[Hemsida] [Brf-direkt] [Skicka vykort] [Tipsa ditt nätverk]
"Sätt Persson
& Co i fängelse"
Av Tor Bergman - FinansTidningen
- 7 februari 2002
Somaliasvenskarna har utsatts för en skådeprocess av ett slag som
vi i Sverige varit förskonade från sedan häxprocessernas dagar.
Hela vägen från EU-kommissionen till svenska regeringen har
gällande lag och rätt satts åt sidan i behandlingen av dessa
svenska medborgare. Här finns grund att pröva om inte inblandade
statsråd har begått brott i bokstavlig juridisk mening. Det skriver
förre revisionssekreteraren Tor Bergman.
En förordning beslutad av den europeiska unionen
(EU) har ställning av lag i EU:s medlemsstater och är i alla dessa
giltig på samma sätt som en inhemsk lag. Under år 2001 har EU i ett
flertal förordningar pekat ut individer och sammanslutningar som
terrorister. Tre av de utpekade personerna är svenska medborgare av
somalisk härkomst.
Detaljerna i denna
reglering bör observeras.
Ursprungsförordningen
beslutades av EU:s ministerråd den 6 mars 2001 och har beteckningen
467/2001. Förordningen tillkom under det halvår då Sverige var EU:s
ordförandeland; följaktligen är den försedd med den
svenskklingande namnunderskriften "I Thalén" (när
Aftonbladsjournalisten Peter Kadhammar i slutet av januari 2002
önskade en kommentar till förordningen av biträdande socialminister
Ingela Thalén, lade hon dock benen på ryggen och gjorde sig
oanträffbar).
Den andra
förordningen kan vi kalla tilläggsförordningen. Den beslutades av
EU-kommissionen den 12 november 2001 och har nummer 2199/2001. Det är
genom den som svenskarna av somalisk härkomst förts upp på EU:s
terroristlista.
I
ursprungsförordningen heter det att alla tillgångar och finansiella
medel som tillhör en sådan fysisk eller juridisk person som är
förtecknad i en bilaga till förordningen, skall spärras. De
personer som äger tillgångarna berövas alltså rådigheten över
dessa. Det andra centrala inslaget i förordningen är bestämmelsen
att inga finansiella resurser får tillhandahållas de utpekade
fysiska och juridiska personerna.
Ytterligare två
omständigheter bör betonas. För det första att ministerrådet ger
kommissionen fria händer att ändra och komplettera listan över de
personer och sammanslutningar vilkas tillgångar skall vara spärrade.
En så långtgående delegation till ett underordnat organ är
främmande för ett svenskt konstitutionellt synsätt; på det hela
taget innebär den här delegationen att ministerrådet abdikerat för
kommissionen.
För det andra
fastslår ministerrådet att förordningen skall tillämpas utan
hinder av rättigheter eller skyldigheter som föreligger på grund av
internationella överenskommelser som undertecknats före
förordningens ikraftträdande. Rättssäkerhetsgarantier av det slag
som finns i Europakonventionen om de mänskliga rättigheterna har
alltså EU:s ministerråd - med benägen medverkan av Sveriges
regering - upphävt för de utpekade personerna. Detta är en utifrån
svenskt synsätt sensationell, ja grotesk lagstiftningsmetod.
Exempelvis kan
erinras om att Europakonventionens artikel 6 föreskriver att var och
en vid prövningen av en anklagelse mot honom för brott är
berättigad till en rättvis och offentlig förhandling inför en
oavhängig och opartisk domstol, som upprättats enligt lag. På grund
av ministerrådets handlande gäller alltså inte denna rätt dem som
uppsatts på EU:s terroristlista, Detta kan inte betraktas som något
annat än en nutida fredlöshetsförklaring.
EU:s ursprungliga
terroristlista omfattade inte särskilt många namn, men efter den 11
september 2001 har den svällt ut betydligt, och enligt
tilläggsförordningen den 12 november 2001 upptar den också de tre
svenska medborgarna.
Helt allmänt tycks
de terroriststämplade personerna av EU vara anklagade för medhjälp
till terroristhandlingar, till exempel mord, genom deltagande i sådan
verksamhets finansiering. Det rör sig alltså om allvarliga
brottsanklagelser. Vad sedan gäller spärrandet av tillgångar tycks
en sådan åtgärd, vid en jämförelse med svensk rätt, hjälpligt
kunna inpassas under institutet kvarstad i 26 kap rättegångsbalken.
Beslut om kvarstad meddelas av allmän domstol samt förutsätter att
någon är skäligen misstänkt för brott och att det skäligen kan
befaras, att den misstänkte genom att avvika eller genom att
undanskaffa egendom undandrar sig att betala böter, värdet av
förverkad egendom eller skadestånd till målsäganden. Kvarstad kan
då läggas på så mycket av den misstänktes egendom, att fordringen
kan antas bli täckt vid utmätning.
Beslutsrätt får inte övertas
Av lagstiftning beslutad av Sveriges riksdag framgår således,
att frågor av det slag som aktualiseras av EU:s
terroristförordningar, hanteras inom rättsväsendet och av
befattningshavare med särskild utbildning och träning för
uppgifterna. Svensk lag förbjuder kategoriskt att regeringsledamöter
och andra politiker - för vilka det inte krävs någon utbildning
alls - tar över beslutanderätten i frågor av detta slag.
Utmärkande för diktaturregimer brukar däremot vara att
rättsväsendet och den politiska makten är sammanflätade, så att
de verkliga beslutsfattarna även i rättstillämpningsfrågor är
politiker och inte de funktionärer som lagen utpekar som de
ansvariga.
