Snart behöver Persson inga stödpartier alls
Av Ledaren - Dagens Industri - 19 januari 2002

val.gif (282047 byte) Valåret har börjat starkt för statsminister Göran Persson och hans regering. I den väljarundersökning som Dagens Industri publicerar i dag får socialdemokraterna 46,5 procent av rösterna - en säkerställd uppgång med 5,5 procent. Det är en röstandel som överstiger valresultatet med 10 procentenheter.
   Ruab som gjort undersökningen har noterat att socialdemokraterna har legat på samma höga nivå under hela undersökningsperioden, som startade direkt efter trettondagen och pågick till och med i onsdags.
   Statsrådet Mona Sahlin kan alltså glädja sig åt att hennes senaste affärer inte har påverkat opinionen. Frågan är vad som har gjort det.

VÄNSTERPARTIET ÄR DET PARTI som varit mest i fokus under mätperioden, men kongressen har inte fått partiets siffror att ändras. 10,5 procent betyder fortfarande tredje största parti men mindre än i valet. Vänsterpartiet varken vann eller förlorade på uppmärksamheten. De borgerliga går bakåt, moderaterna och centerpartiet med statistiskt säkerställda nedgångar.
   Maud-effekten har klingat av och centern är mindre än folkpartiet, vilket partiet inte var i förra valet. Moderaterna är nere på 23.4 procent, men är fortfarande större än i valet.
   Och miljöpartiet finns snart inte mer.

SOCIALDEMOKRATERNA ÄR PÅ VÄG att klara sig utan stödpartier. Ändå har egentligen ingenting hänt. Dagens Nyheters chefredaktör Hans Bergström kan ha tolkat en allmän känsla i väljarkåren när han skrev att valet redan känns avgjort. Statsminister Göran Persson framstår som trygg och framgångsrik och väljare vill gärna vara med på den vinnande sidan. Det är betydligt fler som anger ett parti att rösta på i januari än i december, 73 procent jämfört med 68,8 procent.
   En stor del kan vara missnöjda socialdemokratiska väljare som börjar tycka att partiet är värt att rösta på igen. I så fall sjunker procenttalen automatiskt för övriga partier.

I STOR UTSTRÄCKNING är framgången Göran Perssons egen förtjänst. Resten av regeringen har inte precis rosat marknaden.
   Men Göran Persson har växt genom EU-ordförandeskapet och genom sina klara utrikespolitiska ställningstaganden efter terrorattacken den 11 september. Och han har dansat med kossan Doris i populära barn-TV-programmet Bolibompa. Han kan framstå som en trygghetsfaktor i en orolig tid och sådant har vunnit val förut.

MAXTAXAN PÅ DAGIS kan vara en annan faktor. Barnfamiljerna är en stor och viktig väljargrupp och många har suttit runt köksborden under helgerna och räknat på det nya årets ekonomi. Maxtaxan kan betyda en rejäl semesterresa för en småbarnsfamilj.
   Skattesänkningar blir det också och familjeekonomin blir bättre för de flesta i år precis som de socialdemokratiska valstrategerna har tänkt. Och om det inte räcker med barnfamiljerna, så kommer nästa glada överraskning några veckor före valet.
   Då får 220 000 pensionärer l 320 kronor var tillbaka på skatten. Eftersom 100 000-150 000 av dem varken har deklarerat eller betalat någon skatt, så lär de bli rejält förvånade och kanske tillräckligt glada för att ta sig till valurnan.
   Regeringen Persson har lärt sig konsten att dra nytta av utgiftstaket när det ar valår.

VALET ÄR INTE AVGJORT, men det kommer all krävas ovanligt mycket av dem som ska utmana den nya trygga Göran Persson om makten, nu när han dessutom starkt sin regering på de svagaste punkterna.
   För miljöpartiet krävs det nog snarast ett under.

Ledaren
ledaren@di.se