Regeringen kränker den enskildes rätt Av Mats Lönnerblad - 9 december 2000 Som skribent i finansrätt har jag all anledning i
världen att i nästan varje ärende som jag får i uppgift att granska
och skriva om, först kontrollera vad EG-rätten och Europakonventionen
har att säga i ärendet, innan jag går vidare för att dra mina egna
slutsatser. Orsaken är förstås att EG-rätten gäller i
Sverige med direkt effekt från
och med den 1 januari 1995 samtidigt som Europakonventionen numera ingår
i den svenska lagstiftningen. Principen om direkt effekt inom EG-rätten
innebär kortfattat att EG-rätten inte bara kan åberopas av
medlemsländerna och institutionerna i EU, utan även av enskilda personer
och företag under vissa förutsättningar. Ibland händer det också att en nationell domstol
inte vet hur en regel i EG-rätten ska användas i en viss situation
eftersom den är osäker på hur regeln skall tolkas. En mycket viktig del
av EG-domstolens verksamhet är därför att till nationella domstolar i
EU:s medlemsländer, på förfrågan, lämna s k förhandsavgöranden om
hur EG-rätten skall utläsas och förstås. Principen om EG-rättens
företräde innebär att när det blir konflikt mellan EG-rätten och
nationella lagar och regler är det EG-rätten som gäller. Det här
gäller alla slags lagar i ett land, även grundlagar, och oavsett om de
nationella reglerna tillkommit före eller efter en viss EG-regel. Den Europeiska Konventionen angående skydd för de
mänskliga rättigheterna och de grundläggande friheterna ( i det
följande Europakonventionen ) utarbetades inom Europarådets ram och
undertecknades den 4 november 1950 och trädde i kraft den 3 september
1953. Alla Europarådets 21 medlemsstater har ratificerat Konventionen -
Sverige den 11 januari 1952. Europakonventionen innefattar en kollektiv garanti,
upprättad på europeisk nivå, för respekterandet av ett antal principer
som upptagits av FN:s universella förklaring om de mänskliga
rättigheterna. Garantin är byggd på ett internationellt domstolsväsen
, vars avgörande måste respekteras av de fördragsslutande staterna. Den fråga som jag ställer mig är varför den
svenska regeringen då inte vill ha fullt genomslag i svensk rätt för
minoritets- och individualskyddet enligt EG-rätten och Europakonventionen
? Det här genomslaget finns fortfarande inte hos oss, trots att det här minoritets -
och individualskyddet numera är gällande rätt i Sverige ! Regeringens inställning kring europarätten framgår
tydligt av en dom från EFTA-domstolen från den 20 juni 1995 i samband
med avgörande kring prövning av direktiv 80/987 EEG - Nationella
åtgärder för att förhindra missbruk - Proportionalitet. I målet
påstod den svenska regeringen på fullt allvar, att svensk rätt går
före europarätten ! ( mål E1/95 ) Genom den uteblivna tillämpningen av EG-rätten och
Europakonventionens tydliga och klara bestämmelser i våra domstolar
orsakar detta enskilda och företag en mängd rättsförluster, särskilt
i förhållande till vad som är felaktig myndighetsutövning enligt dessa
bestämmelser. Orsaken till att genomslaget av EG-rätten och
Europakonventionen i Sverige fortfarande inte fungerar är att den svenska
regeringen gör gällande att svenska domstolar och svenska myndigheter
är skyldiga att följa svensk lagstiftning, som den anser vara klar och
precis, även om den utgör en oriktig implementering av ett EG-direktiv. Den grundläggande svenska uppfattningen är alltså
att lagstiftning grundad på ett parlamentariskt majoritetsstyre får
åsidosätta eller i vart fall har tolkningsföreträde till
författningsregler. Detta uttrycks bland annat i den s k
uppenbarhetskravet i 11:14 regeringsformen ( se även 3:2 om skadestånd
vid myndighetsutövning ) Uppenbarhetskravet är inte tillämpligt på
EG-rätten och Europakonventionens rättighetskatalog, men finns
fortfarande kvar i den svenska lagstiftningen ! På grund av uppenbarhetskravet och brister i den
rättsliga kontrollen av att lagstiftning
och föreskrifter överensstämmer med författningen, innehåller
fortfarande den svenska lagstiftningen föreslagen av regeringsmakten och
sanktionerad av riksdagen, rena åsidosättande av EG-rätten och
konventionsrätten. Medan domstolarna fortfarande, i solidaritet med
lagstiftningsmaktens tolkningsföreträde enligt uppenbarhetskravet, inte
tillrättalägger felaktigheterna utan åsidosätter sin skyldighet att ge
EG-rätten och Europakonventionen det genomslag på svensk nationell nivå
som svarar mot fördragstexterna och andra regler med direkt effekt här i Sverige. En metod från domstolarnas sida är att undvika
inhämta de förhandsbesked från EG-domstolen som man är skyldiga att
inhämta ! Mot bakgrund av demokratiutredningens förslag, syns
det i dag vara de etablerade politikerna understödda av Dagens Nyheter
och den befintliga domarkåren, som inte inser att det svenska
förhållningssättet är rättsvidrigt och en fara för demokratin. Den felaktiga svenska tillämpningen av såväl
EG-rätten som Europakonventionen i Sverige betyder att svenska
rättssubjekt lider rättsförluster vid svensk myndighetsutövning, som
inte har någon rättslig grund i det överstatliga system vilket vi nu
har anslutit oss till genom EU-medlemskapet. Det kan inte accepteras. En
enskild svensk eller ett svenskt företag ska kunna påräkna EG-rättens
och Europakonventionens fulla genomslag också i svensk domstol. |
Mats Lönnerblad Ordförande i Bankrättsföreningen |
Hemsida |