[Hemsida]
[Brf-direkt] [Skicka
vykort] [Tipsa ditt nätverk]
Sparbanken slarvade
Kund får rätt efter slarv
Sparbanken Syd gjorde fel och kunden skall därför hållas skadeslös.
Det anser allmänna reklamationsnämnden (ARN) och ger en av bankens lånekunder
helt rätt.
Kunden, en kvinna i Sjöbo, hade 1990 lånat 100 000
kronor, som skulle återbetalas på tio år. Lånet hade rak amortering.
Det var alltså inte fråga om något så kallat falskt annuitetslån.
Dessa falska annuitetslån, med ett fast månatligt belopp inkluderande
kapital och ränta, behandlas numera inte längre i ARN.
Kvinnan fick en mindre chock när hon i januari i år
upptäckte att hennes kapitalskuld bara sjunkit med 8 000 kronor. Detta
trots att hon betalat in tiotusentals kronor till banken. Men det var i
form av ränta och dessutom på tok för mycket ränta.
Följde inte avtalet
Det visade sig att banken slarvat och inte följt de avtalade
debiteringsperioderna. Banken ville i efterhand kompensera kvinnan med att
hon skulle slippa ränta under viss tid. Men samtidigt skulle lånet förlängas
och alltså inte vara slutbetalt år 2000.
Det här vägrade kvinnan att gå med på. Hon hade
sett fram emot att lånet snart skulle vara slutbetalt. ARN går helt på
hennes linje.
Banken felade
Det är banken som felat och kvinnan skall därför hållas helt skadeslös.
Att hon själv skulle ha upptäckt felet ör för mycket begärt. ARN
anser också att beräkningen skall ske så som om hon amorterat lånet i
den takt parterna avtalat. Banken har därför inte rätt att retroaktivt
ta ut den faktiska ränta som borde ha debiterats.
Svd Björn Suneson
Föreninges fråga:
Hur många bankkunder finns det som fallit offer för Sparbankens slarv?
Hur många vågar ifrågasätta bankens villkor och regler?
|