[Hemsida]
      [Brf-direkt] [Skicka
      vykort] [Tipsa ditt nätverk]
       
      Välkommen prövning i
      Europadomstolen 
      Ledaren -Svenska Dagbladet -
      14 oktober 2000
      Sverige återigen inför rätta i
      Strasbourg
       Rättsosäkerhet. Skattemyndigheten
      beslutar om skattetillägg vid oriktiga deklarationsuppgifter. Domstol kan
      pröva beslutet, men oftast först efter flera år.
       Sedan 1971 har mer eller mindre meriterade tjänstemän
      vid landets skattemyndigheter kunnat lägga på den som har lämnat en
      oriktig eller ofullständig uppgift i deklarationen en avgift, ett s k
      skattetillägg. Till skillnad från böter som kan uppgå till maximalt
      150 000 kronor och döms ut av domstol, existerar inte någon övre gräns
      för skattetilläggets storlek. Tillägget tas ut i relation till den
      undandragna skatten, och kan i det enskilda fallet bli mycket högt. 
          Skattetillägget kan drabba den enskilde hårt, och det
      utan att skattemyndigheternas administrativa sanktionssystem är
      underkastat de rättssäkerhetsgarantier som gäller för domstolarnas prövning
      av om en misstänkt har lämnat felaktiga uppgifter med uppsåt. 
       
      När det administrativa sanktionssystemet infördes applåderades
      det som en radikal nyhet i det svenska rättsväsendet. Tidigare kunde
      domstolarna till regeringens förtret fria en misstänkt
      skatteundandragare i brist på bevis. Så kunde vi inte ha det, i stället
      infördes en ordning som alltjämt går på tvärs mot den mest överordnade
      rättsprincipen av alla: rätten att bli betraktad som oskyldig tills
      motsatsen är bevisad. 
          I strid med grundläggande rättsstatliga principer som
      Sverige annars bekänner sig till har tyngdpunkten i påföljdssystemet
      sedan 70-talet förskjutits från domstol till fiskus. Själva poängen
      med skattetillägget är att det inte är definierat som straff, utan som
      en administrativ avgift. Det underlättar hanteringen och är en
      inkomstbringande affär - närmare två miljarder kronor dras in till
      statskassan varje år. 
       
      Årligen beslutar skattemyndigheterna om cirka 100 000 skattetillägg,
      medan antalet dömda i domstol för skattebrott stannar vid ett hundratal.
      Vilka ärenden som hamnar i domstol respektive avgörs av
      skattemyndigheten bestäms av den enskilde skattehandläggarens dagsform,
      kompetens och nitisk läggning. 
          Dagens taxeringsförfarande låter inte vidare rättssäkert,
      och är det inte heller. Särskilt inte som det kan gå över tio år från
      det att skattemyndigheten beslutar att lägga på en person skattetillägg
      tills högsta rättsliga instans har överprövat beslutet. Under den
      tiden hinner t ex en företagare som sedermera får rätt mot
      skattemyndigheten, gå i konkurs och få sitt liv slaget i spillror. Och
      detta enbart på grund av en enskild tjänstemans beslut att påföra
      honom en sanktionsavgift. 
          Häromdagen inträffade dock något som kan få
      dramatiska effekter. Europadomstolen i Strasbourg beslutade på talan av
      Skattebetalarnas förening att pröva om det svenska taxeringsförfarandet
      och hanteringen av skattetillägg går att förena med Europakonventionen
      angående skyddet för de mänskliga rättigheterna och de grundläggande
      friheterna. 
          Att konventionen sedan 1995 är införlivad med svensk
      rätt betyder inte att Sverige i alla delar lever upp till konventionens
      krav. 
       
      Enligt artikel 6  skall t ex den som misstänks för
      brott ha rätt till prövning av en opartisk domstol inom rimlig tid. En första
      fråga är då om en skattemyndighet kan anses utgöra en domstol och om
      skattetillägg skall jämställas med straff? 
          Till skillnad från 1995 års skattekontrollutredning
      tycks den nu sittande skattetilläggskommittén anse, med justitierådet
      Johan Munck som särskild utredare, att avgiften i själva verket är ett
      straff, men att systemet trots allt kan behållas under förutsättning
      att det blir mer rättssäkert. Som Munck konstaterar i Tidskrift för
      Sveriges domareförbund från i mars har "utvecklingen av praxis lett
      till en ordning som framstår i flera hänseenden som ganska diskutabel.
      Skattetillägget slår ofta alldeles för hårt och blint... man kan inte
      bortse från risken att systemet, om ändringar inte vidtas, kommer att förlora
      i legitimitet". Så sant, så sant. 
       
      Europadomstolen kommer knappast att hinna meddela dom i det svenska
      skattetilläggsmålet innan Munck senast vid årsskiftet skall presentera
      sina förslag. Men redan nu står det helt klart att det svenska
      taxeringsförfarandet är förenat med en rad rättssäkerhetsbrister som
      omgående måste rättas till. 
          En förutsättning för att Sverige skall kunna leva
      upp till konventionens krav är att rättsväsendet kan tillförsäkra
      medborgarna deras rätt att få bl a skattetillägg prövade av domstol
      inom skälig tid. Europadomstolen godtar varken ursäkter om att
      domstolarna lider brist på ekonomiska resurser, eller det faktum att rättsprocesser
      kan vara mer eller mindre komplicerade. 
          Genom att ta medborgarnas rättssäkerhet på allvar även
      i skattesammanhang skulle vår nyutnämnde justitieminister Thomas Bodström
      betydligt kunna förbättra landets anseende som rättsstat. 
          Det borde vara en angelägen uppgift, inte minst för
      den som till helt nyligen stod på den lilla människans sida. 
       
      Ledaren Svd 
      |