[Hemsida] [Brf-direkt] [Skicka vykort] [Tipsa ditt nätverk]
"Lejon glömmer
politikernas ansvar"
Av se nedan - DN
Debatt - 22 januari 2002
Underkänt. Demokratiminister
Britta Lejon får dåligt betyg för den demokratiproposition hon
presenterade på måndagen. Hon glömmer politikernas eget ansvar,
skriver fyra statsvetare i Studieförbundet Näringsliv och samhälles
demokratiråd.
Regeringen riktar förmaningar till väljarna men
struntar i politikernas eget ansvar. Den kritiken riktar statsvetarna
Olof Petersson, Sören Holmberg, Leif Lewin och Hanne Marthe Narud i
SNS demokratiråd mot Britta Lejons demokratiproposition. Regeringen
verkar tycka att väljarna är demokratins största problem. Men en
viktig förklaring till sjunkande valdeltagande är att väljarna bara
ser små skillnader mellan partierna. Det finns inga tydliga
regeringsalternativ. Därför är det inte heller så intressant att
gå och rösta, skriver de fyra professorerna.
Så kom den då till sist, demokratiprepositionen.
Sveriges regering har nu lagt fram sin syn på folkstyrelsens aktuella
problem och presenterat en katalog av åtgärder.
Valdeltagandet ska
öka. Fler medborgare ska inneha politiska förtroendeuppdrag.
Medborgarna ska ges bättre möjligheter att påverka och delta i den
politiska processen, bland annat via medborgarförslag,
brukarinflytande och självförvaltningsorgan. Andelen ungdomar,
arbetslösa och personer med utländsk bakgrund som deltar i den
politiska processen ska öka, Skolan ska främja politisk verksamhet
och debatt.
Detta kan i och för
sig vara bra reformförslag. Med tiden kommer de enskilda förslagen
att analyseras och diskuteras i detalj. Men redan en första
genomläsning av förslagen bekräftar farhågorna från
förhandssignalerna: det mest intressanta med regeringsförslagen är
egentligen vad som saknas.
I vissa sammanhang
kan man knappast kritisera en skrift för vad den inte är. Att
anklaga en poet för att inte ha författat en roman är poänglöst.
Men en proposition är något annat. Den är regeringens instrument
för att prioritera och bestämma den politiska dagordningen.
Förslagen riktar in debatten och beslutsmaskineriet mot vissa
bestämda områden och utelämnar andra.
Man kan inte undgå att få intrycket att
regeringen anser att det är väljarna som utgör demokratins största
problem. Väljarna måste bli bättre på att gå och rösta, de
måste ta på sig fler uppdrag och lägga ner mer tid på
lokalsamhället.
OCH VISST KAN DET
SJUNKANDE valdeltagandet inge
oro, särskilt som de politiska klyftorna enligt flera undersökningar
tenderar att vidgas. Aktiva och engagerade medborgare är onekligen
grundläggande för en vital demokrati.
Det är ändå
principiellt problematiskt när den centrala statsmakten sätter upp
mål för det frivilliga medborgarsamhället. Och när staten griper
in och detaljreglerar hur kommunerna ska organisera sig kan det
paradoxala resultatet bli att demokratin stärks men att den lokala
självstyrelsen försvagas.
Men det mest
anmärkningsvärda är att regeringen verkar ha glömt bort
politikernas eget ansvar. Åtskilliga bekymmer i dagens demokrati har
att göra med de politiska institutionernas utformning.
Som vi ser det är
nyckelordet ansvarsutkrävande. Idén med den representativa
demokratin är att väljarna överlåter sin makt genom en kedja av
uppdrag. Väljarna utser en riksdag, som bildar bas för regeringen,
som i sin tur överlåter styrande makt till centrala och lokala
myndigheter.
Av olika skäl har
denna uppdragskedja blivit alltmer komplicerad. Systemet är
svåröverskådligt. Väljarna rör sig i dag i ett svårnavigerat
politiskt landskap.
Riksdagsvalen som mekanism för
ansvarsutkrävande fungerar endast i den mån som väljarna vet vad
det är som riksdag och regering beslutar om. Men frågan är vad
dessa centrala statsorgan i dag kan bestämma över.
Förgången är den tid
då staten hade ett nationellt avgränsat näringsliv att förhandla
med och då finansministern kunde detaljreglera ekonomin.
Globaliseringen har gjort det nödvändigt för regeringen att också
ta internationella hänsyn.
Gränsen mellan den
offentliga och privata sektorn har också blivit mer diffus.
Utvecklingen går mot olika hybridformer av offentliga finansiärer
och privata entreprenörer. Demokratipropositionen föreslår
visserligen ökad insyn vid entreprenader i kommuner och landsting,
men de stora bristerna gäller upphandlingar och avtal, där också de
beställande politikerna har ett stort ansvar. Vem ska väljarna
ställa till svars när snöröjningen fallerar och tågen slutar gå?
Även den offentliga
sektorns inre omvandling har skärpt ansvarsproblemet. Riksdagen är
ingalunda det enda organet för folk viljans uttryck.
Flernivådemokrati innebär att medborgaren ingår i olika
samfälligheter och därmed har flera valsedlar att hålla reda på.
