Det stora sveket Av Mats Lönnerblad - Samtidsmagasinet SALT - 7 maj 2001 Estonia lämnade Tallin i Estland 19.15 tisdagen den 27 september och sjönk 01:50 estnisk tid ( 00:50
svensk tid ) natten till onsdagen den 27 september 1994 med 989 personer ombord, av vilka 803 var
passagerare. Av 504 män överlevde bara 111, av 485 kvinnor överlevde bara 26. Om denna katastrof
och dess efterspel har författaren och journalisten Knut Carlqvist skrivit boken Den tysta leken. Bokens titel: Den tysta leken Carlqvist skriver i förordet att boken är inte ett solonummer utan resultat av en
diskussion som pågått utanför offentligheten i många år. Rikspressen och etermedia har under
tiden vägrat befatta sig med denna diskussion. Regeringen och myndigheterna har också tigit. Knut
Carlqvist menar att tystnaden haft det goda med sig att vad som från början var spekulationer och
gissningar har tuktats och en gemensam grund av fakta och samband har kunnat etablerats. Nyheten om Estonias förlisning nådde den svenska statsledningen under en
avtackningsfest för den avgående regeringen i Rosenbad, vid halv två på natten. Carl Bildt var
på väg att lämna festen. När han fick höra nyheten gick han genast upp till sitt rum och ringde
TT och polisens sambandscentral. Strax efteråt väcktes kommunikationsminister Per Odell för att
få del av nyheten. Morgonen därpå diskuterade Bildt och Odell med sina rådgivare hur en utredning
skulle gå till. Carl Bildt ansåg att man borde göra mycket stora ansträngningar för att bärga
de omkomna, vilket han med hänsyn till de anhöriga såg som mycket viktigt. Den tillträdande
regeringen ändrade uppfattning, och någon bärgning av Estonia blev aldrig av, trots att en sådan
bärgning skulle kunnat lösa många frågetecken. Riksdagen har varit enig över vad som hänt i sakfrågan Det var därför det
aldrig blev någon egentlig diskussion om vad som hänt, skriver Carlqvist. Därmed stod också hela
det politiska Sverige bakom regeringen. Konsensuslinjen är således principen som styrt hela hanteringen av Estoniafrågan
sedan den 15 december 1994, eftersom man inte velat göra partipolitik av katastrofen. Till skillnad mot Analysgruppens rapport, framträder i Carlqvist bok, ett tydligt
mönster hur Sverige bär sig åt för att hantera en akut krissituation. Han pekar på att Sverige
i första hand inte vill ta reda på vad som har hänt när det uppstår en kris, utan i stället
bara vill försvara de myndighetspersoner som varit inblandade. I stället för att utreda ordentligt går myndigheterna i stället till anfall
när någon vågar skriva om vad som verkligen har hänt. När Carlqvist började skriva om
Estoniakatastrofen i Finanstidningen, anmäldes tidningen genast av Sjöfartsverket och Kaj Janérus
personligen till Pressombudsmannen. Pressens Opinionsnämnd friade senare tidningen vad avsåg den juridiska personen
Sjöfartsverket, men fälldes vad avser privatpersonen Janérus som hade angripits som privatperson.
