[Hemsida]
[Brf-direkt] [Skicka
vykort] [Tipsa ditt nätverk]
Varför häktas inte
Nordbankens ledning?
Av Mats Lönnerblad - 19 juni 2000
Blankning innebär försäljning av lånade aktier med
förhoppning att de kan köpas tillbaka i framtiden till lägre kurs.
Stiger kursen blir det i stället förluster. De flesta affärsbanker
arbetar med blankningsaffärer. Blankningsaffärer med mycket stora belopp
är betydligt vanligare utomlands än i Sverige.
Avancerade affärer som blankning i bank, skall självfallet föregås av
beslut av styrelsen och koncernledningen, innan någon sådan verksamhet
kan startas.
Sker inte detta begår ledningen för banken tjänstefel, som bankens
ledning och styrelse måste ta ett personligt ansvar för genom att avgå.
För att överhuvudtaget kunna genomföra blankningsaffärer i någon
större skala krävs dessutom en sofistikerad kontrollfunktion inom
banken. Självfallet måste såväl styrelsen som bankens ledning också
har ett direkt ansvar för att denna genomförs, innan verksamheten kan
påbörjas. Inom de andra svenska affärsbankerna har också misstag skett
i samband med blankningsaffärer. Men dessa misstag har tidigare tystats
ner. Polis och åklagare har inte blivit inkallade.
Precis som när det gäller fastighetsaffärer handlar ofta om mycket
stora summor. För Nordbanken, som tidigare varit en liten bank för
småsparare, har däremot blankningsaffärer tidigare varit ett okänt
begrepp. Däremot har man, efter samgående med finska Merita varit
intresserade av att lära sig spelets regler, även inom detta svåra
område.
Men som tidigare skedde med Nordbankens fastighetsaffärer under den
svenska finanskrisen ( 1987 - 1993 ) har man gjort samma misstag fast inom
ett nytt område och i mindre skala. Vad Nordbanken gjorde för fel när
det gällde fastighetsaffärerna, var att man beslutade att värdera ner
sina kunders fastighetspanter genom att ändra marknadsvärdena.
Denna nedvärdering skedde med över 50% i både centrala lägen i
Stockholm, Göteborg och Malmö samt i de flesta övriga delar av Sverige.
Varför man gjorde detta, var för att kompensera ledningens tidigare
felbedömning mot sina största kunder. Värderingarna på dessa
fastigheter hade tidigare skett efter en framtida beräknad
värdestegring, i stället för efter den direktavkastning som dessa
fastigheter genererade.
När Nordbanken den gången upptäckte vilka misstag ledningen och
styrelsen begått mot sina största kunder, skyllde Nordbanken sina
misstag på sina skötsamma kunder som fick krediterna uppsagda. Banken
tog in alla panterna från dessa kunder, medan Nordbanken även i
fortsättningen tvingades att behålla sin tidigare värderingar av de
största engagemangen, för att inte omedelbart bli tvingade att
försätta sig själv i konkurs.
I blankningsaffärer kan man inte skylla sina misstag på andra kunder.
Därför försöker nu Nordbankens ledning skylla ifrån sig igen, genom
att peka ut en enskild medarbetare i banken, som ansvarig för bankens
blankningsaffärer, som banken tidigare måste känt till. Ingen mäklare
på någon bank, borde få göra affärer för flera hundra miljoner
kronor, inom ett nytt område utan bankledningens godkännande.
Företrädare för Merita Nordbanken har nu erkänt att Nordbanken kring
årsskiftet 1998 - 99 försökte bygga upp egen verksamhet med
aktieblankning, trots att man inte hade kompetent personal att sköta
detta, och trots att man vare sig hade byggt upp en kontrollfunktion
avseende dessa affärer eller hur denna verksamhet skulle bedrivas.
Tidigare har dessutom bankens ledning ljugit för åklagaren genom att
blankning inte var tillåten inom banken ! Man uttrycker sig som om den
enskilda mäklaren kan agera, utan att kontrollsystemet varnar, och
som om det inte finns något kontrollsystem överhuvudtaget för denna
verksamhet i banken.
När dessa uppgifter blev kända för åklagaren, långt innan
omhäktningen av den 31-åriga kvinnan, borde hon genast släppts på fri
fot och undersökningen borde i stället koncentreras till hur styrelsen
och företagsledningen i Nordbanken hade beslutat om verksamheten.
