[Hemsida]
[Brf-direkt] [Skicka
vykort] [Tipsa ditt nätverk]
Den enskildes
rättssäkerhet måste förbättras
Av Mats Lönnerblad - 17 juni 2000
"Sätt press på regeringen i domstolskrisen"
skriver presidenten i Göta Hovrätt Bertil
Hübinette i Svenska Dagbladet. Artikeln är föranledd av
debatten hur det framtida svenska domstolsväsendet kommer att gestaltas.
"Domstolarnas oberoende är hotat" skriver
de borgerliga medlemmarna i justitieutskottet f d justitieministern Gun
Hellsvik, politikerna Ragnwi Marcelind, ( kd ) Siw Persson ( fp )
och Gunnel Wallin ( c ) i ett annat upprop i Dagens Nyheter,
mot nedläggningsbeslut av ett antal domstolar.
Att domarna känner sig hotade av den planerade omstöpningen av svenskt
domstolsväsende går inte att ta miste på, eftersom snart sagt varenda
ledande domare yttrat sig i debatten så snart som tillfälle getts. För
egen del har jag haft fullt sjå med att hinna gå i svaromål i både
dags - och fackpress, eftersom såväl domstolsledamöterna som politiska
företrädare, inte riktigt förstått vad debatten i själva verket borde
handla om.
Jag har läst sammanfattningen av uppdraget, kring reformeringen av
domstolsväsendet, som det framkommer i samband med beslutet den 1 juli
1999 ( direktiv 1999: 62 ). Därför har jag full respekt för den
nuvarande justitieministern Laila Freivalds ambitioner, att genom
utredningsuppdraget "processen i allmän domstol" försöka
förbättra och effektivisera domstolsväsendet i Sverige. Jag delar
därför vare sig de borgerliga politikernas, eller domarnas farhågor
för att detta projekt kommer att misslyckas. Mycket sämre än vad det nu
är i svenska domstolar kan det nämligen inte bli.
Det är således inte tingsrätterna som behöver skyddas genom någon
lagstiftning. Det är den enskilde individen, som inte får sin sak
prövad ordentligt av svenska domstolar. Inte heller förhåller det sig
på så vis att domstolarnas ställning aldrig varit svagare än i dag.
Det är heller inte på grund att vi skulle få ett antal mindre
tingsrätter i Sverige, som domstolarnas ställning hotas att försvagas.
Svagheten i systemet, beror på att svenska domare inte fått den
kompetensutveckling de borde ha rätt till. Dessutom slarvar sig
svenska domare igenom tvistemål, på ett sätt som jag inte trodde
kunde vara möjligt.
Jag är överens med debattörerna att vi har en domstolskris i Sverige,
men orsaken till denna kris, beror på domarna själva, och att
kompetensen inom domstolsväsendet minskat dramatiskt under den sista 50
åren i Sverige. Dessutom tillåts svenska domare att verka utanför sina
domstolar, på ett sätt som gör att dom inte längre hinner med sina
egna arbetsuppgifter. Detta gäller många domare från tingsrätt och
ända upp i Högsta domstolen. Det är för att domarna gärna vill
behålla sina privilegier, genom att tillåtas verka utanför
domstolarna, som domarna nu så ivrigt försvarar sina revir.
Domarnas många "extraknäck" gör att många mål bara blir
liggande utan att några åtgärder vidtas överhuvudtaget.
Sedan klagar domarna högljutt på att de har alldeles för mycket att
göra. Såväl domarna som politikerna som hittills yttrat sig i debatten
går således händelserna i förväg, eftersom den utredning som nu
pågår för fullt ännu inte är klar.
Bara under andra kvartalet i år, har Europadomstolen i sina domar
konstaterat att mer än 80 ärenden legat alldeles för länge, innan de
blivit åtgärdade. Problemet med handläggningen i domstolar inte längre
fungerar på ett tillfredställande sätt, är inte bara svenskt.
Det är ett Europas allvarligaste problem.
