Brf styrelse kontaktar Nordbankens ledning

Bankrättsföreningen har som mål att på Internet belysa bankernas agerande före, under och efter bank- och finanskrisen med syfte att medverka till att bankerna tar sitt ansvar.
- Det är allmänt känt att Nordbanken har fått det största statliga stödet för att rekonstruera bankens finanser. Nordbanken har fortfarande staten som största enskilda huvudägarna - 18% efter samgående med Unidanmark.
- De kunder som drabbats av Nordbanken skulle kunna förvänta sig att bli bemötta på ett korrekt sätt av den tidigare statliga banken. Det har emellertid visat sig att Nordbanken är den bank som bemöter sina gamla kunder på det mest arroganta och nonchalanta sätt, vilket saknar motsvarighet hos övriga banker. Detta framgår inte minst av den information, som lämnas på denna hemsida.
- Medan övriga affärsbanker är villiga att föra diskussioner med sina tidigare kunder och träffa förlikning gör Nordbanken allt för att försvara sitt orättfärdiga agerande under bank- och finanskrisen.
- Bankrättsföreningens styrelse har sedan starten 1996 försökt komma i kontakt med Nordbankens ledning men tyvärr utan framgång.
- Bankrättsföreningens styrelse har därför beslutat att intensifiera informationen om bankens ovilja att avsluta konflikten med sina tidigare kunder på acceptabela villkor.
- Nedan lämnas löpande information om de kontakter som har tagits med Nordbankens ledning med anledning av Bankrättsföreningens beslut den 7 mars 2000 att kontakta Nordbankens informationsdirektör Lars Thalén. Syftet med mötet var att inleda seriösa diskussioner i några specifika ärenden.

BRF Styrelse.

4 maj 2000 - Brf styrelse kontaktar Vesa Vainio

Efter upprepade försök att komma i kontakt med Nordbankens verkställande direktör, Hans Dalborg, utan framgång vänder sig nu Banksrättsföreningen till Merita Nordbanken Styrelseordförande.

Styrelseordförande Bankrättsföreningen

21 mars 2000 - Brf styrelse kontaktar Hans Dalborg

Bäste Dir Hans Dalborg

Efter upprepade försök att komma i kontakt med,

Lars Thalén, informationsdirektör

Claes Holmberg, ansvarig för koncernidentiteten

tvingas Bankrättsföreningens styrelse konstatera att åberopade ansvariga personer inom Nordbanken inte finner anledning att besvara korrespondens.

Styrelsen i Bankrättsföreningen har därför tvingats att vända sig till polismyndigheten i Stockholm för att bringa klarhet i ett flertal frågeställningar. Vi beklagar åtgärden men finner tyvärr ingen annan utväg på den uppkomna situationen.

Styrelsen i Bankrättsföreningen vänder sig direkt till koncernchefen med förhoppning att det begärda mötet trots allt kan komma tillstånd snarast möjligt. Svar emotses tacksamt via e-mail.

Brf Styrelse

Mats Lönnerblad / Ingvar Axelsson / Börje Ramsbro

15 mars 2000 - BRF Styrelse påminner Nordbanken

Likalydande påminnelse har tillställts:

Lars Thalén, informationsdirektör - lars.thalen@nb.se
Claes Holmberg, ansvarig för koncernidentiteten - claes.holmberg@nb.se

Refererande till vårt e-mail den 11 mars har vi ännu ej erhållit Ert svar.
Finner Nordbanken ingen anledning att senast den 20 mars 2000 besvara vår begäran om möte tvingas tyvärr Bankrättsföreningen till andra åtgärder.

11 mars 2000 - BRF Styrelse informerade Nordbanken

Likalydande e-mail har tillställts:

Informationsdirektör Lars Thalén - lars.thalen@nb.se
Ansvarig för koncernidentiteten Claes Holmberg - claes.holmberg@nb.se

Till bankledningen

Bankrättsföreningens styrelse begärde under den gångna veckan möte med Nordbankens informationsdirektör Lars Thalén. Tyvärr lämnade Nordbanken beskedet att den saknar intresse för ett sådan möte.

Styrelsen i Bankrättsföreningen har därför beslutat att trappa upp kampen ytterligare mot Nordbanken, vilket framgår av föreningens hemsida: http://home1.swipnet.se/~w-17959/index.html

10 mars 2000 - Beslut i BRF Styrelse

Vid extra styrelsemöte beslutade BRF Styrelse att intensifiera informationen om Nordbankens olagliga ageranden före, under och efter bank- och finanskrisen.

10 mars 2000 - Svar från Nordbanken

Lars Thalén låter genom sin sekreterare informera att det finns inget intresse för ett sammanträffande med styrelsen för Bankrättsföreningen.

BRF Styrlse

8 mars 2000 - Kontakt med Nordbanken

Styrelsens ordförande Mats Lönnerblad kontaktade Lars Thalén, som för tillfället var utomlands varför Mats Lönnerblad framförde sitt budskap till hans sekreterare, som lovade återkomma.

7 mars 2000 - Beslut i BRF Styrelse

Bankrättsföreningens styrelse beslutade enhälligt att inleda direkta kontakter med Nordbankens informationsdirektör Lars Tahlén för att klargöra föreningens ställningtaganden och ageranden mot Nordbanken.