Men på samma sätt som åklagare och polis inte undersökt den svenska
finanskrisen, blundar man även efter finanskrisen för bankledningars och
styrelsers misstag. Polis och åklagare låter i stället kunderna eller
enskilda medarbetare inom bankerna ta ansvaret för ledningarnas
bristande kontroll av verksamheten.
Det är nämligen omöjligt för någon mäklare att göra så omfattande
affärer som det här är frågan om utan att först få välsignelse
från någon överordnad inom koncernledningen. I varje fall skall det
vara så. Men vad som tidigare är känt beträffande Nordbanken
bekräftar att den kontroll som tidigare borde funnits hos banken i
samband med bankens fatala fastighetsaffärer inte heller finns, skall man
även denna gång klara sig från att ta ansvar, när Nordbankens nya
blankningsaffärer synas närmare i sömmarna !
Banken tar ju på sig ett juridiskt ansvar att ersätta skadorna vid
förluster som sker genom missgrepp i banken. Men när ord står mot ord
mellan mäklare och kund, finns det ingen som helst anledning att häkta
mäklaren om man samtidigt inte låter häkta kunden, om det nu
förhåller sig så som det påstås i pressen, tills frågan om vem som
bär ansvaret kring förlusterna blivit ordentligt utredda.
Om Nordbanken säger sig agera affärsmässigt genom att polisanmäla sin
egen personal utan att samtidigt polisanmäla kunderna det här är
frågan om, visar det att Nordbanken redan tagit ställning mot en av sin
egna anställda, för sina kunder utan att veta vem som är skyldig.
De direkt skyldiga till bankens tidigare fastighetsaffärer och bankens
blankningsaffärer är ju bankens koncernledning och styrelse, som inte
tagit på sig ansvaret genom att inrätta och organisera en
kontrollfunktion, som motsvarar kraven på en bank
Att en mäklare sitter och "hittar på egna blankningsaffärer"
för hundratals miljoner som åklagaren Kjell Lilieholm försöker göra
gällande i detta mål verkar inte trovärdigt. Vad som förvånar mig,
är därför att inga andra mäklare inte går in och försvarar en
kollega, som blivit utsatt till syndabock, redan innan någon ordentlig
utredning blivit slutförd.
Hur lite Nordbankens ledning "visste om" dessa affärer visar
uppgifterna att banken inte ens visste om vilka slutkunderna var.
Nordbanken trodde i dessa fall, att slutkunderna var var Crédit Lyonnais
och Morgan Stanley, när dessa bara hade en administrativ roll, för de
verkliga slutkunderna ! Vilka som var mäklarens slutkunder fick banken
klart för sig först i slutet av januari i år.
Det åligger självfallet ledningen för en bank att ta reda på vilka
kunderna är, innan man gör affärer med dessa och gör ordentliga
kreditprövningar. Detta gäller särskilt nya kunder som omfattas av en
ny verksamhet.
Dessa kreditprövningar, som med största sannolikhet aldrig gjordes, vill
nu banken också försöka lasta över på mäklarens axlar !
Trots att det nu visar att mäklaren måste haft " fria händer"
att genomföra sina blankningsaffärer utan att bankens ledning, bekymrade
hon sig inte särskilt mycket om vilka hon gjorde affärer med. Detta var
ju precis vad som hände under bankkrisen ! Precis som nu, lyckades
ledningen och styrelsen frikoppla sig själva, från allt ansvar.
När det gäller Nordbankens tidigare fastighetsaffärer svarade ett
fåtal kunder för bankens största förluster. Kreditlöftena till dessa
kunder gavs centralt från ledningen och huvudkontoret. Men skulden
för bankens tidigare obeståndssituation, övervältrades på bankens
skötsamma småkunder som hade tillgångar och fick alla sina krediter
uppsagda.
Åklagare Lilieholm borde därför omgående häkta Nordbankens ledning
på samma grunder som han häktat mäklaren, när det nu är uppenbart att
ledningen inte tagit sitt ansvar genom att sköta verksamheten på ett
korrekt sätt.
Men i likhet med vad som hände under den svenska finanskrisen ( 1987 -
1993 ) kommer varken styrelsen eller ledningen att krävas på något
ansvar utan styrelsens och ledningens ansvar läggs på andra axlar. När
det gäller banker där svenska staten har en ägarandel försvaras alltid
ledningen, vilka brott som än begås.
|