[Hemsida] [Brf-direkt] [Skicka vykort] [Tipsa ditt nätverk]
"Banker flyttar ur landet"
Av Lillemor Smedenvall och Åke E Andersson - Dagens
Nyheter - 1 oktober 2001
Finansförbundet varnar efter stoppade fusionen:
EU:s snävt nationella motiv för att stoppa
fusionen mellan SEB och Föreningssparbanken äventyrar alla små medlemsländers möjligheter att
utveckla företag som klarar sig internationellt. Det är bara en tidsfråga innan den första
svenska banken flyttar utomlands. Det varnar Finansförbundets ordförande Lillemor Smedenvall och
ekonomiprofessor Åke E Andersson vid KTH. De är besvikna över att de flesta svenska kommentarerna
har stött EU-kommissionären Montis invändningar mot sammanslagningen.
Efter beskedet om den uteblivna fusionen
mellan SEB och Föreningssparbanken var de allra flesta omedelbara kommentarerna att det var bäst
det som skedde. Dessa kommentarer kommer från skiftande håll: ekonomijournalister, forskare,
konkurrensministern, andra konsumentföreträdare, kunder med flera.
Det är märkligt att alla dessa kommentarer inte fördes fram lika tydligt under
hela den tid som fusionsarbetet varit känt. Bristen på djupare och mer långsiktig analys är också
uppseendeväckande. Varför uppmärksammar så få risken med att bara se till konkurrensförhållanden
och marknadsandelar i ett enskilt, litet EU-land och inte till förhållandena inom hela unionen?
FÖRVÅNANSVÄRT ÄR OCKSÅ hur olika man ser på en tänkt fusion mellan två svenska
lastbilstillverkare och två svenska banker. När EU stoppade samgåendet mellan Scania och Volvo
lastbilar utbröt ramaskrin i hela det svenska politiska etablissemanget över att kommissionen lade
sig i och hindrade skapandet av en internationellt stark svensk lastbilstillverkare. Man framförde
också farhågor för vad som skulle hända om en europeisk eller, ännu värre, en utomeuropeisk
tillverkare skulle köpa upp någon av de svenska. Många av farhågorna är berättigade. Men varför
gäller detta bara lastbilsindustrin och inte alls banksektorn?
En livskraftig finansiell sektor, baserad på internationellt sett starka svenska
banker, är en förutsättning för hela näringslivet och möjligheterna att behålla svenska företag
och arbetstillfällen i landet.
När Astra Zeneca bildades och när Ericsson flyttade huvudkontoret till London restes samfällt
farhågor för att vi skulle förlora kompetens, forskning, arbetstillfällen och inflytande från
svenskt håll. Varför finns inte dessa betänkligheter när det nu kanske bara är en tidsfråga
innan den första svenska banken flyttar ur landet?
Det synsätt som många påhejare av EU-kommissionär Montis besked ger uttryck för innebär
att man bara ser två alternativ för den svenska bankmarknaden: antingen bildandet av SEB Swedbank
eller att allt förblir som hittills. Så är det givetvis inte alls. Redan samma dag som fusionen
sprack kom spekulationerna om att SEB kan köpas upp av danska, finska eller holländska banker. Det
finns säkert spekulanter i Schweiz och andra länder utanför EU. Vi anser inte att det är ett bättre
alternativ. Varken privatpersoner, företagskunder eller de som arbetar i branschen skulle gynnas på
sikt.
DET ÄR OCKSÅ ett statiskt synsätt att koncentrera så mycket av fusionsdebatten på förekomsten
av bankkontor. Det finns inget belägg för att någon massnedläggning av bankkontor, utöver den
som ändå sker, skulle komma i spåren av fusionen mellan Föreningssparbanken och SEB. Nedläggning
av kontor pågår som en följd av nya tekniska möjligheter. Inte i något annat land har
bankkunderna så snabbt anammat användandet av telefon och Internet för sina bankärenden som i
Sverige. Denna utveckling lär accelerera med tillkomsten av allt yngre och mer IT-vana kunder.
Det finns en risk att Monti sett allt för mycket på italiensk och centraleuropeisk bankkultur,
både ur företags- och kundperspektiv. Han, liksom många svenska debattörer, tycks ha ett tämligen
kortsiktigt och i vissa fall väl populistiskt sätt att framhålla privatkundernas eventuella och
omedelbara nackdelar. Det är ett förhållningssätt som inte håller i dagens föränderliga värld.
Förutsättningarna för finansbranschen utvecklas i en takt som innebär att man bör lämna ett trångsynt
nationalistiskt konkurrenstänkande.
I ett längre perspektiv går det knappast att stoppa den här sortens strukturella förändringar,
inte ens för EU:s konkurrensmyndighet. Risken med Montis "bromsstrategi" är att den hämmar
EU:s konkurrenskraft gentemot USA och Asien, vilket ju knappast var meningen med unionens tillkomst.
Det är inte svårt att instämma i Göran Collerts kritik mot EU:s regelverk som
"otidsenligt".
LIKSOM STATSMINISTER GÖRAN Persson är vi allvarligt oroliga för att EU:s synsätt förhindrar
uppkomsten av internationellt konkurrenskraftiga företag i Sverige och andra små EU-länder. Att nätverksbaserade
företag som banker tillåts bli starka nationellt är en förutsättning för att de ska kunna
konkurrera på en europeisk och global marknad. I en förlängning kan dessa nya hinder för
strukturomvandlingen av finanssektorn innebära att Sverige blir en perifer randstat i unionen,
trots att vi internationellt sett ännu har mycket effektiva och lönsamma företag inom många
industri-, service- och finansbranscher.
Det är lätt att underskatta den finansiella sektorns betydelse. I Sverige utgör sektorns andel
av BNP cirka 5 procent medan antalet anställda endast utgör en cirka hälften så stor
procentandel. Produktiviteten är med andra ord dubbelt så hög som i samhället i övrigt.
Att man inte från EU ser Sverige som ett möjligt nordeuropeiskt finansiellt centrum kan vara
begripligt, men att inte beakta detta i den inhemska debatten är mera anmärkningsvärt. I första
hand Stockholm har en stor potential att i än högre grad än i dag framstå som detta finansiella
och teknologiska centrum. Det svenska bankväsendet är redan det mest tekniskt avancerade och
effektiva i världen. Låt oss dra nytta av det och på alla sätt förstärka Sveriges finansiella
sektor och särskilt "Finansplats Stockholm".
FÖR ATT DETTA ska lyckas krävs flera goda ingredienser: fortsatt utbyggnad av
informationsteknik och kommunikationer, ett internationellt konkurrensutsatt och därmed starkt näringsliv,
en effektiv och internationellt väl integrerad finansiell sektor och utbyggnad av de kvalificerade
utbildningarna vid universitet och högskolor.
Dessa prioriteringar kräver politisk vilja på nationell nivå. Finansförbundet har
redan tidigare fört fram dessa krav till näringsminister Björn Rosengren. Men medan vi väntar på
besked om den svenska näringspolitiska strategin kan vi inte stillatigande acceptera att EU, genom
att anföra nationella snarare än europeiska konkurrensskäl, försvårar utvecklingen för den
finansiella sektorn.
Lillemor Smedenvall
Åke E Andersson
|