[Hemsida]
[Brf-direkt] [Skicka
vykort] [Tipsa ditt nätverk]
Barbari i svenska
domstolar!
Av Mats Lönnerblad - 16 juni 2000
Sverige har ett statskick där alltför mycket odelad
makt samlas hos de verkställande organen. Det är därför barbariet i
våra domstolar får fortsätta, medan målen numera samlas på hög
i alla rättsinstanser. Förklaringen till varför svenska domstolar inte
längre fungerar i 2000-talets Sverige, sedan Sverige gått in i EU, har
också sin bakgrund i den unika nordiska rättspositivismen.
Den svenska rättspositivismen var den allenarådande förhärskande
doktrinen under 30-talet i Sverige som gjorde fullständigt rent hus med
förställningen om mänskliga rättigheter och reducerade rättvisan i
Sverige, till en teknik i tjänst hos statens vilja.
Att svenska domare därför anser sig representera staten i stället
för den enskilde individen, är anmärkningsvärt, men knappast
förvånande. Det är statens vilja, som fortfarande är många av
våra äldre svenska domares rättesnöre.
Det är därför som lagrådets granskningar numera sker i allt snabbare
takt, sedan våra politiker bestämt sig för den politiska inriktningen,
hur våra lagar skall tolkas. Att lagrådet numera fattar beslut, i svåra
juridiska frågeställningar inom bara några dagar, är knappast
förvånande.
Detta kan ske eftersom de jurister som numera ingår i lagrådet från
början är politiskt skolade och noggrant utvalda till sina ämbeten i
högsta svenska rättsinstans. Dessa politiskt valda domare vet därför
hur politikernas önskningar skall tillfredsställas så snabbt som
möjligt, utan att ifrågasättas.
Den totala kollisionen mellan juridik och politik i Sverige inträffade
således i två omgångar. Först per den 1 januari 1994 när Sveriges
skrev på EES-avtalet och sedan den 1 januari 1995 då Sverige beviljades
inträde i den Europeiska unionen. Efter dessa datum är ingenting sig
längre likt i Sverige.
Frontalkrocken mellan politik och juridik i det svenska samhället är ett
faktum.
Detta beror också på att lagarnas politiska förarbeten inte längre
gäller i Sverige och att vi genom Romfördraget fått en överordnad
lagstiftning som absolut måste följas. När jag granskar protokoll från
lagrådets granskningar efter 1995 saknas i regel de EG-rättsliga
perspektiven, varför granskningarna inte ger det obligatoriska lagskydd
som är avsett med lagrådets granskningar. Detta trots justitierådens
och regeringsrådens plikt är att följa EG-rätten.
Förslaget till lag om kärnkraftens avveckling som granskades av
lagrådet, är bara ett exempel. Där deltog justitierådet Staffan
Magnusson, f d presidenten i Försäkringsöverdomstolen Leif Ekberg och
regeringsrådet Leif Lindstam. I denna lagrådsgranskning så sent som
från den 17.6. 1997 nämns både förarbeten ( som inte längre gäller )
och " angelägna allmänna intressen" ( läs: statens ) medan
granskarna helt enkelt hoppar över de EG-rättsliga konsekvenserna, som
är särskilt betydelsefulla att granska i dessa sammanhang.
Inom den svenska civilrättens område råder också närmast
fullständigt kaos, mellan civilrätt och dess tolkning inom
skattejuridiken. Vad som först godkänns som civilrättsligt
korrekt kan sedan underkännas i sitt skatterättsliga sammanhang.
När skattjuridiken tolkas i sina sammanhang i domstol åtföljs
tolkningarna av de mest egendomliga juridiska "antaganden" och
"gissningar" i rättspositivistisk anda, som förstärks genom
den svenska generalklausulen, som inte längre gäller !
Skattemyndigheterna har således helt andra åsikter om hur våra
skattelagar skall tolkas, och underkänner ofta vad som en gång godkänts
ur civilrättsligt perspektiv. Detta skapar naturligtvis stora problem och
konsekvenserna i olika skattemål blir betydande. I dessa ärenden spelar
skattemyndigheten, länsrätt, kammarrätt och regeringsrätt med
olika privatpersoners ekonomi som i rysk roulett. Detta, trots att det är
i Sverige vi befinner oss.
Enligt min mening skall svenska domstolar tillämpa EG-rätten,
eftersom vi förbundit oss att följa EG-rätten.
Sveriges anslutning till EES-avtalet innebar också att vi strävade efter
ett "homogent" system med EG-rättens friheter. Genom
EU-inträdet har Sverige däremot överlämnat sin suveränitet på vissa
områden till EG förpliktat sig att följa all vid
anslutningstillfället existerande gemenskapsrätt med undantag för vad
som kan ha undantagits i anslutningsakten.
Genom anslutningen till Maastrichtfördraget har Sverige även underkastat
sig att göra gemensam sak med övriga medlemsländer då det gäller den
politik som skall föras för att uppnå målen i de inledande artiklarna
till Unions - och Romfördragen. Det är dessa av Sverige en gång
godkända förpliktelser som Sverige nu har så svårt för att följa
genom att vi i Sverige är uppvuxna med att juridiken får vika sig för
politiken.
Men den svenska rättspositivistiska inställningen till juridiken är
sakta på väg att försvinna ju närmare vi kommer övriga Europa både
kulturellt och i lagstiftningshänseende. Min egen förhoppning är
därför att denna integration nu kommer att ske så snabbt som möjligt.
|