[Hemsida]
[Brf-direkt] [Skicka
vykort] [Tipsa ditt nätverk]
Carlsson drev dåraktig
politik
Av Kjell-Olof Feldt - SvD
Brännpunkt - 1 oktober 2003
Idén med ett
stoppaket 1990 för att bromsa en skenande ekonomi var befängd. När
statsminister Ingvar Carlsson avfärdade alla tankar på finanspolitisk åtstramning
förlorade jag min tro på möjligheten att föra en realistisk politik,
skriver dåvarande finansministern Kjell-Olof Feldt i en kritisk replik på
Carlssons nya bok "Så tänkte jag".
Ingvar Carlsson har skrivit en viktig bok om svensk politik under ett
skede med dramatiska förändringar i vårt lands ekonomiska och sociala förhållanden.
Boken innehåller många läsvärda sidor, men det viktigaste är enligt författaren
att han ger en bild av orsakerna till 90-talets ekonomiska kris som
"skiljer sig radikalt från vad andra har skrivit" - inklusive
undertecknad, framgår det snart nog.
Det radikala är, såvitt jag förstår, inte att IC ger 80-talets
avreglering av kreditmarknaden skulden för 90-talskrisen. Det har andra
gjort före honom. Utan det är att han hävdar att 80-talets
finanspolitik var starkt åtstramande och sköttes föredömligt (han är
generös med beröm över mina insatser i det avseendet).
Den överhettning av
ekonomin med tvåsiffrig inflation som ledde till kostnadskrisen och det
finansiella sammanbrottet berodde enbart på den enorma kreditexpansionen
och att den möjliggjorde en starkt ökad lånefinansierad konsumtion. Det
som hände, skriver IC, var att finanspolitiken oplanerat fick ta över
penningpolitikens uppgifter och parera det övertryck i ekonomin som lånekarusellen
skapade.
IC har rätt såväl i att Riksbanken och finansdepartementet
underskattade de krafter som släpptes loss genom avregleringen som att själva
beslutet om avreglering bereddes och förankrades mycket dåligt. Värst
var att Bengt Dennis och jag inte var överens om vem som bar ansvaret om
något gick snett. Samtidigt kan man fråga sig vad detta egentligen
spelade för roll eftersom IC - i motsats till andra kritiker - medger att
avregleringen var ofrånkomlig och att någon alternativ penningpolitik
inte fanns. Också här är vi överens. Det alternativ han nu 14 år
senare skisserar med räntechock och flytande krona existerade inte förrän
det tvingades fram av den finansiella krisen 1992.
Men hur gärna jag än vill kan jag inte instämma i hans beskrivning av
finanspolitikens styrka. Det är sant att statens budget var i balans
1989, d v s inkomsterna var lika stora som utgifterna. Men under denna
balans fanns en tickande bomb som inte laddats av kreditexpansionen. Det
övergripande målet för vår ekonomiska politik var ju full sysselsättning.
Och här hade vi verkligen lyckats. Den registrerade arbetslösheten låg
under andra hälften av 80-talet kring 1,5 procent. Det betydde brist på
arbetskraft som förstärktes av att produktiviteten ökade i snigelfart,
både i näringslivet och offentlig sektor. Följden blev kraftiga lönestegringar
och försämrad konkurrenskraft. Men löneutvecklingen fyllde också på i
statens kassa, med våra höga inkomstskatter. Och när orsaken till
budgetbalansen är inflationsinkomster blir utgifterna inflationsdrivande
även om de fullt ut betalas.
Dålig tillväxt och nolltolerans mot arbetslöshet var Sveriges grundläggande
ekonomiska och politiska problem. IC bygger delvis bilden av den framgångsrika
finanspolitiken på citat ur tal där jag skryter över regeringens dådkraft.
Men han hade kunnat hitta andra citat, t ex från våren 1989, då jag i
riksdagens talarstol varnade för att "arbetslöshetens stålbad"
närmade sig och att en ny statsfinansiell kris hotade när
inflationsinkomsterna föll ihop och kostnaderna för arbetslösheten
steg.
Och av våra interna samtal bör ha framgått att det för mig väsentliga
inte var hur snabbt budgetunderskottet försvann utan hur finanspolitiken
och andra åtgärder kunde samverka för att höja produktiviteten i näringslivet
och kostnadseffektiviteten i den offentliga sektorn så att vi fick bukt
med inflationen och bristen på arbetskraft. Det bestyrks av att
statsministern visade stort intresse för åtgärder som genomfördes i
det syftet, t ex avregleringen av transportsystemet och jordbruket, ökad
frihandel och nya sätt att arbeta i den offentliga sektorn. Men IC:s
skildring av 80-talets ekonomiska politik utmynnar ändå i att en förbluffad
statsminister (kokande av "helig ilska") en dag i december 1989
sitter framför sin finansminister som kräver en åtstramning av
finanspolitiken, som måste börja med att löftena från valet 1988 om en
sjätte semestervecka och förlängd föräldraförsäkring överges. Och
hur underligt det än kan låta i mina öron tror jag att han talar
sanning. Hans irritation över att jag i detta sena skede av
budgetprocessen (propositionen skulle lämnas i januari) tog upp så
obehagliga frågor var uppenbar.
I boken beskrivs
finansdepartementets handlande som obegripligt: vi hade under Odd Engströms
ledning förhandlat fram en budget som bara någon dag tidigare fastställts
av regeringen utan protester från min sida - och nu ville jag riva upp
alltihop! När jag återupplever denna händelse och det elände som följde,
sedda med Ingvars ögon, är det svårt att inte känna sympati för en plågad
regeringschef som ställs inför närmast olösliga problem. Ibland är
det direkt smärtsamt att inse hur dålig kommunikationen oss emellan hade
varit. Framför allt borde jag ha ingripit tidigare.
