[Hemsida]
[Brf-direkt] [Skicka
vykort] [Tipsa ditt nätverk]
Sverige bryter mot
gemenskapsrätten!
Av Mats Lönnerblad - 9 november 2000
När det gäller kreditlöften och information om
gällande mervärdeskatteregler är bankerna och staten lika goda
kålsupar. De informerar felaktigt om innebörden av gällande
kreditlöften och mervärdeskatteregler. När sedan domstolarna prövar
sakfrågorna, bryr de sig inte om gällande rätt, utan ger vanemässigt
bankerna och staten rätt i sak.
Vid prövning i domstol borde självfallet bankerna och staten bli
skadeståndsskyldiga i enlighet med 3 kapitlet 2 § i skadeståndslagen.
Problemet för dem som drabbas är uppenbart. Företagen inriktar sin
verksamhet efter den information som de mottar från bankerna och blir
därmed skuldsatta och tvingas i konkurs, när bankerna sedan inte
uppfyller sina löften. När de sedan försöker få upprättelse i
domstol betraktar domstolarna som regel både bankerna och staten som
myndigheter. De som orsakat skadan slipper betala skadestånd.
Bankerna struntar fortfarande i den europeiska bankrätten och svenska
staten underlåter att anpassa mervärdeskattelagen ( 1994:200 ) till
sjätte rådsdirektivet av den 17 maj 1977 om harmonisering av
medlemsstaternas lagstiftning om omsättningsskatt - Gemensamt system för
mervärdeskatt: enhetligt beräkningsunderlag ( 77/388/EEG ) därigenom
orsakar de företagarna skada som de i enlighet med gemenskapsrättsliga
regler är skyldiga att svara för.
Enligt svensk lag gäller skriftliga kreditlöften i enlighet med 1:a
paragrafen i köplagen och 1:a paragrafen i avtalslagen. Omfattningen av
mervärdeskatteplikten återfinns i svensk lag i 3:e kapitlet lagen (
1994:200 ) om mervärdeskatt.
I gemenskapsrätten återfinns 1:a paragrafen i avtalslagen i varje land
och är en av EG-rättens grundläggande rättsregler som ger uttryck för
att "avtal skall hållas". Denna rättstradition går tillbaka
till den romanska rätten och har en tusenårig tradition. Det är
rättstillämpningen av denna rättsregel som inte fungerar i Sverige, mot
framför allt banker och staten.
Mervärdeskatten regleras i Sjätte rådsdirektivet av den 17 maj 1977 om
harmonisering av medlemsstaternas lagstiftning om omsättningsskatt -
Gemensamt system för mervärdeskatt: enhetligt beräkningsunderlag (
77/388/EEG).
Sverige har i anslutningsföredraget ( artikel 166-168), förbundit sig
att, om undantag inte medgetts, vidta de åtgärder som är nödvändiga
för att från dagen för anslutningen följa bestämmelser i direktiv mm
( prop 1994/95:19 del 3, bilaga 10, sid. 61.)
Enligt artikel 189 i fördraget den 25 mars 1957 om upprättandet av
Europeiska Ekonomiska Gemenskapen (Romfördraget) är förordningar
direktiv och beslut bindande för alla medlemsstaterna. Förordningar är
direkt tillämpliga och får enligt praxis inte implementeras.
Direktiv "skall med avseende på det resultat som skall uppnås vara
bindande för varje medlemsstat till vilken det är riktat, men skall
överlåta åt de nationella myndigheterna att bestämma form och
tillvägagångssätt för genomförandet"
Medan bankerna tillåts desinformera sina kunder, om innebörden av
lämnade kreditlöften lämnar skattemyndigheten vilseledande information
om gällande rätt i samband med inbetalning av moms.
Vid domstolsprövning tillåts sedan bankerna att "rygga skriftliga
kreditlöften utan förbehåll" med skattemyndigheten i regel står
fast vid sin inställning och dessutom får rätt trots att de har fel.
EG-Domstolen har i målen 6 och 9/90 Francovich och Bonifaciv Italien, (
1991 ) ECR 1-53577, liksom i en nyligen avkunnad dom i mål 46/93 Braserie
du pêcheur SA och 48/93 Factortame m fl, fastslagit att det är en
princip i gemenskapsrätten att alla medlemsstaterna är skyldiga att
gottgöra förlust och skada som drabbar enskilda genom brott mot
gemenskapsrätten för vilken staterna kan hållas ansvariga.
Konsekvensen för bankerna och staten kan bli förödande. Stämningar på
grund av vilseledande information och vilseledande myndighetsutövning har
fram till nu varit sällsynta och inte föranlett några större
åtgärder från svenska domstolars sida, eftersom det har varit en svensk
tradition att frikänna banker och staten från ansvar.
För att vinna dessa mål mot och få rätt till skadestånd räcker det
med domstolarna bryter mot EG-rätten!
EG-Domstolen slog tidigt fast principen och EG-rättens direkta
tillämplighet, enligt vilken gemenskapsrätten griper in i den inhemska
rättsordningen utan stöd av någon som helst nationell bestämmelse. (
Målet 28/67 molkerei Zentrale 1968 ECR s 143.
Därför kan nu svenska staten se fram mot ett stort antal
skadeståndsmål som äntligen ger svenska företagare rätt. En rätt man
haft långt innan inträdet i EU men som aldrig tillämpats i Sverige !
Det är nog därför som svenska domstolar konsekvent försöker låta bli
att fråga EG-domstolen om förhandsbesked i dessa ärenden, trots
domstolarnas skyldighet att fråga.
|