[Hemsida]
[Brf-direkt] [Skicka
vykort] [Tipsa ditt nätverk]
Känner banken ingen
empati?
Av Mats Lönnerblad - 27 oktober 2000
Frågan är aktuell i ett mål som nyligen är
överklagat till Hovrätten och där det inte tidigare finns några
prejudikat. Men låt mig först få förklara vad ärendet handlar om. En
bankkund som var aktieägare i ett bolag fick sina krediter uppsagda
våren 1992, mitt under den värsta bankkrisen.
Bolaget hade krediter hos en av våra största affärsbanker. Till
säkerhet för bolagets skuld i banken låg pantbrev i aktieägarens
fastighet. Bolaget saknade realiserbara tillgångar vid tidpunkten för
skuldebrevet undertecknande . Banken krävde bolaget på räntor och
amorteringar eftersom bolaget sedan lång tid tillbaka inte kunnat betala
skulderna.
När aktieägaren fick kravbreven blev hon panikslagen och kunde därför
inte företa några konstruktiva åtgärder. Hon blev deprimerad och tog
kontakt med en läkare och specialist i allmän psykiatri där hon fick
behandling.
I början av år 1993 hade banken tröttnat på att inte få betalt och
tog därför kontakt med aktieägaren som vid besöket hos banken blev
bryskt bemött. Kontorschefen presenterade skuldbrevet och förklarade att
nu skulle aktieägaren överta bolagets skulder, i annat fall skulle
banken lägga beslag på sina panter. Hennes hem skulle säljas på
exekutiv auktion.
Aktieägaren tilläts inget rådrum. Hon var mycket fäst vid sitt hem och
uppfattade vid besöket endast att hennes hem skulle kunna komma att
säljas på exekutiv auktion. Hon kände sig helt i händerna på
kontorschefen och undertecknade handlingen.
Aktieägaren förstod då inte vad transaktionen innebar. Banken har i sin
kreditgivning tillskansat sig ekonomiska förmåner som står i uppenbart
missförhållande till vederlaget.
Vid kreditgivningen presenterades inga ekonomiska kalkyler över
aktieägarens förutsättningar att personligen finansiera lånet. Då
bolaget saknade ekonomiska möjligheter att fullfölja åtagandet gentemot
banken, var det en fördel för banken att aktieägaren personligen
övertog skulderna.
Någon motprestation från bankens sida utgick inte. Det måste ha varit
uppenbart att aktieägaren inte förstod vad transaktionen innebar, varken
för bolaget eller för henne personligen. Banken utnyttjade hennes
oförstånd för att tillskansa sig ekonomiska förmåner som stod i
uppenbart missförhållande till motprestationen.
Kort tid efter aktieägarens undertecknande av skuldebrevet inleddes
också från bankens sida inkassoåtgärder och fordran förföll i sin
helhet efter sommaren, d v s knappt sex månader efter undertecknandet.
Banken är i sin kreditgivning skyldig att följa EG-rätten,
bankrörelselagen, konsument-kreditlagen, finansinspektionens
allmänna råd mm. Gemensamma regler som avser kreditgivning är bankens
ovillkorliga skyldighet att vidtaga en kreditprövning och dessutom vid
detta tillfälle analysera kundens förmåga att finansiera lånet.
När det gäller privatpersoner, är kravet på noggrann
kreditprövningar absolut, vilket svenska domstolar fortfarande inte har
förstått. Skulle banken åsidosätta denna skyldighet kan det leda till
straffansvar för den enskilde banktjänstemannen, vilket svenska
domstolar inte heller tycks bry sig om. Dessa omständigheter har inte
heller varit kända för aktieägaren i detta sammanhang, då hon befunnit
sig i ett tillstånd som kan betecknas som handlingsförlamning.
När hon från Kronofogdemyndigheten senare erhöll ansökan om
betalningsföreläggande visste hon inte att hon kunde göra några
invändningar som kunde godtagas av domstol och det är inte
förrän nu, när det redan är för sent, som hon blivit
uppmärksammad på att utslaget vilar på felaktiga grunder och att
skuldebrevet därmed är ogiltigt alternativt jämkningsbart jämlikt Avtalslagen 31, 33 och 36 §§.