Behovet att utreda dessa frågor även i Sverige är därför
nödvändigt. Syftet med utredningen om det framtida rättsväsendet
framgår tydligt redan i inledningen av utredningens direktiv:
Det är att "rättsväsendet skall sörja för medborgarnas
rättstrygghet och rättssäkerhet". Detta skall ske med rimliga
handläggningstider och ett effektivt resursutnyttjande. Därför borde de
domstolsledamöter som hittills yttrat sig i debatten lugna ner sig lite
och inte måla faen på väggen redan innan denna utredning hunnit
publiceras !
Vad som inte fungerar i dag är att domstolarna inte tar upp alla
grunderna i målen, som de är skyldiga att göra. Dessutom förekommer
alltför många rättegångsfel i alltför många mål utan att någon
gör någonting åt saken, trots att detta både är JKs och J0s uppgift
att granska domstolarnas arbete. Detta gäller framför allt tvistemål
där domarna visar upp en häpnadsväckande okunskap.
I princip har en part rätt att få bevisning upptagen som han anser
styrker hans sak. Det är bara i fall som bevisen skulle bli utan verkan
som rätten enligt 35 kap 7 § RB har rätt att
avvisa inlämnad bevisning.
Eftersom många bevis i dag avvisas redan i första rättsinstans och utan
grund kan dessa bevis sedan inte åberopas i högre rättsinstans eftersom
den lägsta rättsinstansen vare sig tagit upp Bevisningen i protokoll
eller på band, när det gäller muntliga vittnesförhör.
Jag har exempel på uppsägning av bankgarantier, där domaren i målet
helt enkelt stängde av bandspelaren och sade att "detta inte har med
målet att göra" trots att kärandens grund också innefattade
uppsägningar av bankgarantier, vilket framkom tydligt i inlämnad
stämningsansökning.
När sedan målet skulle prövas i hovrätten, meddelade hovrätten att
uppsägningar av bankgarantier "utgjorde en ny omständighet som inte
tidigare hade prövats i tingsrätten." Fortfarande efter 10 år är
detta mål inte prövat ordentligt i någon rättsinstans !
I annat ärende kunde jag konstatera att tingsrätten vid prövningen av
målet hade gjort inte mindre än 40 ( ! ) rättegångsfel.
Rättegångsfelen i detta mål var så allvarliga att jag kunde konstatera
att domstolen, efter cirka 3 veckors huvudförhandling, inte hade
förstått vad målet handlade om . Bidragande orsak i detta fall
berodde det också på att Lagmannen i tingsrätten godkände att
referenten i målet byttes ut efter 3 års förberedelser, strax innan
huvudförhandling. Den nye referenten hann aldrig sätta sig in i
målet.
Ovanstående två exempel visar att domstolarna måste kunna lära
sig vad som är väsentligt och oväsentligt i pågående
mål. Det är därför utredaren särskilt skall uppmärksamma
frågor om muntlighet, omdelbarhet och koncentration i
rättegångsförfarandet samt frågor om bevisning. Vidare skall utreda
hur man kan förenkla arbetet med domskrivning.
Vidare kan jag bara konstatera att svenska domstolar vare sig följer
Europakonventionen eller EG-rätten i tvistemål, trots skyldigheten att
göra detta eftersom såväl EG-rätten som Europakonventionen numera
ingår i den svenska lagstiftningen.
Därför är det bra att domstolarna reformeras i grunden och att domarna
åläggs att koncentrera sig på sina arbetsuppgifter och bara tillåts
verka inom domstolarna, för att öka rättssäkerheten i Sverige.
Överlåt domarnas utredningsarbeten på advokaterna i stället, så
hinner domarna både med sina arbetsuppgifter och att utveckla sin
kompetens.
Först då får vi ett bättre domstolsväsende i Sverige och den
enskildes rättstrygghet förbättras.
Mats Lönnerblad
Ordförande i Bankrättsföreningen
RB 35 7§
Finner rätten, att omständighet, som part vill bevisa, är utan
betydelse i målet eller att erbjudet bevis ej erfordras eller uppenbart
skulle bliva utan verkan, må bevisningen ej tillåtas. Rätten ägde och
avvisa erbjudet bevis, om bevisningen finnes med avsevärt ringare besvär
eller kostnad kunna föras på annat sätt.
|