[Hemsida] [Brf-direkt] [Skicka vykort] [Tipsa ditt nätverk]
Att slåss mot etablissemanget
Av Mats Lönnerblad - Finanstidningen - 16 februari
2001
Nu finns boken för alla dem som känner sig hotade om friheten begränsas i
Sverige. Författarna till Motstånd hävdar att den politiska friheten när som helst kan upphöra.
Då gäller det att kunna göra motstånd.
Titel: "Motstånd"
Författare: Jennie Dielemans och Fredrik Quistbergh
Bokförlaget: DN, 2001
Ett exempel från boken på en rättighet som bara försvann i Sverige är
rätten till yttrandefrihet på Internet. Den nya Personuppgiftslagen (Pul) tar enligt författarna
alldeles för lite hänsyn till yttrandefriheten. Motstånd handlar således inte om det riktiga
kriget, utan om åsiktskrig genom civil olydnad och demonstrationer, och rätten att få uttrycka
sin åsikt. Boken beskriver hur man bäst för fram sitt budskap via Internet och andra kanaler för
att åstadkomma förändringar.
Motstånd är skriven av journalisterna Jennie Dielemans och Fredrik Quistbergh.
I boken lär författarna också ut vilka rättigheter man har som aktivist, och hur man
skaffar fram pengar till olika aktioner.
Med ambition att förändra
Några av de unga aktivister som får komma till tals i boken berättar om vad som känns
viktigt och vad det är man vill ändra på. De vill bland annat förändra vad vi äter, hur
samhället ska se ut och hur framtiden ska utformas. Boken innehåller öppenhjärtiga berättelser
om olika mer eller mindre lagliga åtgärder som aktivisterna har vidtagit för att nå sina syften.
Andra reagerar på de ekonomiska orättvisor som följer av besparingskraven i våra
skolor. Aktivisten Johan berättar om förra årets stora demonstrationer i Umeå, där skolorna
ville snåla in på budgeten. Slutet på alla elevdemonstrationer i denna fråga, resulterade i 10
extra miljoner till skolorna i Umeå.
I ett kapitel beskriver Kalle Lasn, grundare av The Media Foundation, ett
internationellt nätverk av konstnärer, aktivister och reklammakare, hur han började fundera över
vad det var för produkter han gjorde reklam för och vilket ansvar han själv hade för att
världen ser ut som den gör. Svaret för hans del blev att starta The Media Foundation, som har
sitt högkvarter i Vancouver. Därifrån bedrivs en intensiv kamp mot konsumtionssamhället över
hela världen. The Media Foundations tidning Adbusters har fått ett extra stort genomslag med sina
fejkade annonser där de har vridit budskapet ett extra varv. Genom denna organisation firas den 28
november varje år numera "Buy nothing day", en kampanj som uppmanar till ett dygn utan
konsumtion.
När jättarna förlorar
I ett annat kapitel beskriver författarna hur en motkampanj mot aktivister trots stora resurser kan slå fel. Aktivisterna bakom
antifascistiska Aktion (AFA) är irriterade på tidningar som Slitz och Café, eftersom deras
kvinnosyn "är så genomvidrig". För att åskådliggöra sin avsky mot dessa tidningar
lät man göra en affisch som ett montage föreställande en skrevande man, endast iförd
polisskjorta, som kör över en barbiedocka med sin leksaksbil. Rubriken var "Shitz - för män
med hjärnan på fel ställe". Ansiktet på affischen tillhör Mats Drougge, chefredaktör på
tidningen Slitz.
Drougge som kände sig sårad, gick genast till motattack. Han lejde två av Sveriges
mest ansedda och dyraste firmor, pr-firman Jerry Bergström och advokatfirman Vinge, för att få
slut på kampanjen, men misslyckades totalt. I stället nappar Expressen och skriver en stor artikel
om hur "Drougge tar hjälp av pr-byrå i löpsedelskriget". I samband med artikeln
publicerade Expressen också bilden på "Schitzlöpsedeln", som på så sätt nådde
hundratusentals nya läsare.
Strippande kändisar slår
People for the Ethical Treatment of Animals (PETA) är en djurrättsorganisation
som finns i bland annat USA, England, Tyskland och Italien. Författarna berättar hur
organisationen har fått stort genomslag för sina idéer genom att låta supermodeller strippa
under budskapet: "Ut med pälsen - in med kärleken" och köra reklamkampanjer med
såpastjärnan Pamela Anderson som "vänder ryggen mot pälsen".
PETA ordnar även insamlingar för dem som har "tröttnat på att värmas av räv
eller mink". De pälsar som kommer in delas sedan ut till hemlösa och andra behövande.
Motstånd är en sympatiskt skriven och lättläst bok, avsedd för en ung läsekrets.
Den ger många tips och exempel på hur man gör motstånd och vilka medel som måste användas för
att nå målen.
Boken ger dessutom värdefulla kampanjtips för hur man ska gå till väga för att få
ut sitt budskap och juridisk vägledning så att man inte ska råka illa ut.
Mats Lönnerblad
|