"Vi underskattade krisen" Av Carl Bildt och Bengt Westerberg - Dagens Nyheter - 3 oktober 2001 I morgon är det tio år sedan den borgerliga fyrpartiregeringen tillträdde. De ekonomiska problemen var akuta, arbetslösheten ökade och kronan attackerades. Liksom alla andra underskattade vi djupet i den ekonomiska kris vi då höll på att störta ner i. Trots denna kunde f yrparti regeringen genomföra ett omfattande reform- och saneringsprogram. Pé en rad områden fattades beslut som innebar ett tydligt uppbrott från den tidigare politiken, skriver förre statsministern Carl Bildt och förre socialministern Bengt Westerberg. För i morgon tio år sedan fick Sverige en ny regering, Sveriges läge var besvärligt.
Den ekonomiska politiken under senare delen av 1980-talet hade i väsentliga avseenden misslyckats.
Mot den bakgrunden skisserade vi två hösten 1990 på DN Debatt ett gemensamt program som syftade
till att bryta stagnationen. Vi ville ge Sverige en ny start. Det bidrog till att Sverige fick en ny
regering. Hur viktigt var detta beslut? Löntagarfonderna lanserades på 1970-talet i syfte att socialisera svensk näringsliv Flera ledande socialdemokrater har under senare tid hävdat att de aldrig var särskilt tända på idén, men under de år debatten rasade sa de inte ett pip om det. Ännu i slutet av 1980-talet levde tanken på socialiseringen inom LO och Ingvar Carlsson vägrade ta avstånd från förslagen. Att avskaffa löntagarfonderna var en viktig markering mot socialdemokratiska socialiseringsplaner, Men vårt program var inte ett program för att riva upp gamla beslut, utan för reformer på en lång rad områden. I vår regeringsförklaring angav vi fyra stora uppgifter. DET FÖRSTA VAR ATT "fullt ut föra Sverige in i det europeiska
samarbetet genom förhandlingar om medlemskap i den Europeiska gemenskapen". Att föra Sverige från en utkants- till en kärnposition i Europa var en uppgift som dominerade mycket av regeringens arbete under dessa år. När vi undertecknade avtalet med EU på midsommarafton 1994 hade vi fört i hamn den viktigaste internationella förhandling som Sverige genomfört i modern tid. DEN ANDRA UPPGIFTEN var att "bryta den ekonomiska
stagnationen och att återupprätta Sverige som en tillväxt- och företagarenation med en stark och
växande ekonomi". Men nar det blåste upp till orkan på det europeiska havet visade sig den svenska farkosten fortfarande vara alltför bräcklig, l november 1992 tvingades vi ge upp försvaret för kronan. Flera länder hade då redan tvingats till samma sak, och andra följde efter. Till detta kom nödvändigheten att snabbt stoppa ökningen
av det statliga budgetunderskottet. Det fortsatte att öka under våra två första regeringsår.
Det var inte en konsekvens av politiska beslut om sänkta skatter eller ökade utgifter utan av den
kraftiga nedgång som berodde på arvet från 1980-talet och på den internationella krisen. Från slutet av 1993 vände ekonomin uppåt. l efterhand kan vi konstatera att om så gott som alla kurvor pekade åt fel håll våren 1991, hade vi våren 1994 kommit i en situation där de i stället pekade rätt. Jobben ökade, företagens framtidstro var rekordstor, tillväxten blev stark och budgetunderskottet minskade. Den direkta krisen hade hävts, och en god grund för framtiden lagts. Men det återstod en lång väg. DEN TREDJE UPPGIFTEN i vårt regeringsprogram var att "förbättra vår
välfärd och sociala omsorg genom en valfrihetsrevolution i välfärdspolitiken". Mot det synsättet stod vår linje som innebar, som vi skrev på DN Debatt hösten 1990, "att med utgångspunkt i ett system med gemensam finansiering låta pengarna i stor utsträckning följa de val som den enskilde träffar. Därmed kombineras marknadens fördelar med det gemensamma ansvarets rättvisa." Vår valfrihetsrevolution genomfördes på en rad områden. Först inom barnomsorgen, tydligt inom skolan genom friskoereformen, markant inom arbetsförmedling och successivt också inom sjukvården. Studier har visat att den vanmakt många medborgare tidigare kände genom valfrihetsrevolutionen förbyttes i en känsla att på ett helt annat sätt kunna påverka välfärdstjänsterna. Denna valfrihetsrevolution hade aldrig kommit till stånd utan regeringsskiftet. Socialdemokraternas motstånd på 1980-talet var monumentalt. Vi ville i motsats till dem uppmuntra enskilda alternativ som komplement till de offentliga. Även om socialdemokraterna i viss mån har accepterat de framsteg som gjordes återfaller de än i dag ofta i sina gamla positioner. Den största välfärdsreformen vid sidan om valfrihetsrevolutionen genomförde
vi på handikappområdet. Det kändes tillfredsställande att mitt i den akuta krisen kunna förbättra
situationen för de svårast funktionshindrade. DEN FJÄRDE UPPGIFTEN handlade om att ge miljöpolitiken en starkare ställning
i den samlade politiken. I dag kan detta upplevas som självklart, men då var det inte alltid så. 1990-talets första hälft präglades ofta av stark ideologisk konfrontation. Men trots de politiska spänningarna strävade vi efter att uppnå bred enighet om viktiga nationella reformer. Europaförhandlingarna har nämnts. Vi fick också beslut om längre mandatperioder till riksdagen, ett förstärkt grundlagsskydd för medborgerliga fri- och rättigheter och grunden för ett nytt och bättre budgetsystem. Av stor betydelse för Sveriges framtid var överenskommelsen om ett nytt pensionssystem. Utredningar hade pågått länge, men socialdemokraterna var fast i det gamla ATP-systemet. Därför blev regeringsskiftet avgörande för att en reform skulle komma till stånd. När vi lämnade regeringen hade de principiellt viktiga besluten fattats i bred enighet. I dag ses den svenska pensionsreformen internationellt som banbrytande. DET ÄR INTE SÄKERT att vi bägge ännu har
den nödvändiga distansen för att rätt kunna värdera allt som skedde under dessa år. Vårt
perspektiv i dag påverkas självfallet också av de roller vi hade då. På en lång rad områden fattade vi beslut som innebar ett tydligt uppbrott från en tidigare politik, och vi inledde och beredde vägen för förändringar som kommit att spela en central roll i det gångna decenniets politik och samhällsdebatt. Carl Bildt |
Dagens Nyheter |
Hemsida |