SOM EXEMPEL kan nämnas att göteborgarna
fram till för några år sedan endast hade två valsedlar, eftersom
kommunen då skötte landstingens uppgifter. Numera väljer man också
till jätteregionen Västra Götaland. Alla de tre valen har också
fått ett extra inslag genom möjligheten att kryssa för en
individuell kandidat. Göteborgarna måste dessutom beakta att tunga
välfärdsfrågor numera sköts av lokala stadsdelsnämnder. Vid valet
1998 hade väljarna i rikets andra stad också att ta ställning i tre
folkomröstningar. Året därefter blev det så dags att utse
företrädare till Europaparlamentet. Antalet ställningstaganden som
avkrävs av Göteborgs medborgare kan sålunda summeras till ett
dussintal.
Om väljarna ska ha en realistisk chans att göra
välgrundade val vid alla dessa tillfällen måste det finnas en
tydlig ansvarsfördelning. Men hur ska man i dag kunna veta vem som
gör vad inom den offentliga sektorn? De diffusa gränserna ställer
stora krav på expertkunskaper. Dagens situation med oklara
ansvarsförhållanden gynnar därför i praktiken de högutbildade och
politiskt specialintresserade.
DET FINNS I DAG EN gryende insikt om
problemet. EU har satt i gång en framtidsdebatt och regeringen
aviserade i höstas en översyn av uppgiftsfördel- ningen. Men det
lär dröja innan något konkret händer.
Därför är vår slutsats att regeringen tar
upp demokratiproblemen i galen ordning. Det naturliga hade varit att
börja med att bestämma vad som ska ligga inom den lokala
självstyrelsen, vad regionerna ska ha för uppgifter, vad som ska
hänskjutas till EU och, inte minst, vad staten ska göra. Först då
finns det förutsättningar för väljarna att utkräva ansvar.
Vid de enstaka
tillfällen då demokratipropositionen kommer in på
ansvarsutkrävandets problem handlar det om förhållandena inom
kommunerna och EU. Men också inom rikspolitiken, inom regeringens
eget fögderi, finns det anledning till bekymmer när det gäller
möjligheten att utkräva ansvar.
Bakgrunden är att
Sverige nu har levt med minoritetsregeringar i över tjugo år. Genom
överenskommelser i riksdagen kan regeringen visserligen söka stöd
för sin politik i olika frågor. Men makten förskjuts till
förhandlande partiledningar. Väljarnas inflytande minskar.
För att väljarna på valdagen ska kunna påverka
inte bara riksdagens utan också regeringens sammansättning fordras
tydliga alternativ. l dagens inrikespolitik finns dock ingen skarp
gräns mellan regering och opposition. De väljare som i september tar
vänsterpartiets och miljöpartiets valsedlar - röstar de på
regeringen eller oppositionen?
AVSAKNADEN AV
TYDLIGA alternativ beror också på den borgerliga splittringen.
Genom att gå fram under olika beteckningar kan de borgerliga
partierna möjligen skaffa sig kortsiktiga taktiska fördelar genom
att profilera sig på skilda väljarsegment. Men fragmenteringen gör
det svårare att urskilja ett klart avgränsat oppositionsalternativ.
Partisystemets
uppsplittring och avsaknaden av distinkta valmöjligheter gör det
svårare för den enskilda väljaren. Härtill kommer att antalet
verkligen partiskiljande frågor blir allt mindre. Den partipolitiska
debatten förs i dag sällan i ideologiska och principiella termer.
Försöken att blåsa liv i privatiseringsdebatten blir alltmer
ansträngda ju fler kommuner och landsting som i pragmatisk anda
prövar entreprenader och andra alternativa driftsformer. Intervju
undersökningar visar också att väljarna uppfattar partiskillnaderna
som minskande.
Den långa serien av valundersökningar pekar
också på att väljarna får allt svårare att orientera sig bland
regeringsalternativen. På frågorna om vilken regering man vill ha
efter valet svarar en ökande andel "vet inte" och
svarsmönstren tyder på en alltmer splittrad bild av
regeringskonstellationerna.
Här finns en viktig förklaring till det sjunkande
valdeltagandet. Om väljarna bara ser små skillnader mellan partierna
och inte kan urskilja några tydliga alternativ i kampen om
regeringsmakten, varför skulle det då vara så intressant att gå
och rösta?
MED IN DEMOKRATIPROPOSITION har regeringen
nu inbjudit till en debatt om demokratin. Här finns åtskilliga
tankar om hur olika befolkningsgrupper kan göras mer engagerade.
Inget fel i detta, men risken är att själva kärnan i den
representativa demokratin glöms bort.
Den internationella
statsvetardiskussionen om demokratins aktuella problem kretsar just
kring de allmänna valen som mekanism för ansvarsutkrävande. Det
gäller att återupprätta den representativa demokratin: medborgarna
skall både kunna välja och avsätta sin regering. I vår
Demokratirådsrapport, som utkommer på försommaren, kommer vi att
pröva olika tankar om hur väljarna kan få större möjligheter att
utkräva ansvar på valdagen. Behovet av en sådan diskussion
framstår som extra angeläget mot bakgrund av regeringens tystnad.
Olof Petersson
Sören Holmberg
Leif Lewin
Hanne Marthe Narud
|