[Hemsida] [Brf-direkt] [Skicka vykort] [Tipsa ditt nätverk] "Sätt Persson & Co i fängelse" Av Tor Bergman - FinansTidningen - 7 februari 2002 Somaliasvenskarna har utsatts för en skådeprocess av ett slag som vi i Sverige varit förskonade från sedan häxprocessernas dagar. Hela vägen från EU-kommissionen till svenska regeringen har gällande lag och rätt satts åt sidan i behandlingen av dessa svenska medborgare. Här finns grund att pröva om inte inblandade statsråd har begått brott i bokstavlig juridisk mening. Det skriver förre revisionssekreteraren Tor Bergman. En förordning beslutad av den europeiska unionen
(EU) har ställning av lag i EU:s medlemsstater och är i alla dessa
giltig på samma sätt som en inhemsk lag. Under år 2001 har EU i ett
flertal förordningar pekat ut individer och sammanslutningar som
terrorister. Tre av de utpekade personerna är svenska medborgare av
somalisk härkomst. Ursprungsförordningen beslutades av EU:s ministerråd den 6 mars 2001 och har beteckningen 467/2001. Förordningen tillkom under det halvår då Sverige var EU:s ordförandeland; följaktligen är den försedd med den svenskklingande namnunderskriften "I Thalén" (när Aftonbladsjournalisten Peter Kadhammar i slutet av januari 2002 önskade en kommentar till förordningen av biträdande socialminister Ingela Thalén, lade hon dock benen på ryggen och gjorde sig oanträffbar). Den andra förordningen kan vi kalla tilläggsförordningen. Den beslutades av EU-kommissionen den 12 november 2001 och har nummer 2199/2001. Det är genom den som svenskarna av somalisk härkomst förts upp på EU:s terroristlista. I ursprungsförordningen heter det att alla tillgångar och finansiella medel som tillhör en sådan fysisk eller juridisk person som är förtecknad i en bilaga till förordningen, skall spärras. De personer som äger tillgångarna berövas alltså rådigheten över dessa. Det andra centrala inslaget i förordningen är bestämmelsen att inga finansiella resurser får tillhandahållas de utpekade fysiska och juridiska personerna. Ytterligare två omständigheter bör betonas. För det första att ministerrådet ger kommissionen fria händer att ändra och komplettera listan över de personer och sammanslutningar vilkas tillgångar skall vara spärrade. En så långtgående delegation till ett underordnat organ är främmande för ett svenskt konstitutionellt synsätt; på det hela taget innebär den här delegationen att ministerrådet abdikerat för kommissionen. För det andra fastslår ministerrådet att förordningen skall tillämpas utan hinder av rättigheter eller skyldigheter som föreligger på grund av internationella överenskommelser som undertecknats före förordningens ikraftträdande. Rättssäkerhetsgarantier av det slag som finns i Europakonventionen om de mänskliga rättigheterna har alltså EU:s ministerråd - med benägen medverkan av Sveriges regering - upphävt för de utpekade personerna. Detta är en utifrån svenskt synsätt sensationell, ja grotesk lagstiftningsmetod. Exempelvis kan erinras om att Europakonventionens artikel 6 föreskriver att var och en vid prövningen av en anklagelse mot honom för brott är berättigad till en rättvis och offentlig förhandling inför en oavhängig och opartisk domstol, som upprättats enligt lag. På grund av ministerrådets handlande gäller alltså inte denna rätt dem som uppsatts på EU:s terroristlista, Detta kan inte betraktas som något annat än en nutida fredlöshetsförklaring. EU:s ursprungliga terroristlista omfattade inte särskilt många namn, men efter den 11 september 2001 har den svällt ut betydligt, och enligt tilläggsförordningen den 12 november 2001 upptar den också de tre svenska medborgarna. Helt allmänt tycks de terroriststämplade personerna av EU vara anklagade för medhjälp till terroristhandlingar, till exempel mord, genom deltagande i sådan verksamhets finansiering. Det rör sig alltså om allvarliga brottsanklagelser. Vad sedan gäller spärrandet av tillgångar tycks en sådan åtgärd, vid en jämförelse med svensk rätt, hjälpligt kunna inpassas under institutet kvarstad i 26 kap rättegångsbalken. Beslut om kvarstad meddelas av allmän domstol samt förutsätter att någon är skäligen misstänkt för brott och att det skäligen kan befaras, att den misstänkte genom att avvika eller genom att undanskaffa egendom undandrar sig att betala böter, värdet av förverkad egendom eller skadestånd till målsäganden. Kvarstad kan då läggas på så mycket av den misstänktes egendom, att fordringen kan antas bli täckt vid utmätning. Beslutsrätt får inte övertas Vad betyder RF:s förbud mot att inrätta en domstol för en redan begången gärning? I förarbetena heter det att bestämmelsen främst tar sikte på orostider och att den innebär ett förbud mot ståndrätter och liknande tillfälliga specialdomstolar inrättade för att döma över redan begångna gärningar (SOU 1972:15 s 193). Det uttalas också att bestämmelsen från rättssäkerhetssynpunkt är ”av stor principiell betydelse" (prop. 1973:90 s 381). Ett resonemang Åtal kan väckas Tor Bergman |
FinansTidningen Copyright |
Hemsida |