Vad är ett
personregister enligt datalagen?
4.1 Vad säger Svensk Standard om register? 4.2 Post med personuppgifter i fält med tecken 4.3 Personregister med flera poster 4.4 Databas med sammanlänkade register 5.1 Digital personuppgifter 5.2 Analoga personuppgifter 7.1 EG:s grundläggande friheter 7.2 EG:s datadirektiv 7.3 Personuppgiftslagen (PUL) 7.4 EG:s-datadirektiv gäller endast för personregister och inte akter
Den 18 december 1998 åtalades jag för brott mot Datalagen genom personuppgfiter lämnade på hemsida för Stiftelsen Mot Nordbankens (numera Bankrättsföreningen). Håkan Nordquist som polisanmält Börje Ramsbro fick i radioprogrammet - Vår grundade mening frågan; Håkan Nordquist svarade;
"Det är inte särskilt meningsfullt att göra det i Sverige. I Sverige får man stå ut med den här typen av personliga påhopp."Av detta framgår att polisanmälan skulle utgöra ett substitut för en anmälan för förtal. Åklagaren har väckt åtal för påstått brott mot Datalagen enligt följande gärningsbeskrivning, se citat bilaga 1:
"Ramsbro har under tiden februari 1997 - oktober 1997 på en webbplats på Internet för en uppgiven stiftelse under namnet Stiftelsen mot Nordbanken uppsåtligen eller av oaktsamhet inrättat eller fört personregister utan föreskrivet tillstånd av Datainspektionen.Följande lagrum har åbropats: Datalagen 1§, 11§ samt 20§ p1 och p3, (1973:289). "1§ - I denna lag avses med
11§ - Personuppgift som ingår i personregister får ej lämnas ut, om det finns anledning antaga att uppgiften skall användas för automatisk databehandling i strid med denna lag. Finns det anledning antaga att personuppgift skall användas för automatisk databehandling i utlandet, får uppgiften lämnas ut endast efter medgivande av datainspektionen. Sådant medgivande får lämnas endast om det kan antagas att utlämnandet av uppgiften icke kommer att medföra otillbörligt intrång i personlig integritet. Något medgivande behövs dock inte, om personuppgift skall användas för automatisk databehandling enbart i en stat som har anslutit sig till Europarådets konvention om skydd för enskilda vid automatisk databehandling av personuppgifter. Straff och skadestånd m.m.
Datalagen har tillkommit för att skydda den enskilde mot ohämmat
integritetsintrång genom s.k. personregister för automatisk databehandling. Jag
instämmer i Datalagens krav på licens och begärde själva, som ägare till System 3R
International AB, licens från Datainspektionen den 5 juli 1987, och erhöll Licensen begärdes för att upprätta ett personregister med personuppgifter för automatisk databahandling inom företagets personalfunktion. Detta personregister hade funktioner för direkt sökning, bearbetning och analysering av personuppgifter, över varje enskild medarbetare. Personregistret skulle utgöra ett av flera register, vilka var integrerade i en databas som omfattade hela företaget.
Dagens PC-teknik och standard databasprogram erbjuder lösningar för
upprättande av olika typer av register med ett stort antal strukturerade data, t. ex. ett
personregister med personuppgifter över företags samtliga anställda. Personregistret kan
upprättas och underhållas utan specialkunskap om datatekniken.
Personuppgifterna kan enkelt registreras och därefter bearbetas,
analyseras, sökas, samköras med andra register. Automatiskt databehandlade personuppgifter
kan enkelt och snabbt spridas över Intranet, Internet (krypterat), e-mail, nätverk etc.
Grundläggande för all automatisk databehandling är som regel att det
finns en databas, vilken innehåller ett eller flera register för de olika
tillämpningsområden. Varje register innehåller poster, vilka är indelade i fält.
Fälten innehåller tecken i form av siffror och bokstäver, som omvandlas till maskinspråk
(binära tal med ettor och nollor) genom ett programsspråk och datorns opertivsystem etc., 4.1 Vad säger Svensk Standard om register? Register = En mängd av sammanhängande poster som behandlas som en enhet. Ett exempel på personregister för automatisk databehandling av personuppgifter finns för demonstration i programmet Microsoft Access - Northwind Traders. Nedan kommenteras kort några skärmbilder från åberopad databas med personregister. 4.2 Post med personuppgifter i fält
med tecken, bilaga 4. 4.3 Personregister med flera poster,
bilaga 5. 4.4 Databas med sammanlänkade
register, bilaga 6. Beskrivning enligt ovan är ett exempel på ett personregister för automatisk databehandling av personuppgifter. Detta personregister motsvarar Datalagens tillämpningsområde och kräver licens från Datainspektionen. Löpande text som lagaras på ett datamedium, t ex vid ordbehandling, är inte ett personregister, även om texten innehåller namn eller identitetsuppgifter av något slag. Datalagen är en s.k. tekniklag som förutsätter automatisk databehandling. Personuppgifter som icke finns i registerform för automatisk databehandling ligger utanför Datalagen tillämpningsområde. Om det upprättas och förs ett personregister är syftet att bearbeta, samköra, analysera och sortera data för att få ut nya strukturerade data bearbetade efter angivna kriterier. Det skall poängteras att en lista med namn och enstaka harmlösa personuppgifter, kan icke tolkas som ett register, om listan icke är upprättad enligt villkoren för ett registers grundläggande funktion och struktur enligt exempel ovan.