Enligt
regeringsformen är det förbjudet att inrätta en domstol för en
redan begången gärning (2 kap 11 § första stycket RF).
Föreskriftens adressat är riksdagen i dess egenskap av lagstiftare,
men rimligen bör bestämmelsen anses förplikta också regeringens
ledamöter - statsminister Göran Persson, utrikesminister Anna Lindh,
justitieminister Thomas Bodström och biträdande socialminister
Ingela Thalén.
Vad betyder RF:s
förbud mot att inrätta en domstol för en redan begången gärning?
I förarbetena heter det att bestämmelsen främst tar sikte på
orostider och att den innebär ett förbud mot ståndrätter och
liknande tillfälliga specialdomstolar inrättade för att döma över
redan begångna gärningar (SOU 1972:15 s 193). Det uttalas också att
bestämmelsen från rättssäkerhetssynpunkt är ”av stor
principiell betydelse" (prop. 1973:90 s 381).
Ett resonemang
Låt oss se vilka slutsatser ett
resonemang om RF:s nu aktuella föreskrift bör leda till i detta
sammanhang. Den första frågan gäller vilken konkret gärning som
brottsanklagelsen mot somaliasvenskarna skall anses avse. Med tanke
på att de fördes upp på EU:s terroristlista först efter den 11
september 2001, kan man rimligen inte ha någon annan mening än att
brottsanklagelsen gäller medhjälp till de då begångna brotten.
Det var ju dessa som
utlöste EU:s lika servilt underdåniga som obehövliga aktiviteter
hösten 2001; obehövligheten ligger i att EU inte är medlem av FN
och därför inte är adressat för resolutioner av FN:s
säkerhetsråd.
Somaliasvenskarna
får således av EU anses vara anklagade för medhjälp - oklart av
vilket slag - till terroristattackerna den 11 september 2001. Och
effekten av anklagelsen har blivit att de fått sina samtliga
tillgångar spärrade (något som de svenska kvarstadsreglerna inte
tillåter, se ovan). Det inträffade måste anses innebära att
kommissionen meddelat en dom. EU-kommissionen har helt enkelt iklätt
sig rollen av domstol för aktuella gärningar begångna före den 12
november 2001, varav följer att kommissionen i november 2001
usurperade rollen som domstol i fråga om somaliasvenskarnas medhjälp
till terroristattackerna den 11 september 2001.
Med aktiv medverkan
av den svenska regeringen har således inrättats en domstol för en
redan begången gärning, en domstol som dömt svenska medborgare i
strid mot regeringsform, rättegångsbalk och Europakonvention. Saken
blir inte bättre av att EU-kommissionen dömde personerna ohörda,
utan att redovisa domskäl (vilket enligt lag en svensk domstol är
skyldig att göra) och meddelade domar som de dömda inte kan
överklaga. Kort sagt framgår att EU här, då saken verkligen haft
betydelse, visat sig främmande för begrepp som rättsstat och "rule
of law". Det vi bevittnat är i stället en skådeprocess av ett
slag som vi i Sverige varit förskonade från sedan häxprocessernas
dagar.
Enligt 20 kap 1 §
brottsbalken gör sig den skyldig till tjänstefel som vid
myndighetsutövning uppsåtligen eller av oaktsamhet
"åsidosätter vad som gäller för uppgiften". Straffskalan
är böter eller fängelse i högst två år. Om ett tjänstefelsbrott
begåtts uppsåtligen och är att anse som grovt, rubriceras brottet
som grovt tjänstefel med ett minimistraff på sex månaders fängelse
och ett straffmaximum på sex års fängelse. Vid bedömande av om
brottet är grovt skall särskilt beaktas "om gärningsmannen
allvarligt har missbrukat sin ställning eller om gärningen för
någon enskild eller det allmänna har medfört allvarligt
förfång..."
Att svenska statsråd
överträtt föreskriften i 2 kap 1 $ första stycket RF i fråga om
sina förehavanden inom EU, måste anses innebära att de grovt
åsidosatt sina skyldigheter i statsrådstjänsten. Följden av deras
handlande är att svenska medborgare, genom att de tvingas ha sina
samtliga tillgångar spärrade sedan den 12 november 2001, lider (obs.
presens) "allvarligt förfång". Redan detta är en oerhörd
skandal. Än värre blir det om inga efterräkningar kommer att drabba
de ansvariga statsråden, främst statsminister Göran Persson.
Åtal kan väckas
I 12 kap. 3 § RF föreskrivs: Den
som är eller har varit statsråd får fällas till ansvar för brott
i utövningen av statsrådstjänsten endast om han därigenom grovt
har åsidosatt sin tjänsteplikt. Åtal beslutas av
konstitutionsutskottet och prövas av Högsta domstolen.
Det ser ut som om KU,
om en anmälan till utskottet görs av någon hedervärd
riksdagsledamot, skulle få svårt att motivera ett beslut om att inte
väcka åtal vid Högsta domstolen mot statsminister Göran Persson,
utrikesminister Anna Lindh, justitieminister Thomas Bodström och
biträdande socialminister Ingela Thalén.
Man vill givetvis
hoppas att de tre somaliasvenskarna vinner framgång i sina
ansträngningar att bli avförda från FN:s och EU:s terroristlistor.
Men även om de i sinom tid lyckas med det, har de lidit skada. Det
bör de ansvariga svenska ministrarna få sona. Göran Persson, Anna
Lindh, Thomas Bodström, Ingela Thalén. Ett kännbart fängelsestraff
förtjänar de.
Tor Bergman
fd revisionssekreterare
|