Det var så Knut Carlqvist fick blodad tand och närmare började utreda alla omständigheterna
kring Estonia. Chefåklagare Lindstrand som först fick i uppdrag att undersöka om någon var
ansvarig för Estoniakatastrofen som orsakade 852 människors död, bryr sig inte ens om att sätta
sig in i uppdraget ordentligt. Enligt Carlqvist menade åklagaren alltså att eftersom det inte var
fastlagt vad som hänt, så är det inte heller möjligt att utkräva ansvar. Han ansåg dessutom
att det inte var värt mödan att ta reda på det. I fallet med Estoniakatastrofen har det ur statens synvinkel - regeringens,
politikernas och åklagarämbetets - är det inte intressant att ta reda på vem som bar ansvaret
varför Estonia sjönk. Regeringen är väl medveten om att det då blir svårt för parter att
driva sin sak. När Åke Sjöblom på Sjöfartsverket blev
orolig för Estonias tillstånd vid avresan den 27 september 1994 skulle han ringt till sin högsta
chef Janérus, vilket han numera säger att han aldrig gjorde. Kontrollen av sjösäkerheten vilade
helt på svenskar. Hade Janérus blivit uppringd, skulle han sagt att Estonia inte fått angöra
svensk hamn och i så fall hade 852 människor överlevt. Vid tidigare intervju som Carlkqvist gjorde med Sjöfartsverkets chef Åke Sjöblom
har han medgivit han att han talat med Kaj Janérus den tragiska kvällen, strax innan fartyget
lämnade Tallin. Sedan skyndade sig Janérus att ringa Sjöblom och förneka att han talat med honom
överhuvudtaget. Det var ju Sjöfartsverket som hade huvudansvaret för tillsynen av fartyget.
Enligt författaren, skötte verket inte sin uppgift som man borde i enlighet med
Fartygssäkerhetslagen . Förklaringen till Estoniakatastrofen, som backades upp av en bataljon
tjänstemän, experter nyhetsuppläsare och ledarskribenter och alla som vanemässigt drar sitt
strå till stacken så snart förtroende för staten står på spel. Enligt den version som
presenterades var att det var det hårda vädret som knäckte Estonia, och ingenting annat. Boken "Den tysta leken" kunde
lika väl hetat "Det stora sveket" eftersom alla som hade hand om undersökningen av
Estoniakatastrofen svek sin plikt i samband med undersökningen, bara för att dölja det verkliga
förhållande, att fartyget var sjöodugligt redan vid avresan från Tallin. Carlqvist skriver att Estonia var - med fem 17-anmärkningar ( allvarliga
anmärkningar kring fartygets sjösäkerhet ) - definitionsmässigt inte sjövärdigt vid avgången,
även om kommissionen hävdar motsatsen. Vad är då skälet att det svenska utredningssystemet slutat att fungera när det
gäller Estoniakatastrofen ? Prestige, politik och pengar svarar Carlqvist när det gäller Estonia. Hur skulle det sett ut om Haverikommissionen
berättat sanningen att Sjöfartsinspektionen att det fartyg som 19.15 löpte ut från Tallin var en
flytande likkista och att ett haveri när som helst kunde vara ett faktum ? Och vem i Haverikommissionen ville erkänna att fartygets kapten Arvo Andresson
beordrade denna likkista att gå med 15 knop mot svår sjö ? Inte på den här sidan domedagen
konstaterar Knut Carlqvist. Kunde någon ställas till svars för Estoniakatastrofen så skulle dessutom staten
kunna bli betalningsansvarig. Enligt internationella normer skulle då flera miljoner kronor behöva
betalas ut per omkommen, och den svenska staten skulle tvingas betala rundligt skadestånd Som läsare slås man också av att berättelserna från överlevande vittnen inte
ens protokollförts ordentligt ! Av åtta berättelser om vatten på däck 1 togs fyra upp i
Finländska protokollet och två i det svenska. Även när det gäller båtens ramp lämnar
kommissionen oriktiga uppgifter om rampens tillstånd, trots att den haft tillgång till hela
videomaterialet som visar det verkliga förhållandena. Knut Carlqvist bok "Den tysta leken" är en välskriven om
väldokumenterad bok om det makt - och myndighetsmissbruk som i dag förekommer i Sverige, men som
också förekommer från de politiker och tjänstemän i Finland och Estland som varit involverade Min första tanke när jag avslutat boken var om det inte snart är på tiden att
återinföra det ämbetsmannaansvar för tjänstemän som togs bort i Sverige 1976. Mats Lönnerblad |
Samtidsmagasinet SALT Copyright |
Hemsida |