinansvar mot den som tillhör hälso- och sjukvårdspersonalen
eller är veterinär, krigsman eller disciplinansvarig enligt lagen
(1994:1811) om disciplinansvar inom totalförsvaret, m.m. samt i fråga
om myndighets beslut i ärende om sådan behörighetsfråga som avses i
6 § första stycket. Närmare bestämmelser om sådan talan meddelas i
lag eller annan författning.
Har befattningshavare enligt vad därom är föreskrivet
sökt ändring vid domstol i beslut som avses i första stycket och har
beslutet tillkommit efter anmälan av Justitiekanslern, företräder
Justitiekanslern det allmänna som befattningshavarens motpart i
tvisten. Detsamma gäller, om Justitiekanslern har sökt ändring i
beslutet.
Vad i lag eller annan författning är föreskrivet
om arbetsgivare skall i fråga om tvister som avses i denna paragraf äga
motsvarande tillämpning på Justitiekanslern. Bestämmelserna i 4 kap.
7 § och 5 kap. 1 § första stycket lagen (1974:371) om rättegången i
arbetstvister skall dock ej tillämpas i fråga om tvist i vilken
Justitiekanslern för talan. Lag (1994:2068).
8 § Om justitiekanslerns befogenhet att väcka
åtal mot ledamot av högsta domstolen eller regeringsrätten samt talan
om skiljande eller avstängning av sådan ledamot från tjänsten eller
skyldighet för ledamot att undergå läkarundersökning är föreskrivet
i regeringsformen.
9 § Justitiekanslern får närvara vid
domstols eller förvaltningsmyndighets överläggningar, dock utan rätt
att yttra sin mening. Han har tillgång till myndighetens protokoll och
handlingar.
10 § Domstol och förvaltningsmyndighet samt
tjänsteman hos staten eller kommun skall tillhandagå justitiekanslern
med de upplysningar och yttranden som han begär. Sådan skyldighet åligger
även annan, om han står under justitiekanslerns tillsyn.
När justitiekanslern begär upplysningar eller
yttranden i andra ärenden än dem där han har beslutat att inleda förundersökning,
får han förelägga vite om högst 1 000 kronor. Justitiekanslern får
döma ut försuttet vite. Lag (1987:996).