Men riktigt så förvånad borde IC ändå inte ha blivit. Då som nu var
det största budgetproblemet kostnaden för den explosionsartade ökningen
av sjukskrivningarna. De höga sjuktalen, främst korttidsfrånvaron, förvärrade
dessutom bristen på arbetskraft (Volvo hade för att kompensera sjukfrånvaron
nästan 25 procent fler anställda än vad företaget egentligen behövde).
Orsaken var rätt självklar - sjukpenningen motsvarade för de flesta nära
100 procent av lönen.
Inför arbetet med
regeringsförklaringen träffade Odd Engström och jag IC i september
1989. Vi ville att regeringen skulle uttala att återställandet av den
samhällsekonomiska balansen gick före allt annat. Bland annat borde
sociala reformer, även de som var utlovade, bara genomföras om de föregicks
av besparingar inom socialförsäkringarna.
Motståndet mot vårt förslag
var hårt, men efter ett antal turer innehöll regeringsförklaringen
beskedet att reformer skulle uppskjutas om de inte, utan skattehöjningar,
kunde finansieras inom ramen för en stram finanspolitik. När jag nu återkom
till reformlöftena berodde det på att budgeten inte innehöll någon åtgärd
som kunde bromsa sjukskrivningarna. Regeringsförklaringens hot borde
alltså sättas i verket. I boken förklarar IC sitt nej till denna tanke
med att han ansåg indragningen av semesterveckan och föräldraförsäkringen
enbart vara "symbolhandlingar" som inte löste de ekonomiska
problemen. Det håller jag inte med om.
Att i en situation med skriande brist på arbetskraft och kraftig löneinflation
ytterligare minska utbudet av arbete genom att ge mer betald ledighet till
fler anser jag fortfarande vara en dåraktig politik. Min fortsatta
medverkan i det s k stoppaketet beskriver han som passiv - jag verkade
uppgiven och tjatade mest om att jag ville lämna regeringen. Det kan stämma
- men inte helt.
IC gör ett stort nummer
av att jag aldrig presenterade något alternativt "krispaket".
Orsaken var att jag varken ville eller kunde splittra regeringen i två läger,
med var sin politik.
Visserligen ansåg jag att idén att med lönestopp, aktiestopp, prisstopp
etc bromsa en skenande ekonomi var befängd - som att försöka lägga
locket på en gryta som redan kokar över. Men den hade fått så starkt
stöd i regeringen och riksdagsgruppen att regeringschefen sade sig vara
besluten att genomföra den. Om så skedde ville jag ändå förse
stoppaketet med någon substans som kunde ge det en chans att fungera och
föreslog sänkt sjukersättning (från 90 till 75 procent av lönen) och
att arbetsgivarna skulle betala sjukpenningen för de första två
veckorna. Givetvis skulle förlängd semester och föräldraförsäkring
skjutas på framtiden.
När statsministern avfärdade dessa förslag - någon finanspolitisk åtstramning
fick inte ingå i hans paket - förlorade jag de sista resterna av min tro
på möjligheten att föra en realistisk ekonomisk politik. Till
historiens ironier hör att regeringen Carlsson bara ett halvår senare i
en uppgörelse med folkpartiet höjde momsen, ändrade sjukförsäkringen
och tog tillbaka löftena om semestern och föräldraförsäkringen. Nu
var det värt, skriver han, att offra vallöftena därför att han fick något
i utbyte, framför allt den momshöjning vi misslyckats med våren 1989.
Men han redovisar också en annan insikt som, om den funnits tidigare,
hade kunnat ändra historiens gång: det går inte att förlänga världens
längsta semester och dito föräldraförsäkring och samtidigt tala om
kris i ekonomin.
Över IC:s skildring av sin första period som regeringschef vilar en stämning
av melankoli, antagligen med rätta. Han var inte bara ansatt av ett
ineffektivt och oförstående finansdepartement som dessutom orsakade svåra
konflikter inom arbetarrörelsen. Han blev också oförskyllt angripen av
medierna i en rad s k affärer som han ägnar stort utrymme åt i sin bok.
Men efter den snudd på obefintliga regeringskrisen i februari 1990 genomgår
han en metamorfos. I uppgörelsen med fp stramar han åt den ekonomiska
politiken och genomför den stora skattereformen, och tar det steg i EU-frågan
som ingen socialdemokratisk partiledare vågat före honom. Han verkar påtagligt
nöjd med sig själv.
Så kommer dråpslaget ett knappt halvår före riksdagsvalet -
utgivningen av min bok "Alla dessa dagar". IC säger inte rakt
ut att den orsakade valnederlaget (nämnas kan att partiets väljarstöd
enligt opinionsmätningarna steg rejält under detta halvår), men han är
fortfarande upprörd över att jag gav hans motståndare ett sådant
tillhygge i valrörelsen. Min förklaring är att jag var rädd för att
mitt parti, liksom vi gjorde 1988, skulle försöka hålla sig och väljarna
kvar i illusionen att inflationen kunde besegras utan uppoffringar för någon
och att de offentliga finanserna stod så starka att välfärdspolitiken
kunde fortsätta med sina reformer som om ingenting hänt. Det jag uppnådde
var möjligen att valrörelsen 1991 delvis fick ett något annorlunda
innehåll. Socialdemokratin kunde gå i opposition med en något mindre
grandios uppfattning om sig själv som "alla goda gåvors
givare".
Kanske blev det också lättare att i regeringsställning från 1994 och
framåt riva undan andra illusioner, framför allt nolltoleransen mot
arbetslösheten, när man måste ta itu med den svåra uppgiften att
sanera Sveriges ekonomi.
Kjell-Olof Feldt
finansminister 1982-1990
|