[Hemsida]
[Brf-direkt] [Skicka
vykort] [Tipsa ditt nätverk]
Bo Lundgren lagstiftade
bort äganderätten
Av Mats Lönnerblad - 6 december 2000
I tilläggsprotokoll till konventionen
angående skydd för de mänskliga rättigheterna och de grundläggande
friheterna som skrevs på i Paris redan den 20 mars 1952 och som
ratificerades i Sverige den 17 april samma år framgår klart och tydligt
vilka regler som gäller för egendomsskydd.
Redan i den första artikeln står det skrivet att envar fysisk
eller juridisk persons rätt till sin egendom skall lämnas okränkt ( a
droit au respect de ses biens ). Ingen må således berövas sin egendom
annat än i det allmännas intresse och under de förutsättningar som
angivas i lag och av folkrättens allmänna grundsatser.
Denna lag gäller således lika mycket både i Grekland som i
Sverige. Två länder som på ett flagrant sätt brutit mot
Europakonventionen i dessa sammanhang.
Fortfarande har Sverige inte lyckats få några mål prövade
Europadomstolen, som blev följden av den svenska bankkrisen 1987 - 1993.
Men flera mål från Sverige är på väg till Europadomstolen, när väl
avgöranden har fattats i högsta rättsinstans, på vilka grunder
bankerna skall tillåts att säga upp krediterna för välskötta
företag, som alltid skött sina förpliktelser.
Efter sex års processande i Europadomstolen avgjordes
nyligen det första målet som gäller den grekiska staten, som kommer att
få stor prejudicerande betydelse. Målet gäller ingen mindre än exkung
Konstantin i målet mot den grekiska staten, som nu måste betala honom,
hans syster Irene och faster Katarina för familjens tre lantegendomar,
inklusive två stora villor som konfiskerades av den Grekiska staten när
det grekiska Kungadömet föll.
I Grekland var det Papandreos socialistregering som stod för
konfiskering av egendom 1994. Det skedde när man konfiskerade alla
kungafamiljens egendomar med en lika slarvigt genomtänkt som genomförd
konfiskationslag. Det är denna lag som Europadomstolen i Strasbourg nu
har underkänt i sin uppmärksammade dom.
Exkungen hade krävt 1,4 miljarder dollar i ersättning. Och
eftersom han fått rätt i sak är den Grekiska regeringen nu skyldig att
ersätta honom och hans familj för den skada som man orsakat. Enligt de
uppgifter jag erhållit är den nuvarande grekiska regeringen mycket
generad över domen och vet inte längre hur man skall agera. Exkung
Konstantin för sin del har förklarat sig vara mycket nöjd med domen,
och nu vill han bara ha tillbaka sina olagligen konfiskerade egendomar.
I Sverige genomfördes 1991 en annan
konfiskationslagstiftning som också handlar om beslagtagande av egendom
på ett annat plan, och som numera på mycket starka grunder ifrågasätts
av allt fler juridisk kunniga personer.
Det gäller de nya reglerna ( FFFS 1991:10 ) som innebar att
fastigheter värderades ner efter ett antal schabloner i stället för
efter marknadsvärdena. Införandet av denna lagstiftning som skedde under
den borgerliga regeringen när Bo Lundgren var
bankminister, innebar en nedvärdering av fastighetspriserna med
mellan 50 och 70 %, vilket under en kort period resulterade i rena
planekonomin i Sverige.
Lagstiftningen innebar att krisbankerna som under bankkrisen
hade lånat ut för mycket pengar till ett fåtal mycket stora
fastighetsbolag, utan vidare kunde säga upp krediter mot många små och
skötsamma kunder som alltid skött sina åliggande och utan vidare
beslagta deras fastigheter.
De kreditavtal som används mellan banker och såväl
näringsidkare som privatpersoner löper ( enligt lag ) normalt på
perioder om 3 till 12-månader för att därefter förlängas automatiskt.
För de fall där kredittagaren ej sköter sina skyldigheter
enligt avtalet finns 3 olika grunder för kreditgivaren att ( i förtid )
säga upp kreditavtalet.
- Kredittagaren har ej betalt räntor och/eller amortering
enligt avtalet
- Säkerheterna för krediten är ej
längre tillfredsställande ( har försämrats
- Kreditgivaren kan på goda grunder anta/förutse att
kredittagaren inte kommer att fullgöra sina åtaganden i framtiden.
En kredittagare som sköter sina skyldigheter enligt avtalet
skall enligt god banksed få sitt avtal automatiskt förlängt. Men genom
Lundgrens lika illa genomtänkta som genomdrivna lagstiftning kunde
bankerna själva bestämma vilka låneavtal som man önskade säga upp.
Om kunden inte godkänner uppsägningen av avtalet och har
fullföljt sina åtaganden och det blir tvist i domstol åligger det
banken att bevisa att säkerheterna har försämrats. De nya regler som
infördes 1991 fick därmed rent konfiskatorisk verkan.
Tack vare den nya lagstiftningen blev det lätt för bankerna
att försvara sina åtgärder och de kunde sedan också bevisa att
säkerheterna hade försämrats, trots att det i själva verket inte hade
skett någon försämring !
Kredittagaren är i princip alltid, också när han är
näringsidkare, den svagare parten i avtalsförhållandet.
Bankernas panik ledde till att 60.000 företagskonkurser helt
i onödan. Det finns beräkningar som säger att om bara bankerna hållit
huvudet kallt hade hela krisen inte kostat mer än 5-6 miljarder i
stället för cirka 1.000 miljarder kronor, plus ränta som blev facit av
bankkrisen.
En fråga som Europadomstolen nu kommer att pröva är
således om det går att lagstifta ner värdena på fastigheter, när det
i själva verket är marknaden som måste få bestämma vilka värden en
fastighet betingar. Frågan har stor prejudicerande betydelse för vilken
betydelse äganderätten i Sverige kommer att få i framtiden. Vad den
nuvarande socialdemokratiska regeringen tycker om den lagstiftning som Bo
Lundgren drev igenom vet vi redan. Lagstiftningen har nu tagits bort. Men
skadan som Bo Lundgren och den dåvarande borgerliga regeringen orsakade
redan skedd !
Jag delar således uppfattningen som numera många ger
uttryck för, att politiken blivit upp och nedvänd. Moderaterna anklagar
numera regeringen för att öka klassklyftorna, samtidigt som Moderaterna
själva, som säger sig förespråka fri företagsamhet, lagstiftar bort
äganderätten !
|