Den fråga som infinner sig är således om Hovrätten har tillräcklig
medkänsla i detta ärende för att ta upp fallet till prövning. Om inte
blir det aktieägaren i detta fall som får lida för banken har utövat
utpressning i en situation där aktieägaren var deprimerad och därför
inte på rätt sätt kunde tillgodogöra sig sina rättigheter.
Dessutom består mer än hälften av alla processer i Sverige av
mål som innefattar vårdslös kreditgivnig i samband med finanskrisen och
där aldrig banken ställs till svars. Utan det blir bara bankkunden som
får lida. Bankerna har gjort det lätt för sig i dessa sammanhang.
Därför används också bankens egen förening, Svenska Bankföreningen,
som remissinstans för de mål som Högsta domstolen tar upp till
prövning.
Och instansen dit bakkunderna kan vända sig för att klaga,
Konsumenternas Bankbyrå, finansieras också av bankerna som gärna
lyssnar på vad kunderna har att säga och sedan förklarar varför banken
har rätt, i alla sammanhang.
Detta betyder att det är bankernas egen advokat, Ulla Lundquist,
till vardags VD i Svenska Bankföreningen som bestämmer hur Högsta
domstolen skall döma i bankmål. Ulla Lundquist utmärkte sig i
Göteborgs Tingsrätt för några år sedan, genom att riva sönder
skriftlig bevisning som var till nackdel för banken, som hon av misstag
lämnat in som bevisning i ett stort bankmål. Några repressalier för
denna åtgärd skedde aldrig.
I Sverige är således bankkunderna helt rättslösa i bankmål, vilket
också regeringens hemlighållande av handlingar från b l a dåvarande
Bankinspektionen, bankerna och Finansdepartementet av Sveriges största
bank - och finansskandal genom tiderna visar.
Genom att släppa efter på hemlighetsstämpeln skulle ju en del
bankkunder få rätt i sina pågående processer. Detta är något som
regeringen till varje pris vill undvika !
Mats Lönnerblad
Ordförande i Bankrättsföreningen
Avtalslagen HB 1:
31§ Har någon begagnat sig av annans
trångmål, oförstånd, lättsinne eller beroende ställning till att
taga eller betinga sig förmåner, vilka stå i uppenbart
missförhållande till det vederlag, som må hava blivit erlagt eller
utfäst, eller för vilka något vederlag icke skall utgå, vare
rättshandling, som sålunda tillkommit, icke gällande mot den
förfördelade. Lag samma vare, där sådant otillbörligt förfarande,
som i första stycket avses, ligger annan till last än den, gent emot
vilken rättshandlingen företogs, och den ägde eller bort äga kunskap
därom.
33§ Rättshandling, som eljest vore att såsom
giltig anse, må ej göras gällande, där omständigheterna vid dess
tillkomst voro sådana, att det skulle strida mot tro och heder att med
vetskap om dem åberopa rättshandlingen, och den, gent emot vilken
rättshandlingen företogs, måste antagas hava ägt sådan vetskap.
36§ Avtalssvillkor får jämkas eller lämnas
utan avseende, om villkoret är oskäligt med hänsyn till avtalets
innehåll, omständigheter vid avtalets tillkomst, senare inträffade
förhållanden och omständigheterna i övrigt. Har villkoret sådan
betydelse för avtalet att det icke skäligen kan krävas att detta i
övrigt skall gälla med oförändrat innehåll, får avtalet jämkas
även i annat hänseende eller i sin helhet lämnas utan avseende.
Vid prövning enligt första stycket skall särskild
hänsyn tagas till behovet av skydd för den som i egenskap av konsument
eller eljest intager en underlägsen ställning i avtalsförhållandet.
Första och andra styckena äga motsvarande
tillämpning i fråga om villkor vid annan rättshandling än avtal.
|