Patron på sitt virtuella bruk Av Mats Lönnerblad - Finanstidningen - 1 september 2000 Per Anderssons stora reportage om Jan
Stenbeck i boken Stenbeck är spännande och fascinerande,
mer ett samhällsreportage och en resa i tiden än en biografi. Men så är också Stenbeck en
annorlunda person, en brukspatron av i dag. Boken titel: Stenbeck Boken som spänner över ett vitt fält. Den handlar om Jan Stenbeck och hans kamp
att erhålla koncessionen för TV 4, om Ivar Kreuger och Jan Stenbecks far Hugo Stenbeck och hans
skamfilade rykte i samband med Kreugerkraschen 1932. Författaren försöker förstå sig på Jan
Stenbeck och hans övriga och vildvuxna affärsimperium. Boken handlar således både om Stenbecks
verksamhet inom industrin ( Fagersta, Kinnevik - koncernen som Finanstidningen ingår i - och
Sandvik ), mediesatsningar som tidningarna Moderna Tider, Z och gratistidningen Metro samt
mobiltelefoni i Sverige och utomlands. Skildringen av Stenbeck och hans verk påminner nästan om fiction och har stora
likheter med de två första delarna av Tad Williams mytomspunna ungdomsroman Otherland I, II och III som handlar om "Graal - brödraskapet"
som vill erövra makt och inflytande genom att skapa sig själva en egen värld, där de tillåts
styra med oinskränkt makt. I den boken blandas den virtuella verkligheten med verkligheten och där romanen i
de två första delen fylls med olika historier från olika inblandade, på samma sätt som alla berättelser
om från medarbetare som ger sin syn på Jan Stenbeck i boken Stenbeck.
Till slut sammanflätas alla berättelserna av Per Andersson till en helhetsbild i boken om
Stenbeck.. Utnyttjar globaliseringen På ett levande sätt skildras hur hela jordklotet i Jan Stenbecks värld på nittiotalet, hålls ihop av ett enda kommunikationsnätverk utan centrum och där Stenbeck själv är med och styr genom att själv dra i alla trådarna. Boken speglar också utvecklingen i Sverige från industri- till kommunikationssamhälle.
Hur de olika företagen inom Stenbeckssfären och byggs upp och utvecklas i Sverige och utomlands, får
läsaren däremot inte veta ordentligt, eftersom Stenbeck inte gärna avslöjar sina egna visioner
och författaren i boken inte heller förmår att tränga in i denna affärsverksamhet. Stenbeck säger själv att allt han bygger på har han ärvt, "eftersom han
aldrig byggde den första miljonen själv." Av boken framgår det ändå vilken skicklig
spelare han är och hur han okonventionella metoder lyckas bygga upp flera nya affärsimperier,
medan den "gamla" ekonomins företrädare i Sverige ser på med avundsjuka och skräckblandade
känslor. Maktfullkomliga Sverige Det fick Stenbeck erfara när han genom upphandling i princip redan vunnit kampen
om TV- 4, trots att Wallenberggruppen pumpat in 850 miljoner kronor i TV 4 och riskerade hela sin
satsning genom att bli utslagna. När beslutet skulle fattas kallades till krismöte i TV4 hus på Storängsbotten i
Stockholm. "Folk grät på redaktionsbordet, chefpersonalen som inte har så nära till känslorna
var vita i ansiktet, chockade av att det otänkbara hänt." Vem går då inte in och stör den nästa färdiga uppgörelsen, om inte dåvarande
moderatledaren Carl Bildt, som säger att han - om borgerligheten vinner valet - kommer att upphäva
beslutet om det fattas före valet 1991. På samma sätt som Moderaterna räddade familjen Wallenbergs husbank SE-banken
undan konkurs, på bekostnad av kunderna under bankkrisen, gick moderaterna också in och räddade
Wallenbergarna från att förlora kampen om Sveriges första kommersiella TV-kanal innan valet 1991. Men i boken om Stenbeck visar att det inte bara var moderaterna som ville rädda
Wallenbergarnas pengar - det var också Centern som ville rädda LRF, som hade satsat stora pengar i
projektet. Det fanns i beredningen en tydlig majoritet för Stenbeck ( bestående av
socialdemokrater och vänsterpartister ) Boken beskriver hur Stenbeck på ett listigt sätt bar sig
åt för att ändå få inflytande i kanalen, trots moderatledaren Bildts inhopp. Han lyckades också Få
behålla sin satellitkanal ( TV 3 ) som fortfarande sänder från London och bli minoritetsägare i
TV 4 för futtiga 10 miljoner kronor sedan Wallenbergarna som satsat närmare en miljard sedan sålde
vidare sin del till Bonniers med stor förlust. Mycket hjälp av goda relationer Genom att med ett enkelt grepp låta sitt dotterbolag köpa moderbolaget kunde han
med Fagerstas vinstmedel sedan pumpa in en miljard om året i olika framtidsbranscher till glädje både
för sig själv och aktieägarna.. I avsnittet om Ivar Kreuger framkommer det att Andersson egen uppfattning om
Kreuger är den "officiella versionen" som serverades allmänheten efter Ivar Kreugers död,
där det påstods att Kreuger begick självmord och var på obestånd. Författaren tycker i själva verket att Jan Stenbeck på många sätt påminner om
Ivar Kreuger i sin okonventionella affärsverksamhet, men kritiserar samtidigt Stenbeck för hans sätt
att vara i form av manipulatörens överlägsna och beräknande kyla och de djupt intima och
personliga läggningar han spelar på för att nå sina affärsmässiga syften. I den dramatiska berättelsen om Stenbeck skildras han som en härskare som tar
sina råd från Machiavelli. En person som styr sina bolag som i krig. Bolagen är omgivna av
fiender. "Varje medarbetare förväntas göra sin plikt och bidra till självständigheten i
bolagen, delta i krigsansträngningen och veta sin plats i det virtuella bruket." Och frågan är om det inte är just på det sättet som det går att bygga upp ett
affärsimperium ? Om Stenbeck kommer att lyckas eller inte, ger inte boken några ordentliga svar på.
Det får framtiden utvisa. Mats Lönnerblad |
FinansTidningen Copyright |
Hemsida |