Personuppgifter kan indelas i två kategorier med avseende på den juridiska
och tekniska hanteringen.
5.1 Digital personuppgifter Om dessa personuppgifter är direkt kopplade till ett personnummer blir de en del av personregistret och sökbart. Det råder inget tvivel om att personregister med denna typ av personuppgifter faller under såväl Datalagen som Personuppgiftslagen (Pul). 5.2 Analoga personuppgifter De analoga personuppgifterna faller under yttrandefrihetsgrundlagen och brottsbalkens allmänna bestämmelser s.ex ärekränkning och förtal.
Jag är åtalad för påstått brott mot Datalagen genom den s.k.
I anslutning till varje namn fanns en siffra länkad till aktuell rubrik, där namnet indirekt kunde sökas efter en manuell inmatning av det sökta namnet, genom en standard sökfunktion som finns i Internet-sökprogram (Netscape eller Explorer). Det finns således ingen automatisk länk mellan namnlistan och aktuell text i vilket namnet kan sökas. M.a.o. det finns ingen direkt länk med listans namn och de eventuella personuppgifter som kan finns i den löpande texten. Någon automatiska databehandling för t.ex analysering, sortering, samkörning med andra register, bearbetning av informationen kan icke utföras via ”Skampålen”, varför något personregister för automatisk databehandling icke föreligger. För att påvisa att ”Skampålen”, är endast en namnlista och icke är ett personregister för automatisk databehandling har jag på Bankrättsföreningens hemsida lagt ut en förkortad version av Skampålen, så att var och en själv kan konstatera att det icke föreligger någon automatisk databearbetning mellan namnlisten och texten. Som framgår är "Skampålen" en "stendöd" namnlista utan någon som helst likhet med ett personregister för automatiskt databehandlas. "Skampålen" innehåller endast redan offentlig information t.ex. personnamn, aktuellt företag och i vissa fall befattning. Samma information som återfanns i den löpande texten, som i detta falla varit publicerat i massmedia. Åklagaren har som ytterligare ett exempel på påstått brott mot Datalagen åberopat ett pressmeddelande från Näringsdepartementet, daterat 1996-06-19, bilaga 8 Pressmeddelandet, som är ett offentligt informationsdokument, hämtades direkt från Näringsdepartementets hemsida på Internet och lades in under aktuell rubrik inom dåvarande hemsida för Stiftelsen Mot Nordbanken, numera Bankrättsföreningen. Uppgiften var att informera om vilka styrelsemedlemmar som fanns i Industrifonden, som är en av delägarna i mitt tidigare företag System 3R International AB. Detta pressmeddelande har en lista över valda styrelsemedlemmar med information om namn, titel och företag, vilket motsvarar den informationsnivå som finns på "Skampålen". Kommer Näringsdepartementet också att polisanmälas?. Vid publicering på Internet faller personuppgifterna under yttrandefrihetsgrundlagen, då automatisk databehandling och register icke föreligger, vilket är avgörande kriterier för såväl Datalagen som EG:s-datadirektiv enligt nedan.
Sedan 1 januari 1995 är Sverige medlem i EG och har att följa
Europakonventionens direktiv inom olika områden.
7.1 EG:s grundläggande friheter
EG:s-datadirektiv reglerar medborgarnas integritetsskydd i samband med personregister
för automatiska databehandling:
7.3 Personuppgiftslagen (PUL)
Den svenska tolkningen av EG:s-datadirektiv har i Personuppgiftslagen (PUL)
fått följande formulering:
7§ - Bestämmelserna i denna laga tillämpas inte i den
utsträckning det skulle strida mot bestämmelserna om tryck- och yttrandefrihet i
tryckfrihetsförordningen eller yttrandefrihetsgrundlagen. Vid automatisk databehandling matas strukturerade personuppgifter in och ut
kommer alltid omarbetade och strukturerade persondata, i vart fall om den automatiska
databehandlingen varit framgångsrik. Det är just detta som är själva syftet med automatisk
databehandling.
Enligt kommissionen är tillämpningsområdet "strukturerade
persondata" för automatisk databehandling genom personregister
Text Directive 95/46/EC (punkt 15).
- i enlighet med den gällande definitionen i artikel 2 c är
direktivet endast tillämpligt på register, och inte på akter,
- de kriterier som tillåter att fastställa de element som utgör en
strukturread samling av personuppgifter, samt de kriterier enligt vilka en sådan samlig
tillgänglig, får preciseras av var och en av medlemsstaterna,
akter och samlingar av akter, inbegripet deras omslagssidor, inte
omfattas den definition som avses i första strecksatsen om deras innehåll inte är
strukturerat som register."
Enligt artikel 10:1 Europakonventionen gäller:
Yttrandefriheten är grundlagsskyddad över de territoriella gänserna
varför 11§ i Datalagen måste ifrågasättas.
Min sammanställning utgår från EG:s-direktiv och av dessa kan jag inte
finna att jag gjort mig skyldig till något brott mot Datalagen.
Förhoppningsvis skall kommande rättegång ha det goda med sig, att
gummiparagraferna i Datalagen och Personuppgiftslagen får sin förklaring och rättsliga
prövning.
|
Börje Ramsbro |
Hemsida |